• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2018 – de tweehonderdenvierennegentigste dag – dordtse dame

Het jaar 2018 – de tweehonderdenvierennegentigste dag – dordtse dame

22 oktober 2018 door Joop Ha Hoek

Dit weekeinde noemde mijn gesprekspartner de naam van een man die ik heel goed ken. Als politieverslaggever kwam ik die tegen in een groot journalistiek onderzoek dat ik jaren geleden draaide met een collega economie redacteur. Ik was die zaak niet vergeten maar het is ook niet zo dat ik er dagelijks aan denk. Het noemen van die naam bracht de affaire weer helder in de geest.

In Nederland was een criminele bende actief die voornamelijk bestond uit academici, onder meer een kandidaat-notaris, een econoom, een ingenieur,  een bankdirecteur en een gemeenteraadslid, een man of veertien, met de handlangers meegeteld. De bende richtte de activiteit op het leegplunderen van familiebedrijven waarvan de oprichter was overleden. De econoom werkte bij het MKB en wekte dus vertrouwen bij de nabestaande bestuurders van die middelgrote en grote bedrijven. Hij bezocht als eerste het bedrijf en gaf advies. Dan kwamen de notaris en bankdirecteur in beeld. Binnen een paar maanden na de dood van de eigenaar sluisde de bende het vermogen en kapitaal van de bedrijven weg en kwam het in hun zakken terecht, de nabestaande bestuurders met enorm veel leed, een bankroet en grote schulden achterlatend.

Mijn collega en ik hadden vanuit het criminele milieu een tip gekregen over slachtoffers en gingen op onderzoek uit. We zetten informanten in een café waar de groep bijeenkwam en probeerden de leden van de bende in beeld te krijgen. Justitie en politie waren niet op de hoogte, zo wisten we. Ons onderzoek liep moeizaam, op een gegeven moment hadden we alleen de naam van het raadslid, maar of hij ook daadwerkelijk betrokken was wisten we niet. Ik wist zijn vertrouwen te winnen en sprak met hem thuis over allerlei zaken, behalve over de bende. In die fase van ons onderzoek werd er mondjesmaat gepubliceerd, het ging ons om de feiten, waarheidsvinding. We wilden de daders ook niet kopschuw maken. Maar publicatie kon ook helpen om informatie te krijgen.

Op een dag werd ik op de redactie gebeld door een vrouw die zei dat ze mij en mijn collega wilde helpen met het onderzoek. Ze noemde haar naam niet, we wisten en weten niets van haar, ze sprak beschaafd Nederlands,  we gaven haar de codenaam de Dordtse Dame. Zij noemde ons De Jongens. Zo af en toe belde ze- als ze vermoedde dat we vastgelopen waren, en gaf namen en andere zaken door van de bendeleden waarvan wij het bestaan niet kenden. Ga daar en daar en met die maar eens praten, zei ze dan. Ter ondersteuning van die telefoontjes werden er af en toe dikke enveloppen met documenten op de redactie afgegeven. Zo kwam de bende in beeld en later in de gevangenis.

Het Openbaar Ministerie nam een vroeg abonnement op onze krant om op de hoogte te blijven van de activiteiten van de bende en die van ons en kon zo de politie aansturen. Ze liep achter ons en de feiten aan.

In het café waar de bende bijeenkwam om die ellendige plannen te smeden werd het steeds stiller ten gevolge van de arrestaties die de politie verrichtte, zo meldden onze informanten ons. Ons  onderzoek was niet zonder gevaar. Op een dag hadden we in het zuiden van Nederland een afspraak met een voor ons belangrijke bron die die avond niet kwam opdagen. De volgende dag bleek hij in een bos, op een weg die hij dagelijks reed, in zijn auto tegen een boom te zijn gereden. Was het een ongeluk of opzet van derden? Het politieonderzoek heeft dat nooit duidelijk gemaakt. Wij werden voorzichtiger.

Na ruim een jaar onderzoek stopten we, journalistiek gezien was de zaak rond, het café leeg. Ik had zelf met enkele verdachten, zoals het raadslid en de kandidaat-notaris gesproken voordat ze gearresteerd werden. Ze wisten dat hun vrije dagen geteld waren. En mijn collega sprak met andere bendeleden.

Op een dag stopten de telefoontjes en de enveloppen van de Dordtse Dame. Ik weet niet meer of ze afscheid van ons nam. Alle verdachten zijn door de rechtbank veroordeeld tot gevangenisstraffen. Ik heb een aantal van die rechtszaken bijgewoond. Daar stonden ze voor het hekje, de nette mannen in hun pakken. Alleen het raadslid bekende volmondig schuld en spijt.

Journalistiek kan niet zonder Dordtse Dames, de rechtvaardigen in de samenleving. Die het voor slachtoffers opnemen en niet rusten voor het recht zegeviert. En journalisten, de werkezels van de democratische samenleving aan informatie helpen. De Dordtse Dame verlangde niets terug voor haar hulp, alleen gerechtigheid.

Ik vind het nog steeds jammer dat ik haar niet persoonlijk heb kunnen bedanken voor haar werk en ondersteuning. Ze was niet uit op roem of glorie maar ze verdient een standbeeld.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Dordtse Dame, joop hoek

Lees ook:

  1. Ik ben altijd bang dat een leraar ziet dat ik niet onderdanig ben…
  2. Sombermans en de acceptatie van het nu
  3. De wereld is van iedereen, zei de hoofdinspecteur
  4. Het jaar 2018 – de achtennegentigste dag – buiten land

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Tjeerd zegt

    22 oktober 2018 om 20:15

    Heel bijzonder.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Wees jezelf tot lamp
    • Renske – haiku 11 – strandwandeling
    • Ardan – delen…
    • Ontkennen en ont-kennen in het niet-weten
    • Sodis – de virtuele denkster 528

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.