• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » H’ART Museum en COC Amsterdam vieren Pride met opening Shakespeare Club

H’ART Museum en COC Amsterdam vieren Pride met opening Shakespeare Club

16 juli 2025 door de redactie Reageer

COC’s Shakespeare Club is deze zomer voor de derde keer en met tal van nieuwe initiatieven te gast in H’ART Museum in Amsterdam. Van woensdagmiddag 23 tot en met donderdag 31 juli 2025 is H’ART Museum, midden in de binnenstad, een bruisend centrum voor minderheden in de brede LHBTIQA+-gemeenschap.

De officiële opening vindt plaats op woensdagmiddag 23 juli 2025 onder de titel ‘High Heels Hurray’. Stadsdeelvoorzitter Amélie Strens, museumdirecteur Annabelle Birnie en COC Amsterdam-voorzitter Freek Broekman zullen dragqueens en dragkings, die helaas maar al te vaak het onderwerp zijn van spot, hoon, discriminatie en geweld, feestelijk verwelkomen. Speciaal voor deze gelegenheid wordt de grote steiger voor H’ART Museum aan de Amstel omgetoverd tot rode loper – de plek waar alle dragqueens en dragkings per boot zullen arriveren. Dolly Bellefleur begeleidt de Amsterdamse ceremonie op de steiger. Na de ontvangst volgt in de binnentuin een garden party.

Beeld: ‘High Heels Hurray’ opening Shakespeare Club in H’ART Museum 2024. Foto: Janiek Dam

Deze ceremonie agendeert niet alleen de verslechterde acceptatie, maar is ook een hommage aan de artistieke tradities van drag die eeuwen teruggaat. Van Shakespeare, La cage aux Folles tot Mrs. Doubtfire en RuPaul’s Drag Race. Ook is het een vooraankondiging van de beroemde Amsterdamse botenparade die vlak erna (2 augustus) plaatsvindt én een historische verwijzing naar de emancipatoire strijd die na de Stonewall-opstand in New York in stroomversnelling raakte. ‘High Heels Hurray’ is openbaar en gratis. Voor meer informatie zie hartmuseum.nl.

Historische achtergrond: protest als traditie

In de zomer van 1976 werd Terry Warren, een bekende New Yorkse dragqueen, in full drag geweigerd in een havenrestaurant in een van de vakantieoorden. Als protest arriveerden een hele groep draqqueens de volgende dag per boot bij hetzelfde havenrestaurant in de Pines (Long Island). Sinds 1977 is het daar een traditie en arriveren jaarlijks honderden queens en kings.

De opening is het startschot voor een waaier aan activiteiten. Van ‘Yoga for Trauma and Recovery’ tot de make-up workshop ‘Get ready for Milkshake’ en van Roze Filmdagen tot de GAY&A theatervoorstellingen. Van voorstellingen tot literatuur, van film tot kunst.

De activiteiten worden ontwikkeld door en voor de meest gemarginaliseerde groepen binnen de diverse LHBTIQA+-gemeenschap, waaronder met name de communities van mensen van kleur en transpersonen. De Shakespeare Club is een geuzennaam van de queer-gemeenschap in de hoofdstad uit de vorige eeuw. In 1946 was het één van de ontmoetingsplekken voor mensen die niet mochten zijn wie ze zijn. Met deze betekenis in gedachten is de Shakespeare Club in 2016 geherintroduceerd als programma van COC Amsterdam om de zichtbaarheid en empowerment van minderheden in de minderheid te versterken. Inmiddels is de Shakespeare Club in Amsterdam een sociaal-cultureel fenomeen geworden waar juist dát centraal staat: een veilige en feestelijke plek om te zijn, en te laten zien, wie je bent.

Bron H’ART museum

 

Categorie: Achtergronden, Geluk, Mensenrechten Tags: Amsterdamse botenparade, COC Amsterdam, dragqueen, H’ART Museum, High Heels Hurray, LHBTIQA+-gemeenschap, Shakespeare Club, Terry Warren

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 16 juli 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 18 juli 2025
    Verstillen, verdiepen, vernieuwen
  • 19 juli 2025
    Chöd retraite
  • 21 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 22 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 26 juli 2025
    Workshop Japans inktschilderen
  • 26 juli 2025
    (zomer) meditatie
  • 28 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis extra – rinpoche Lopon Tenzin Namdak
    • Guy – dhammazaadjes – Gepenetreerd doorzicht (P. pativedha)
    • Zwijgen is niet altijd goud – Over omgaan met een humanitaire ramp
    • Waar het hart klopt – Politiek zonder hart (slot)
    • Peter – Een muur met schuttingwoorden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.