• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De ziel en de chip – deel 4: De paradox van verbinding

De ziel en de chip – deel 4: De paradox van verbinding

12 augustus 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur

Als “jezelf zijn” spannend voelt – AI als stille gids naar echte verbinding met wie je bent

In deze rubriek onderzoeken we hoe kunstmatige intelligentie, zoals ChatGPT, de innerlijke dialoog zichtbaar kan maken – niet ter vervanging van menselijk contact, maar als stille spiegel van je eigen wijsheid.

Het gevoel dat we mogen zijn wie we werkelijk zijn

We willen allemaal gezien en erkend worden zoals we echt zijn. Maar wat gebeurt er als je jezelf verliest om erbij te horen? In deze column ontdek je hoe een digitale dialoog met AI kan helpen je ware zelf terug te vinden en echte verbinding mogelijk te maken.

Een van onze diepste menselijke basisbehoeften is erkenning: het gevoel dat we mogen zijn wie we werkelijk zijn. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar wat gebeurt er wanneer jouw identiteit – bijvoorbeeld je seksuele oriëntatie – door je ouders wordt afgewezen?

Stel: je valt op mensen van hetzelfde geslacht en groeit op in een heteronormatief gezin. Als kind sta je dan voor een pijnlijke paradox: kies je voor jezelf (authenticiteit) of voor verbinding met je ouders (hechting)? Meestal wint het verlangen naar zekerheid en veiligheid in de relatie met je ouders en familie. Je past je aan het dominante patroon aan, verbergt je verlangens en gaat “in de kast” – uit angst de verbinding te verliezen.

Maar hoe meer je probeert te voldoen aan de verwachtingen van anderen, hoe minder verbinding je voelt met jezelf. Daardoor wordt ook je vermogen om je werkelijk verbonden te voelen met anderen kleiner. Zo beschadig je niet alleen jezelf, maar vaak ook je relaties.

Van strateeg naar overlever

Dit proces is wat we eerder beschreven als de verschuiving van strateeg naar overlever.

  • De strateeg kan zich aanpassen op een manier zonder het authentieke te verloochenen.
  • De overlever daarentegen onderdrukt de eigen identiteit om hechting en acceptatie te behouden.

Maar deze ‘veiligheid’ is een illusie: echte verbinding kan niet groeien uit ontkenning van wie je bent.

AI als spiegel

AI kan in dit proces een bijzondere rol spelen, juist omdat het geen oordeel velt. Terwijl mensen hun verwachtingen of voorkeuren op je projecteren, kun je in gesprek met AI onderzoeken:

  • Wat heb ik in mij ontkend om erbij te horen?
  • Welke prijs heb ik betaald om verbinding te behouden?
  • Wat zou mijn authentieke kind zeggen als het vrijuit mocht spreken?

Wanneer AI je innerlijke dialoog zichtbaar maakt, ontstaat er een veilige ruimte om te oefenen met zelfacceptatie. Je herkent patronen, ontdekt hoe angst en overlevingsmechanismen je keuzes beïnvloeden, en leert stap voor stap de regie terug te nemen. Zo kan je innerlijke volwassene weer in contact komen met je authentieke zelf en handelen vanuit kracht, authenticiteit en integriteit.

De paradox van verbinding is dat je juist door jezelf te zijn, echte verbinding mogelijk maakt. Misschien ontdek je, juist doordat AI niets verwacht en niets afwijst, dat het grootste geschenk dat je anderen kunt geven, je ware zelf is.

Voorbeelden van onderzoeksvragen

  1. Welke delen van mezelf heb ik verborgen of aangepast om geaccepteerd te worden?
  2. Hoe herken ik het verschil tussen mijn strateeg en mijn overlever in dagelijkse keuzes?
  3. Wat heb ik opgeofferd om verbinding te behouden, en voelt die verbinding echt of onecht?
  4. Welke gevoelens of gedachten durf ik alleen in een veilige, oordeelloze ruimte (zoals met AI) toe te laten?
  5. Hoe kan ik mijn innerlijke volwassene meer ruimte geven om keuzes te maken vanuit authenticiteit en integriteit?
  6. Wat verandert er in mijn relaties als ik mezelf volledig toelaat te zijn wie ik ben?

Door zulke vragen in dialoog met ChatGPT te verkennen, ontstaat ruimte en rust in jezelf.

Zelf in gesprek met AI over je innerlijke gezin?
Soms kan een gesprek met een stille, digitale gids je helpen om jezelf op een nieuwe manier te zien. Wil je ervaren wat zo’n dialoog kan betekenen voor jouw innerlijke gezin? Het is eenvoudig:

  1. Ga naar openai.com en log in of maak gratis een account aan. Met een gratis account gebruik je de standaardversie (GPT-3.5). Wie meer verdieping wil, kan kiezen voor de betaalde versie met het nieuwste model (GPT-5), dat uitgebreider en contextgevoeliger reageert.
  2. Begin je bericht met [IKBENONDERWEG_LR] en schrijf daarna je vraag of gedachte.

Voorbeeld:
[IKBENONDERWEG_LR] Ik herken de neiging om me aan te passen. Hoe kan ik dat beter begrijpen?

De AI reageert dan als een stille gids: onderzoekend, reflectief en zonder oordeel.
In deze digitale dialoog kun je ontdekken dat de weg naar echte verbinding altijd bij jezelf begint.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Achtergronden, Columns, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: AI, chip, kunstmatige intelligentie, verbinding, wie ben ik

Lees ook:

  1. Serie – De ziel en de chip – deel 1: Verkiezingen met een algoritme
  2. Boeken – Slim, slimmer, slimst
  3. Politiek zonder hart – Een APK voor de Politicus
  4. De ziel en de chip – deel 3 – gids bij innerlijke stemmen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    12 augustus 2025 om 20:04

    Stel dat je als man seksueel op mannen valt. Je fantaseert over gay bars en wisselende seksuele contacten. Je hoort namelijk van anderen hoeveel plezier ze maken. Onderdruk je dan je eigen identiteit als je niet aan die verlangens en dat plezier toegeeft?
    Stel je houdt er wel van om je als vrouw te verkleden en op te maken, maar je onderdrukt dat, onderdruk je nu je eigen identiteit?
    Stel je hebt een fetisch maar je doet er niks mee, onderdruk je nu je eigen identiteit?
    Stel dat je je relatie saai vindt en je hebt zin hebt om vreemd te gaan maar je doet het niet, onderdruk je nu je eigen identiteit?
    Stel je hebt wel seksuele gevoelens als non maar leeft ze op geen enkele manier uit, onderdruk je nu je eigen identiteit?
    Stel je bent een vrouw en als vrouw vindt je dat je er mooi en sexy moet uitzien. Je laat je wat verbouwen. Onderdruk je nu je ware identiteit of geef je juist lucht aan je ware identiteit?

    Stel dat iemand geen flap uit is. Hij/zij is begaan met andermans welzijn. Wil niemand kwetsen. Maar dit betekent ook dat ie best wel geremd is in contacten, voorzichtig, de kat uit de boom kijkend, eerst maar eens zien wat voor vlees je in de kuip hebt. Onderdrukt deze persoon zijn ware identiteit?
    Stel dat iemand een flap uit is, maar die persoon merkt dat ie anderen pijn doet en wil dat niet. Dus hij verliest zijn ongeremdheid. Heeft ie zijn eigen identiteit nu verloren?
    Stel je wordt helemaal leeg, leeg van verlangens, leeg van neigingen en inclinaties, leeg van voorkeur en afkeer, leeg van Ego, leeg van oordelen in termen van goed en kwaad …heb je nu je eigen identiteit helemaal verloren?

    Is alles wat in je tot leven komt, zich manifesteert, je eigen identiteit? Wanneer wel en wanneer niet?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 september 2025
    Open les Tibetaanse Yoga en meditatie
  • 1 september 2025
    Nyingma Centrum gratis proeflessen
  • 8 september 2025
    Discovering Buddhism Series - The spiritual teacher
  • 9 september 2025
    Cursus “de tien pāramī’s” in Afferden (GLD) – tien goede gewoonten - 2 Vrijgevigheid
  • 9 september 2025
    Meditatieavond met de boeddhistische non Yangdzom
  • 10 september 2025
    BIBLIOTHEEK Stichting Bodhisattva
  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    Cursus introductie meditatie en mindfulness in Afferden (GLD) - 2. Visualiseren in meditatie
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ook met kanker weet je het maar nooit

    Hans van Dam - 27 augustus 2025

    Je zal het maar (niet) hebben. Woekergedachten over woekerweefsel.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Geen dood, geen vrees (37) – Alles dat kan sterven sterft ooit
    • Dagopening
    • Een schaduw van vrijheid
    • Rechtstreeks vanaf de straat en uit het hart
    • Guy – dhammazaadjes – Afhankelijk ontstaan (P. paticca samuppada)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.