• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Rinpoche Lopon Tenzin Namdak vanmorgen overleden

Rinpoche Lopon Tenzin Namdak vanmorgen overleden

12 juni 2025 door de redactie Reageer

De eerwaarde Lopon Tenzin Namdak, Rinpoche was de oudste leraar van de Bönpo-traditie. Hij werd geboren in 1926 in het zuidoosten van Tibet. Rinpoche begon zijn studie op jonge leeftijd en legde zijn geloften af op 15-jarige leeftijd. Hij vervolgde zijn studie in de belangrijkste Bönpo-kloosters: gYungDrung-Ling en Menri in Tsang bij Shigatse in centraal Tibet.

Rinpoche’s twee belangrijkste meesters waren Bönruponlob Rinpoche en de Eerwaarde Lopon Sangye Tenzin, Rinpoche. Rinpoche werd gekozen tot de positie van Lopon in 1953 op de jonge leeftijd van 27, hetzelfde jaar dat hij de Geshe graad behaalde in het Menri klooster. Als Lopon, of hoofdleraar, maakt Rinpoche deel uit van een ononderbroken geslacht van 33 generaties via Nyambd Sherab Gyaltsen, de stichter van het Menri klooster in Tibet. Hij was de leermeester van 1953 tot 1957 toen de conflicten tussen de Chinezen en Tibetanen in Centraal-Tibet hevig werden. Hij ging een lange retraite aan in het noorden van Tsang tot 1960 toen de Chinese invasie Rinpoche dwong Tibet te ontvluchten. Met veel moeite, waaronder neergeschoten en opgesloten worden door Chinese soldaten, wist Lo-pon Rinpoche veiligheid te bereiken in Nepal.

In 1961 werd hij door professor David Snellgrove uitgenodigd naar Londen te komen in het kader van het Rockefeller Foundation Visiting Scholar programma. Hij bleef drie jaar in Engeland en werkte samen met professor Snellgrove aan The Nine Ways of Bön, de eerste wetenschappelijke studie van de Bön traditie die in het Westen werd gemaakt.

Terugkerend naar India in 1964, stichtte Rinpoche Dolanji Settlement in Noord-India, om een thuis te geven aan het Bönpo volk in ballingschap. In 1969 keerde hij terug naar Europa als gastdocent aan de Universiteit van München om mee te werken aan een Tibetaans-Duits-Engels woordenboek. Van 1970 tot 1979 gaf Lopon Rinpoche les aan de monniken van het Bönpo kloostercentrum in Dolanji, terwijl hij tegelijkertijd toezag op de uitgave van een groot aantal belangrijke Bönpo teksten in New Delhi. In 1978 waren er genoeg teksten gepubliceerd om er een curriculum omheen te organiseren. Een traditionele dialectische school werd opgericht onder leiding van Lopon Rinpoche. Het doel van deze school was het behouden van de Bönpo filosofische traditie waar analyse en logica worden toegepast op de leringen van de Soetra’s, de Tantra’s, en vooral op de Dzogchen. In 1987 stichtte hij een ander Bönpo-klooster en Internationaal Onderwijscentrum in de buurt van de bekende heuvel Swayambhu, ten Westen van Katmandu, Nepal, bekend als Tritan Norbutse.

In 1992 publiceerde Lopon Tenzin Namdak Heart drops of Dharmakaya, een handboek van Dzogchen meditatiepraktijken, van de preliminaries tot de meest gevorderde togyal praktijken. Dit is het eerste algemeen verkrijgbare boek in het Engels dat daadwerkelijk in detail de praktijken van dzogchen beschrijft. Lopon Tenzin Namdak is verschillende keren naar het Westen gereisd.

Lees hier het vandaag verschenen bericht van zijn overlijden.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Onderwijs Tags: Lopon Tenzin Namdak, overlijden

Lees ook:

  1. Geen geboorte, geen dood
  2. Thay – ‘een revolutionair’
  3. Het levensverhaal van Thich Nhat Hanh
  4. Dalai Lama, Azië rouwt om overlijden paus Franciscus

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 13 juni 2025
    Kesa en Rakusu naaiworkshop
  • 13 juni 2025
    Meeting of the Minds: Westerse Wetenschap Ontmoet Oosterse Wijsheid
  • 14 juni 2025
    Meditatiedag met Ayya Ānandabodhī
  • 16 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 17 juni 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 17 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 17 juni 2025
    Zenmeditatie Maastricht
  • 18 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Recept voor Den Haag
    • Mijn leven, klein en fragiel
    • Foodwatch eist onafhankelijk voedselonderzoek
    • Politiek zonder hart III – Macht zonder heling is macht zonder wijsheid
    • Hoe groot is het lichaam van God, en zitten er ook gaten in?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.