• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Goff – Geëngageerd boeddhisme, niks te verliezen

Goff – Geëngageerd boeddhisme, niks te verliezen

22 mei 2018 door Goff Smeets

Ik hoor en lees regelmatig over geëngageerd boeddhisme. Daarover een paar gedachten ter overweging, niet om over te bekvechten – dat laatste zeg ik er uitdrukkelijk bij.

– Ik geloof niks van boeddhisme als inspiratiebron voor maatschappelijk of politiek handelen. De historie leert dat religie vooral als legitimatie fungeert voor (groeps)belangen die men nastreeft en de beslissingen die men in die context neemt.

– Christenen, bijvoorbeeld, schieten met hun geloof politiek en maatschappelijke gezien de meest uiteenlopende kanten op. Terwijl al die christenen zich beroepen op dezelfde ‘inspiratiebron’. Hetzelfde geldt voor boeddhisten: iemand als Thich Nhat Hahn beroept zich op dezelfde ‘bron’ als de ultra-nationalisten van Ma Ba Tha in Myanmar.

– Sinds kort is er in Europa en USA en hier en daar in Azië sprake van ’geëngageerd boeddhisme’. Wat Europa betreft: er is bij mijn weten geen enkele boeddhistische club die actief participeert op een politiek podium of in een publiekrechtelijke procedure tegen nalatigheden van de staat. Bij de rechtszaak Urgenda vs Staat der Nederlanden, bij voorbeeld, schitterden boeddhisten door afwezigheid.

– Op 16 mei stond in BD een redactioneel stuk over een congres van de Deutsche Buddistische Union dat in het teken staat van het milieu. De site van de Duitse boeddhistische koepelorganisatie (zuster van de Nederlandse BUN) laat weten dat het doel van het congres is om “…die besonderen buddhistischen Beiträge auch im Bereich „Ökologie“ stärker herauszuarbeiten und deutlicher zu vermitteln.” In goed Nederlands: ”…de specifieke boeddhistische bijdragen op het gebied van ecologie beter naar voren te laten komen en duidelijker te communiceren.” Dat is een voorbeeld van vrijblijvend boeddhistisch engagement. Het congres is een exercitie om bij de Zeitgeist te blijven en daar is niks mis mee wat mij betreft. Maar het is onzin te suggereren dat het boeddhisme iets anders over de ecologie te melden zou hebben dan wat de ecologische disciplines (klimatologie, oceanologie, epidemiologie, etc…) beter kennen en gedetailleerder begrijpen.

– Er is een verschil tussen engagement en iets te verliezen hebben (de Engelsen noemen dat treffend ‘skin in the game’). Engagement is vrijblijvende intentieverklaring. Terwijl skin in the game actieve belangenbehartiging is met de kans / mogelijkheid dat je moet bloeden, daadwerkelijk verlies lijdt. Zolang boeddhisten niet actief in politiek en juridisch opzicht opkomen voor hun burgerlijke belangen zijn ze weliswaar geëngageerd maar doen alsof ze niets te verliezen (skin in the game) hebben. Dat laatste – doen alsof – is uiteraard een optie.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Goff Smeets Tags: Boeddhisme, christendom, DBU, engagement, geengageerd boeddhisme, Goff, intentieverklaring, milieu, verliezen

Lees ook:

  1. Goff – dans
  2. Taigu Prast – De kinderen van het licht
  3. ‘Onze Boeddha die in de hemel zijt, uw naam worde geheiligd’
  4. Wester boeddhisme (3 en slot)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    22 mei 2018 om 12:39

    Wow, eens een punt waarmee ik het grotendeels eens ben! Doch kan nog veranderen, de praatjes die eind volgende maand alhier komen moeten nog gefabriceerd worden.

    En ik verbind daar WEL een waarde-oordeel aan, die vrijblijvendheid dus. Namelijk dat boeddhisme echt gaat om ‘First Transforming Self then Transforming World’ (wat ook het thema van Buddhist Action Month 2018 is, startpunt voor m’n praatjes en de IRL sessies die ik er volgende maand in Amsterdam over houd.)

    Actief in politiek en juridisch opzicht opkomen voor hun burgerlijke belangen hoeft niet slecht/onethisch te zijn maar wordt dat maar al te gemakkelijk wel; kijk maar naar MBT in Myanmar die ooit vanuit belangenbehartiging/compassie van zijn achterban begonnen zal zijn en inmiddels precies uitdraagt wat NIET meer ethisch c.q. Dharma is. Met andere woorden: er is iemand begonnen met ‘Fighting for Peace’ (…. ‘is like xxx for Virginity’) en zoals het spreekwoord luidt zit daarin een lastig oplosbare paradox. Dus eerst en vooral kijken naar eigen motivatie, denken als individu (Arya) en niet als groepsdier (Bala) en ook de ’tegenstanders’ op deze manier benaderen, en vandaaruit kun je dan engagement bedrijven. Mogelijk vrijblijvend beginnend en gaandeweg minder vrijblijvend wordend, mits dat nog steeds kan met behoud van je boeddhistische ethiek?

    With folded palms,

  2. G.J. Smeets zegt

    22 mei 2018 om 20:15

    “… boeddhisme […] gaat om ‘First Transforming Self then Transforming World’

    Daar zit de metafysische veronderstelling in dat Zelf en Wereld gescheiden zijn; die veronderstelling is uiteraard een optie onder andere. Er zit bovendien de veronderstelling in dat het transformeren van wereld & zelf niet tegelijkertijd zouden kunnen; ook dat is uiteraard een optie onder andere. Die twee veronderstellingen liggen onder je waarde-oordeel (jouw term). Niks mis mee. Het gaat mis waar tussen de haakjes een woordje staat en dat ik bij het citeren effe heb weggelaten. Als je dat woordje vervangt door ’mijns inziens’ kan ik je helemaal volgen.

    Je ‘fighting for peace’ metafoor is mijns inziens misleidend in de context van het stukje. Het gaat niet om ‘peace’ het gaat om ‘survival’ waar de klimatologen, oceanologen en epidemiologen het over hebben. Van mij mag je daar vrijblijvend onder blijven maar het gaat uiteraard wel op je track record die door Petrus wordt ingezien als je je aan de hemelpoort meldt ?

  3. Ujukarin zegt

    22 mei 2018 om 21:28

    Jippie, het _kon_ toch niet zo zijn dat we het grotendeels eens waren? ;-)

    Je stelt allerlei dingen primair die de Boeddha echt als Samsara en gehechtheid labelde, zoals materieel voortbestaan en materieel lijden. En dat is dus de wereld op zijn kop zien, dat kan geen basis zijn voor een strukturele oplossing – alleen voor meer samsarisch het ene gat met het andere stoppen. (There is enough for everyone’s need, not for everyone’s greed).

    Doch wacht maar op de verhalen eind volgende maand, dan krijg je hopelijk wat duidelijker waar we het wel en niet eens zijn mede omdat ik een afbakening op basis van boeddhisme gebruik die voor jou niet zo relevant lijkt te zijn…

    WFP,

    PS Verzoek nu eens om je titel ‘autonoom boeddhist’ van de site weg te halen ;-)

    • G.J. Smeets zegt

      23 mei 2018 om 16:28

      Ik stel niks primair. Ik liet je weten dat jouw onderscheid zelf / wereld een metafysische veronderstelling is. En waarom de literaire figuur van Boeddha er bij z’n haren bijgesleept? Het gaat in het stukje niet over die literaire figuur maar over zelfbenoemde boeddhisten die doen alsof ze geen skin in the game hebben. Daar ga je niet op in. En ik ga in dit draadje niet in op manoeuvres die afleiden van waar het stukje over gaat.

      • Joop Ha Hoek zegt

        24 mei 2018 om 09:57

        Ik heb de reactiemogelijkheid gesloten, het begint op een eentweetje tussen twee heren te lijken. Jammer.
        De uitgever.

Primaire Sidebar

Door:

Goff Smeets

Goff, autonoom boeddhist. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.