‘Er zijn vele boeddhistische teksten van verschillende tijden en verschillende scholen. Soms zijn er passages in de verschillende teksten die elkaar lijken tegen te spreken. In de huidige maatschappij, waarin we toegang hebben tot een grote hoeveelheid aan geschriften via internet en andere media zoals nooit tevoren, is het niet altijd gemakkelijk om uit te maken wat je nu moet geloven en wat niet. Hoe weet je nu wat de Boeddha echt gezegd heeft?
Ik ga in deze lezing niet vertellen wat je moet geloven, maar ik zal een methode aan de hand doen waardoor je zelf kritischer naar boeddhistische teksten kunt kijken. Tegenwoordig weten we uit historisch en archeologisch onderzoek, hoe de teksten tot stand zijn gekomen door de eeuwen heen.
Hoe kun je de vroeg-boeddhistische teksten van latere werken onderscheiden? En welke bewijzen hebben we dat deze vroeg-boeddhistische teksten ook daadwerkelijk de woorden zijn van de historische Boeddha? En hoe kan ik de woorden van de Boeddha gebruiken in mijn meditatie en in mijn leven?’
Op vrijdag 19 mei 2017 is Ayya Vimala te gast in het boeddhistisch centrum Ehipassiko.
Ayya Vimala werd geboren in Nederland in 1967. Ze studeerde Geofysica en MBA en werd later Center Manager van Dhamma Pajjota, het Goenka Mediatiecentrum in Limburg. Hoewel ze als kind al mediteerde ging ze pas in 1996 op zoek naar een leraar. Ze deed ervaring op met intensieve meditatie in verschillende tradities, maar voornamelijk in de Thai Forest Tradition van Ajahn Chah. Haar voornaamste leraren zijn Bhante Sujato en Ajahn Brahm (Brahmavamso).
In 2008 en 2009 werd ze als non gewijd in Birma in het The Pyu Tawye Monastery nabij Yangon. Het was echter in die tijd moeilijk daar lange tijd te verblijven. De diagnose van kanker weerhield haar ervan om weer terug te keren naar Birma. Door toeval kwam ze terecht in Anenja Vihara in Duitsland, waar ze in 2012 als Anagarika werd gewijd. Een jaar later werd ze uitgenodigd om naar Santi Forest Monastery in Australië te komen om daar volgens de richtlijnen van Ajahn Brahm te mediteren. In 2014 kreeg ze aldaar de wijding als Samaneri (novice non) en in augustus 2016 ontving zij de volledige wijding als Bhikkhuni in Mahapajapati Monastery in Californië.
Ayya Vimala is één van de grondleggers van www.samita.eu , een organisatie die in België een klooster voor nonnen in de Theravada traditie wil opzetten.
Op zaterdag 20 mei begeleidt Ayya Vimala een meditatiedag, samen met Paul Van hooydonck.
G.J. Smeets zegt
“En welke bewijzen hebben we dat deze vroeg-boeddhistische teksten ook daadwerkelijk de woorden zijn van de historische Boeddha?”
Bewijzen?
Ayya Vimala heeft geofysica gestudeerd, zo lees ik. Elke geofysicus kent het verschil tussen ’proof’ en ‘evidence.’ In goed Nederlands: het verschil tussen ‘bewijs’ en ‘aanwijzing’.
Helaas, er valt hier helemaal niks te bewijzen. En er zijn bovendien ook geen aanwijzingen dat de geschreven Pali-teksten inderdaad een weergave zijn van Gautama’s woorden. Alle boeddhistische canonische teksten zijn literaire verzinsels achteraf. Net zoals de Evangelieën, de Koran, etc..
Historische Boeddha?
Er bestaat niet zoiets als ’historische Boeddha.’ Er is ooit een historische persoon met de naam Gautama Shakyamuni geweest. Over zijn leven is historisch heel weinig bekend, laat staan over de woorden die hij gesproken heeft. Toch is in zijn naam een heleboel op schrift genoteerd. In goed Nederlands uitgedrukt zijn dergelijke notities ‘geruchten’.
Met geruchten is niks mis zolang ze als geruchten worden gepresenteerd. Ik neem aan dat ook Ayya Vimala het daarmee eens is en dat zij 19 mei a.s. in het boeddhistisch centrum Ehipassiko daarvan getuigen zal..
In 2017 is het heel gemakkelijk om info van experts op hun vakgebied te verkrijgen. Een goede info-bron is https://www.researchgate.net/
Daar zijn tig-miljoen publicaties van experts op elk denkbaar onderwerp beschikbaar. Gratis in te zien. Inclusief de geschiedenis van het ’boeddhisme.
Cornelis Heijkant zegt
Dwaze schriftgeleerden! Wat de Boeddha precies zei zul je nooit precies kunnen vinden, daar moet je je korte leven niet aan verspillen, maar wat hij ongeveer bedoelde kun je in je eigen leven zo ongeveer gewaarworden…