• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2019 – dag 3 – shalom

Het jaar 2019 – dag 3 – shalom

3 januari 2019 door Joop Ha Hoek

Op een dag keek mijn boeddhistische leraar mij buitengewoon opmerkzaam aan en sprak: ‘De Heer van de dood heeft je al aangeraakt, Joop’, doelend op mijn grijze baard. Met het bepalen van het tijdstip was ik het niet eens want direct na de ongevraagde geboorte was ik al aan het doodgaan.

Mijn vriendin en ik praten elke dag wel een keer over de dood. Zie het als een puja die vaak herhaald wordt. Het thema wordt langzamerhand net zo gewoon als een pond spruiten halen bij de groenteboer. Met mijn zus kan ik niet over de dood praten, ze wordt lijkbleek als ik het onderwerp aansnij.

Het is ook niet zo dat ik naar de dood verlang, al lijkt het me wel een buitengewoon proces, ik wil nog wel zo’n 30 jaar leven. Mijn vriendin ook, haar moeder werd op een paar maanden na honderd. Het leven is verrukkeluk, is geloof ik de titel van een boek. En zo ervaar ik het ook.

In mijn familie had vroeger een lid een doodskistenmakerij in de Meidoornstraat in Kloosterbunkerstad. In de werkplaats rook het altijd zo heerlijk naar vers gezaagd hout in vele soorten. De arbeiders daar hadden altijd een goed humeur, er was altijd werk aan de winkel.

Laatst vroeg mijn vriendin: ‘Hoe zou het werkelijk zijn om dood te gaan’. Een vreemde vraag want doodgaan is een ervaring. Om haar wat op te beuren vertelde ik over vroeger, toen ik een jonge journalist was met een eigen persbureau in Kloosterbunkerstad. In die jaren zeventig van de vorige eeuw was Kloosterbunkerstad- ook wel Rotterdam geheten- een werkplaats waar wel honderden journalisten hun brood verdienden met het maken van papieren kranten. Landelijke kranten maakten er hun eigen edities.

Na het werk gingen we de kroeg in. De Schouw, door ons het Schouwtje genoemd, in de Witte de Withstraat, werd vaak bezocht. Er kwamen ook kunstenaars met zogenaamd hun werk onder de arm- vaak gekocht in een tweedehands winkel. Alle troep werd aan de muur gehangen, zodat de beschikbare ruimte steeds kleiner werd. Tegen sluitingstijd riep Willem, de kastelein: ‘Politie te paard is onderweg, we gaan sluiten, tijd voor een laatste ronde.’ Daarna trokken Willem en enkele gasten, onder wie af en toe ik en soms een inmiddels overleden burgemeester (met een houtje touwtje jas) de stad in om er nachtzaken te bezoeken. Om de volgende dag weer fruitig en fris op de redactie van het persbureau aanwezig te zijn. ’s Avonds een man, ’s morgens een man.

In het centrum van de stad was in die tijd ook het Vredescafé Shalom van Simon Levi, in een mooi oud pand, ik meen aan de Westersingel. In een ruimte erboven had hij een perscentrum geopend waar journalisten elkaar konden ontmoeten en ieder die wilde persconferenties kon geven. Het had niet de sfeer van De Schouw maar zo af en toe ontmoetten journalisten elkaar daar. Onder wie Peter van Es, persfotograaf, en Jan Vroegindeweij, in 2016 Jan Maneij geheten en in Rotterdam werkzaam voor Het Parool. We dronken een biertje, musiceerden wat op gitaar en piano – we konden geen noot lezen- en zongen over Jeruzalem. Omdat we vrijwel de enige journalisten waren die het centrum frequenteerden was het geen lang leven beschoren. Later toonde het COC belangstelling voor die ruimte.

Vredescafé Shalom, perscentrum, Rotterdam, 1970, v.l.n.r. Joop Hoek, Peter van Es en Jan Vroegindeweij.

in het najaar van 2016 was er in De Schouw een reünie van journalisten van de Rotterdamse redactie van Het Parool. Zij kwamen bijeen omdat het ruim 45 geleden was dat deze regionale krant van Het Parool – mét ook weer twee edities – het loodje heeft gelegd. Velen van de toenmalige regioredactie zijn overleden. Anderen hebben zich weer afgemeld vanwege ziekte, werken, of verblijf elders.

Initiatiefnemer Jan Maneij noemde de oude redactie thans al ironisch ‘de rollatorgroep’. Zelf was hij (toen bijna 85 jaar) tot zijn grote teleurstelling overigens ook al niet aanwezig. Geveld door een korte ouderdomsziekte, zo lees ik in Villamedia van de journalistenvakbond NVJ waar ik al sinds 1968 lid van ben.

In een serie over verdwenen Rotterdamse kranten schrijft Jan D. Swart, een van de aanwezige overlevenden, dat op 30 september 1971 Het Rotterdams Parool voor het laatst verschijnt met een handjevol (tien) redacteuren en enkele administrateurs. De krant zat in een specifiek kantoortje aan de Westblaak in het centrum van Rotterdam dat thans helemaal verbouwd is.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of er kruipt een poes op je hoofd.

 

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: 1970, joop hoek, perscentrum, Rotterdam, Shimon Levi, Simon Levy, vredescafe Shalom

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 177 – wasstraat
  2. Een jongetje en de zwarte man in de tram
  3. Het jaar 2019 – dag 78 – hoekofhaak
  4. Het jaar 2019 – dag 227 – ontwaken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.
    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.