Extinction Rebellion voert op de middag van Hemelvaartsdag vreedzaam actie in attractiepark Madurodam in Den Haag. Rebellen ketenen zich vast aan de Flying Dutchman om een einde te eisen aan de sponsoring van het park door volgens XR een ‘groot aantal fossiele vervuilers zoals KLM, Shell en Port of Rotterdam’.
Met zijn vele fossiele sponsoren presenteert Madurodam zich volgens XR aan kinderen een wereld waarin fossiel verheerlijkt wordt. Via flyers en een banner worden bezoekers hierover door rebellen geïnformeerd. Madurodam moet volgens XR een voorbeeld worden van de gezonde en rechtvaardige wereld die kinderen en jongeren nodig hebben.
Woordvoerder Brigitte van Erp: ‘Op de website lezen wij dat het doel van Madurodam is om kinderen ‘in verbinding te brengen met anderen, echt in gesprek te gaan en naar elkaar te luisteren en iets te doen voor de ander om zo samen de samenleving een beetje mooier te maken.’ Dat klinkt mooi. Maar van dit nobele doel is echter weinig te zien wanneer kinderen in Madurodam rondlopen. Integendeel, het park is één grote reclame voor een wereld waarin onze kinderen niet gezond en veilig kunnen leven. Madurodam vermomt zich als een gezellig uitje voor kinderen, terwijl het attractiepark ondertussen hun toekomst helpt te verzieken door een absurde hoeveelheid fossiele sponsoren een podium te geven.’
Madurodam kent volgens XR minimaal vijftien fossiele sponsoren [1] en de helft van de oppervlakte van het park moet toegeschreven worden aan deze fossiele sponsoren [2]. “Schaamteloos promoot Madurodam grote aanjagers van de klimaat- en ecologische crisis als Shell, KLM, Port of Rotterdam en Gasunie”, aldus woordvoerder Brigitte van Erp: “Madurodam laat kinderen bovendien geloven dat een fossiele toekomst de normaalste zaak van de wereld is. Dit is niet acceptabel. Extinction Rebellion eist dat Madurodam de relaties met fossiele vervuilers per direct verbreekt.”
Een aantal rebellen heeft zich op Hemelvaartsdag vastgeketend aan de Flying Dutchman. Dit is een attractie in de vorm van een groot vliegtuig dat een eerbetoon is aan KLM [3]. De actievoerders van Extinction Rebellen voeren zoals altijd vreedzaam actie: ze delen flyers uit aan bezoekers en houden speeches speciaal voor kinderen om hen te informeren. Rebellen houden ook een banner omhoog met de tekst ‘Fossiel is te groot in ons Madurodam’. De actie duurt tot 17:15 uur waarna de rebellen het attractiepark vrijwillig zullen verlaten. Deze XR-actie is onderdeel van een campagne gericht op het stoppen van de fossiele sponsoring van Madurodam.
Extinction Rebellion voert juist actie bij de Flying Dutchman omdat die erg prominent aanwezig is in het park en laat zien waarom fossiele kindermarketing niet acceptabel is. XR: ‘Kinderen krijgen een bedrieglijk beeld opgedrongen van KLM als een heroïsch bedrijf. In werkelijkheid is KLM veroordeeld voor greenwashing [4], staat de klimaatschade van KLM per jaar gelijk aan twee miljoen huishoudens en wil KLM alleen nog maar meer gaan vliegen [5]. Kortom, KLM liegt en maakt de wereld van kinderen kapot maar probeert zich wel een goed imago aan te meten bij kinderen.’
De wereld stevent af op een rampzalige 3 graden verhitting tegen het einde van deze eeuw door het gebruik van fossiele brandstoffen [6]. De klimaat- en ecologische crisis is de grootste bedreiging voor alle kinderen op deze wereld. Nu al missen 242 miljoen kinderen in 85 landen schooldagen door extreem weer [7]. Rond 2050, als onze kinderen 30 of 40 jaar oud zijn, zitten we zeer waarschijnlijk op 2 graden verhitting: de absolute grens die door de internationale gemeenschap als gevaarlijk is verklaard [8].
Een verbod op fossiele reclames is essentieel in de strijd tegen de klimaat- en ecologische crisis [9]. Deze reclames, waaronder ook sponsoring valt, normaliseert en stimuleert een fossiele wereld en dat is het laatste wat goed is voor kinderen. Zij begrijpen dit heel goed, ook kinderen en jongeren willen namelijk een verbod op fossiele reclames [10] en hebben diepgewortelde zorgen over hun toekomst [11].
Geef een reactie