• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘Zijn stem, die opkomt vanuit het hart van Bethlehem, wordt overschreeuwd door de echo van bommen en haat’

‘Zijn stem, die opkomt vanuit het hart van Bethlehem, wordt overschreeuwd door de echo van bommen en haat’

23 juni 2025 door gastauteur Reageer

Wie pleit voor vrede, wordt al snel beschuldigd van naïviteit of verraad: “Moeten we dan Poetin zijn gang laten gaan? Moeten we Israël weerloos maken tegenover terreur?” Maar vrede betekent niet: niets doen. Vrede betekent: alles doen wat in onze macht ligt om te voorkomen dat geweld de norm wordt — ook wanneer het geweld ‘legitiem’ lijkt.

Er is een groot verschil tussen verdediging en escalatie. Ja, Oekraïne mag zich verdedigen tegen een brute agressor. Ja, Israël heeft het recht zijn burgers te beschermen. Maar wanneer ‘verdediging’ verandert in een oncontroleerbare oorlogsindustrie, verliezen we precies dat wat we zeggen te willen beschermen: menselijkheid, rechtsstaat, proportionaliteit.

Drewermann stelt in zijn boek ‘Alleen door vrede’ dat we de geestelijke voorbereiding op vrede zijn vergeten. We bouwen sneller aan wapens dan aan relaties. We investeren meer in oorlogstechnologie dan in diplomatie, onderwijs of verzoening. Maar de vraag die werkelijk gesteld moet worden is deze: Welk mensbeeld ligt ten grondslag aan onze keuzes? Een beeld waarin veiligheid voortkomt uit dominantie en bewapening? Of een mensbeeld waarin veiligheid voortkomt uit gerechtigheid, dialoog en vertrouwen? Wie voor vrede pleit voor het stopzetten van de cirkel van geweld.

De Tenach (de joodse bijbel): de psalmen, de profeten, de roep om gerechtigheid en barmhartigheid vormen het kloppend hart van mijn spiritualiteit. Die teksten hebben mijn ziel gevormd. Ze spreken over een God die huilt om het lijden van zijn volk én het lijden van de vreemdeling. Over zwaarden die zullen worden omgesmeed tot ploegscharen.

Juist daarom ben ik zo diep ongelukkig met wat er nu gebeurt. Ik zie een volk dat zoveel geleden heeft, geleid worden door leiders die de angst groter maken dan de hoop. Ik zie hoe geweld wordt verdedigd in de naam van veiligheid, maar dat veiligheid nooit kan bestaan waar rechtvaardigheid ontbreekt.

En ik hoor nauwelijks iemand spreken over Munther Isaac (Palestijns christen, predikant, theoloog). Hij roept in het boek ‘De andere kant van de muur’ op tot vrede, tot co-existentie, tot menselijkheid tussen joden en Palestijnen. Zijn stem, die opkomt vanuit het hart van Bethlehem, wordt overschreeuwd door de echo van bommen en haat.

Maar het zijn precies díe stemmen die we moeten horen. Stemmen die niet kiezen voor partijschap, maar voor vrede. Niet voor gelijk krijgen, maar voor samen leven. Niet voor wraak, maar voor verzoening.

Mijn liefde voor de Tenach is geen vrijbrief voor blindheid. Het is juist uit die liefde dat ik de moed wil hebben om te zeggen: dit geweld moet stoppen. Niet omdat ik tegen Israël ben, maar omdat ik voor het leven ben — voor alle mensenkinderen, Palestijn, Jood, gelovig of niet. Noem dat maar naïef… Ik vind het best. Zeg maar dat ik het niet snap. Je hebt gelijk… Hoe zei Peppi dat ook al weer tegen Kokki…Ik snap het niet, maar ik begrijp het heel goed. Alleen vrede kan deze wereld redden…

Bron LinkedIn 21 juni 2025. Tekst Rinus van Warven, uitgever, publicist.

Categorie: Achtergronden, Geluk Tags: Drewermann, geweld stoppen, Israel, Jood, Munther Isaac, Palestijn, partijschap, rechtvaardigheid, Rinus van Warven, samen leven, Tenach, veiligheid, vrede

Lees ook:

  1. Jules – Machteloze solidariteit
  2. Vrede, zachtaardigheid en concentratie
  3. Het jaar 2023 – dag 279 – tochnietbijnadood
  4. Het jaar 2023 – dag 320 – gebedenvoorvrede

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 juni 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 24 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 25 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 25 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 30 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 1 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 2 juli 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 6 juli 2025
    Verjaardagsviering van Zijne Heiligheid de Dalai Lama
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 174 – stadvandevrede
    • ‘Zijn stem, die opkomt vanuit het hart van Bethlehem, wordt overschreeuwd door de echo van bommen en haat’
    • Emmaho – Verstrooide PROfessor, euh…
    • HRF – ‘EIB financiert Israël’s landroof, etnische zuivering en apartheid – met geld van de Europese belastingbetalers’
    • Menno – afgoderij

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.