In 2024 spendeerde de Europese Unie (EU) 52 miljoen euro aan subsidies voor vlees- en zuivelreclames. Dat is net als vorig jaar een significante stijging. Duurzame alternatieven voor dierlijke producten zijn structureel uitgesloten van deze subsidies. Stichting Dier&Recht brengt de subsidies ieder jaar in kaart, de organisatie pleit voor een einde aan deze geldstromen.
De met belastinggeld betaalde reclamecampagnes staan lijnrecht tegenover het klimaat- en gezondheidsbeleid van de EU, en bevatten zelfs misleidende milieuclaims. Zo gaat er bijna 4 miljoen euro naar de campagne Sustainable European Beef. Die campagne moet Europese burgers meer waardering bijbrengen voor de eigenschappen van ‘duurzaam rundvlees’ uit Europa. In realiteit is rundvlees – ook uit Europa – de meest vervuilende eiwitbron op ons menu.
‘Juist met betrekking tot dierlijke producten zoals vlees en zuivel, met een enorme impact op milieu, klimaat en dierenwelzijn, zijn deze subsidies ronduit pervers. Europese burgers betalen zo via de belasting mee aan hun eigen misleiding’, legt directeur Frederieke Schouten van Dier&Recht uit. ‘Zo draait de samenleving op voor dure en onjuiste reclamepraatjes over dierlijke producten.’
14% meer subsidie voor vlees en zuivel
Van de 52 miljoen euro ging 32 miljoen naar vleesreclames en 20 miljoen naar de promotie van zuivel, samen 14% meer dan in 2023.
‘We zitten midden in een klimaat- en biodiversiteitscrisis. In Nederland zijn lokale overheden bezig om reclames voor schadelijke producten zoals vlees en vliegreizen uit het straatbeeld te weren’, zegt Schouten. ‘Het is volstrekt onverantwoord dat Europa de subsidiekraan wijd open zet voor deze grote vervuilers. Ondertussen krijgen producenten van duurzame alternatieven voor vlees en zuivel geen cent subsidie voor reclames.
Dier&Recht pleit voor het volledig afschaffen van subsidies voor de promotie van vlees en zuivel. De Nederlandse regering deelt dit standpunt, maar een aantal lidstaten wil de subsidies graag behouden. Dier&Recht roept Nederland op om zich in Europa actiever in te zetten voor een eind aan de subsidies voor vlees- en zuivelreclames.
Geef een reactie