Afgelopen weekend opende in de Vishal en de Grote of Sint-Bavokerk in Haarlem de groepsexpositie ‘De Zwarte Madonna’. Met teksten, beelden, tekeningen en foto’s – alles in zwartwit – tonen 21 kunstenaars en schrijvers de verstrengeling van duisternis en hoop. Centraal staat een beeld van curator Alet Pilon: een madonna met kind, beiden gezwachteld in zwart kunstbont en leer. ‘Zwart maar lieflijk’, zo heet het in het Hooglied. Kunnen we troost vanuit de duisternis toelaten?

Bij kunstenaar en zenboeddhist Mark Schalken riep het thema van de Madonna een tegenbeeld op: de vaderfiguur. Hoe verhouden we ons tot die biologische, maatschappelijke en spirituele rol? Met inkttekeningen herschiep hij een zijruimte van de Vishal tot kapel en doopte hem ‘Vaderkamer’. Gewijd aan de vader-zoon relatie, aan verbondenheid versus vergankelijkheid.

De tentoonstelling loopt t/m zondag 14 oktober en eindigt die middag met een finissage en een optreden van een van de deelnemende schrijvers, Abdelkader Benali. Meer op www.devishal.nl