• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Ayya Vimala – Wat zei de Boeddha precies?

Ayya Vimala – Wat zei de Boeddha precies?

14 mei 2017 door de redactie

‘Er zijn vele boeddhistische teksten van verschillende tijden en verschillende scholen. Soms zijn er passages in de verschillende teksten die elkaar lijken tegen te spreken. In de huidige maatschappij, waarin we toegang hebben tot een grote hoeveelheid aan geschriften via internet en andere media zoals nooit tevoren, is het niet altijd gemakkelijk om uit te maken wat je nu moet geloven en wat niet. Hoe weet je nu wat de Boeddha echt gezegd heeft?

Ik ga in deze lezing niet vertellen wat je moet geloven, maar ik zal een methode aan de hand doen waardoor je zelf kritischer naar boeddhistische teksten kunt kijken. Tegenwoordig weten we uit historisch en archeologisch onderzoek, hoe de teksten tot stand zijn gekomen door de eeuwen heen.

Hoe kun je de vroeg-boeddhistische teksten van latere werken onderscheiden? En welke bewijzen hebben we dat deze vroeg-boeddhistische teksten ook daadwerkelijk de woorden zijn van de historische Boeddha? En hoe kan ik de woorden van de Boeddha gebruiken in mijn meditatie en in mijn leven?’

Op vrijdag 19 mei 2017 is Ayya Vimala te gast in het boeddhistisch centrum Ehipassiko.

Ayya Vimala werd geboren in Nederland in 1967. Ze studeerde Geofysica en MBA en werd later Center Manager van Dhamma Pajjota, het Goenka Mediatiecentrum in Limburg. Hoewel ze als kind al mediteerde ging ze pas in 1996 op zoek naar een leraar. Ze deed ervaring op met intensieve meditatie in verschillende tradities, maar voornamelijk in de Thai Forest Tradition van Ajahn Chah. Haar voornaamste leraren zijn Bhante Sujato en Ajahn Brahm (Brahmavamso).

In 2008 en 2009 werd ze als non gewijd in Birma in het The Pyu Tawye Monastery nabij Yangon. Het was echter in die tijd moeilijk daar lange tijd te verblijven. De diagnose van kanker weerhield haar ervan om weer terug te keren naar Birma. Door toeval kwam ze terecht in Anenja Vihara in Duitsland, waar ze in 2012 als Anagarika werd gewijd. Een jaar later werd ze uitgenodigd om naar Santi Forest Monastery in Australië te komen om daar volgens de richtlijnen van Ajahn Brahm te mediteren. In 2014 kreeg ze aldaar de wijding als Samaneri (novice non) en in augustus 2016 ontving zij de volledige wijding als Bhikkhuni in Mahapajapati Monastery in Californië.

Ayya Vimala is één van de grondleggers van www.samita.eu , een organisatie die in België een klooster voor nonnen in de Theravada traditie wil opzetten.

Op zaterdag 20 mei begeleidt Ayya Vimala een meditatiedag, samen met Paul Van hooydonck.

Praktisch: Vrijdag 19 mei 2017 van 20.00 tot 21.30 uur, De Sevillastraat 89, Deurne-Zuid, Vlaanderen, België. Omslagfoto Adi Ichsan.

Categorie: Achtergronden, Theravada Tags: Boeddha, leringen, tegenstrijdig, waar en onwaar

Lees ook:

  1. Met de Boeddha 2600 jaar terug in de tijd
  2. ‘Pleiten voor Boeddha’s leer relevanter dan ooit’
  3. De leegte van de Hartsoetra
  4. Niet alle boeddhistische monniken en nonnen zijn vegetariërs

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    15 mei 2017 om 02:37

    “En welke bewijzen hebben we dat deze vroeg-boeddhistische teksten ook daadwerkelijk de woorden zijn van de historische Boeddha?”

    Bewijzen?
    Ayya Vimala heeft geofysica gestudeerd, zo lees ik. Elke geofysicus kent het verschil tussen ’proof’ en ‘evidence.’ In goed Nederlands: het verschil tussen ‘bewijs’ en ‘aanwijzing’.
    Helaas, er valt hier helemaal niks te bewijzen. En er zijn bovendien ook geen aanwijzingen dat de geschreven Pali-teksten inderdaad een weergave zijn van Gautama’s woorden. Alle boeddhistische canonische teksten zijn literaire verzinsels achteraf. Net zoals de Evangelieën, de Koran, etc..

    Historische Boeddha?
    Er bestaat niet zoiets als ’historische Boeddha.’ Er is ooit een historische persoon met de naam Gautama Shakyamuni geweest. Over zijn leven is historisch heel weinig bekend, laat staan over de woorden die hij gesproken heeft. Toch is in zijn naam een heleboel op schrift genoteerd. In goed Nederlands uitgedrukt zijn dergelijke notities ‘geruchten’.
    Met geruchten is niks mis zolang ze als geruchten worden gepresenteerd. Ik neem aan dat ook Ayya Vimala het daarmee eens is en dat zij 19 mei a.s. in het boeddhistisch centrum Ehipassiko daarvan getuigen zal..

    In 2017 is het heel gemakkelijk om info van experts op hun vakgebied te verkrijgen. Een goede info-bron is https://www.researchgate.net/
    Daar zijn tig-miljoen publicaties van experts op elk denkbaar onderwerp beschikbaar. Gratis in te zien. Inclusief de geschiedenis van het ’boeddhisme.

  2. Cornelis Heijkant zegt

    17 mei 2017 om 01:25

    Dwaze schriftgeleerden! Wat de Boeddha precies zei zul je nooit precies kunnen vinden, daar moet je je korte leven niet aan verspillen, maar wat hij ongeveer bedoelde kun je in je eigen leven zo ongeveer gewaarworden…

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 148 – Joop Faber
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Taigu – Een vaardig slaapmiddel
    • Guy – dhammazaadjes – Wees je eigen meester
    • Jan Veenendaal – Er bestaan geen onwettige mensen, er bestaan wel onmenselijke wetten.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.