• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Leidse kunstenaar Casper Faassen maakt een ‘Gezicht op Antwerpen’

Leidse kunstenaar Casper Faassen maakt een ‘Gezicht op Antwerpen’

14 augustus 2025 door Joop Ha Hoek

Kunstenaar Casper Faassen (1975, Leiden) werkt al sinds 2013 aan een serie stadsgezichten geïnspireerd op schilderijen van Jan van Goyen. De eveneens uit Leiden afkomstige Van Goyen staat bekend om zijn schilderijen met typisch Hollandse wolkenluchten. Na Haarlem, Leiden, Den Haag, Dordrecht en Amsterdam, heeft Faassen een ‘Gezicht op Antwerpen’ gemaakt, dat 6 september zal worden gepresenteerd in de groepstentoonstelling The Alternative Landscape bij IN-DEPENDANCE by IBASHO.

De eerdere impressies zijn opgenomen in de collecties van respectievelijk het Frans Halsmuseum, Museum de Lakenhal en het Haags Historisch Museum. ‘Gezicht op Dordrecht’ hing in het Dordts Museum naast het origineel van Jan van Goyen.

© Casper Faassen, Gezicht op Antwerpen, 2025, courtesy of IN-DEPENDANCE by IBASHO

Faassen gebruikt een drone, hoogwerker of helikopter om vanuit de lucht boven de stad foto’s te maken. Het uiteindelijke kunstwerk bestaat uit een foto die is afgedrukt op een transparante drager en vervolgens door Faassen deels is beschilderd. Waar dit niet het geval is, reflecteert het gouden bladmetaal het omgevingslicht. Met dit kunstwerk toont Faassen zich een eigentijdse innovator in de kunsthistorische traditie van het stadsgezicht. Zo creëert hij een gelaagde betekenis en fysieke diepte; een moderne ode aan de stadsgezichten uit de Gouden Eeuw.

Ook in ‘Gezicht op Antwerpen’ laat de invloed van Van Goyen zich zien door de lage horizon en de indrukwekkende wolkenlucht, typerend voor de Lage Landen. Rivier de Schelde heeft als levensader van de stad de hoofdrol in dit tableau, waarin iconische monumenten zoals de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal en de Boerentoren te zien zijn. Het werk is 170 x 250 cm.

Casper Faassen: ‘Ik heb een sterke band met Antwerpen. Niet alleen door de visuele aantrekkingskracht waar Van Goyen ooit voor viel, maar ook door de cultuur. Al ben ik er maar een dag, ik raak altijd geïnspireerd. Sinds tien jaar werk ik samen met het Antwerpse IBASHO en nu is mijn werk voor het eerst bij hun nieuwe galerie IN-DEPENDANCE te zien, waardoor ik nog vaker in deze mooie stad ben.’

IN-DEPENDANCE by IBASHO komt met haar eerste groepstentoonstelling, The Alternative Landscape. Deze expositie brengt tien kunstenaars samen die het landschap opnieuw interpreteren en traditionele opvattingen uitdagen door het te vervormen, fragmenteren, visualiseren en reconstrueren met uiteenlopende materialen en technieken. Via het gebruik van fotografisch papier, glas, aluminium of perspex nodigen deze werken ons uit om opnieuw na te denken over wat het landschap betekent in onze complexe en voortdurend veranderende wereld. De gelaagde visies die hierdoor ontstaan bij de verschillende kunstenaar zijn poëtisch, reflectief, kritisch en transformerend.
Naast Casper Faassen is er werk te zien van Albarrán Cabrera, Bert Danckaert, Sean Lotman, Aindreas Scholz, Jaume Llorens, Thierry Cohen, Vera van Almen, Marco Tagliafico en Margaret Lansink.
Groepstentoonstelling
The Alternative Landscape
6 september t/m 9 november 2025
Openingstijden: donderdag t/m zondag van 14:00 tot 18:00 uur
IN-DEPENDANCE
Waalsekaai 59, 2000 Antwerpen

Categorie: Beeldende kunst Tags: Antwerpen, Casper Faassen, Gezicht op Antwerpen, IBASHO, The Alternative Landscape, Van Goyen

Lees ook:

  1. The Turtle and the Monk van Anaïs López
  2. Zentangle- ‘creatieve reis naar een plaats van rust’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Leidse kunstenaar Casper Faassen maakt een ‘Gezicht op Antwerpen’
    • Boeken – Het menselijk lichaam in 50 verhalen
    • Jan Veenendaal – geen dood, geen vrees (12) – een brief
    • Dagopening
    • Levenskunst voor nitwits – nieuwe serie van Hans van Dam

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.