• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 13 april 2016

Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 13 april 2016

13 april 2016 door Joop Ha Hoek

Lezers reageerden gisteren op verschillende manieren op de Goood-evening over staatsboeddhisme in België. Enkelen zeiden dat ze erkenning wel goed vonden, een ander vond dat Chef- als de hofnar van het Boeddhistisch Dagblad, het boeddhisme in België wel erg hard had aangepakt en zwart gemaakt. Terwijl in Nederland dergelijke zaken al veel langer spelen.

Chef houdt er niet van zich te herhalen, maar hij begrijpt werkelijk niet waarom een religie- iets wat ons bindt of een filosofie of een recept omdat hij de Boeddha ziet als een arts, erkend moet worden. Wat wordt erkend en door wie? Is de man-op-straat-Belg naar zijn mening gevraagd, heeft er een referendum plaatsgevonden? Welnee, take it or leave it. De meeste Belgen (of Nederlanders) weten niet eens wat het boeddhisme is, het is ook nauwelijks uit te leggen.

Hou het ook maar stil of vertel de overheid van de moordende boeddhisten in Birma, de stelende en bedriegende in Thailand, de verkrachtende of-handen-niet-thuis-kunnen-houdende in Nederland, de afgunst en haat tussen de verschillende sangha’s. Weten die politici in Vlaanderen, Wallonië en het Duitstalige kanton veel. Ze zouden het moeten weten.

Krijgen erkende en gesalarieerde boeddhisten een stempel of tatoeage op het voorhoofd: BB of Betaalde Boeddhist. En hoe zien de onbetaalde boeddhistische voorgangers er uit? Eten ze uit de vuilnisbak? Stinken ze ongewassen. Dreigt er tweespalt, broedertwisten, moord en doodslag in het Belgisch land?

Chef heeft er ook niets op tegen dat er een BUB en een BUN bestaan, die een gesprekspartner met de overheid en andere organisaties kunnen zijn. Maar deze nar krijgt lachstuipen bij het idee dat er straks in België betaalde boeddhistische monniken rond zullen lopen. Het is een slechte grap die bedacht had kunnen zijn door een Ollander.

Hij zag laatst de boeddhistische monnik en wetenschapper Mathieu Ricard op de tv. De man was op een congres met wereldtoppers uit het zakenleven. Dus mensen met veel geld. Ricard bedelde, hij vroeg op de man af 150.000 Amerikaanse dollars om een van bamboe gemaakte school in een ver land te financieren. Voor dat geld krijgen een paar duizend kinderen les en tientallen docenten werk. Okay, laten die Belgische boeddhistische monniken, voorgangers en consulenten het geld maar aanpakken van de federale overheid in België. En het gelijk weer doorsluizen naar bamboescholen. Aan het boeddhisme hoef je niks te verdienen. Het is geen job en zeker geen betaalde. Chef lacht weer, ha ha ha.

Ja zeker, Chef weet van de commercie in Nederlandse centra. De deal met de BUN en een verzekeringsmaatschappij indertijd waar de BUN geld mee kon binnen halen.Hij krijgt gekromde tenen als hij hoort van betaalde strippenkaarten om lessen te mogen volgen, boeddhistische voorgangers die zich verhuren als levenscoach en voor een paar gesprekken duizend euro vangen. Weekretraites die soms meer dan zevenhonderd euro kosten voor de deelnemer. Welke gewone man of vrouw kan dat nou betalen? Chef zeker niet. Ja maar, de schoorsteen moet toch roken, zullen de eerwaarden in hun centra nu tegenwerpen. We mogen toch wel geld vragen voor onze diensten, onze huisvesting. Het kip en het ei verhaal.

Chef weet dat er in Nederland veel gebouwen leeg staan en voor een habbekrats of om niet omgebouwd kunnen worden tot een centrum. Iedereen neemt zijn eigen kussen mee, een tapijtje op de grond en de boeddha in een kistje aangeleverd. Na afloop inpakken, en klaar naar huis. In Rotterdam staat het Groothandelsgebouw, waar ondernemers een ruimte huren. Chef kent geen boeddhistische Groothandelsgebouwen. Elke sangha heeft zijn eigen onderkomen. Voor zo ver hij weet wordt er niet of nauwelijks onderverhuurd.

Laatst belde een ondernemer met Chef, hij had plannen om een boeddhapark te bouwen. Een ander verkoopt geluk aan ondernemers. Hij noemt zich de Verlosser. Ook zonder het narrenpak vindt Chef dat leuk.

Chef heeft een paar jaar gemediteerd bij een boeddhistische leraar. De man huurde elke week een zaaltje bij een commercieel spiritueel centrum. Iedereen was welkom bij die leraar- er hingen ook geen prijslijsten aan de muur noch stond een boeddhabeeld op tafel. Van wierook kreeg deze leraar astma-aanvallen. En van strippenkaarten kreeg hij de hik. Na afloop van de meditatie werd een bronzen klankschaal in de kring gezet. Er werd niets bij gezegd. Het kan zijn dat de leraar in zijn auto in tranen uitbarstte of het stuurwiel aan stukken sloeg, als hij de opbrengst telde. Maar een week later zat hij er weer onverstoord bij. Het woord dana sprak hij nooit uit.

Chef gaat aan de genmai thee. Vrede en alle goeds.

WAARSCHUWING: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers.

Categorie: Achtergronden Tags: BUB, erkenning, erkenning religie, joop hoek, kuudmurning, staatsboeddhisme

Lees ook:

  1. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 12 april 2016
  2. Goooodmorning! boeddhisten in de Lage Landen – 25 december 2015
  3. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 21 januari 2016
  4. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 22 januari 2016

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Tashi Gyatso zegt

    13 april 2016 om 22:36

    ?

  2. Zeshin zegt

    13 april 2016 om 23:14

    Het is precies zo als je schrijft je huurt een zaaltje.
    Eh…. dat kost toch geld? Je kunt natuurlijk in het park gaan zitten, en die duur betaalde centra’s doen dat ook. Maar alleen in de mooie warme zomer dagen, s’winters word je van het koud op trekkende vocht ziek. En als je intensieve trainingen houd moet er ook gegeten en geslapen worden. Een beetje zich zelf respecterend boeddhistisch centrum is een bedrijf met inkoop, verkoop, administratie, een website, bestuursvergaderingen. Die kar word vaak maar door een paar vrijwilligers getrokken die zo gemotiveerd zijn dat ze de ontbrekende financiën soms zelf bij leggen. Een ietsie pietsie erkenning bijvoorbeeld in de vorm van een beetje subsidie of hulp bij de nieuwsbrief samenstellen, het programma samen stellen. Zorgen dat er bloemen op het altaar staan of gewoon maar simpel afwassen of stofzuigen. Een beetje erkening zou niet gek zijn.

  3. Joop Ha Hoek zegt

    14 april 2016 om 00:32

    Retraites worden gewoon thuis gehouden. De deelnemer in zijn eigen woonkamer nodigt eventueel een paar andere deelnemers uit. Er is altijd wel een ruimte om een matras op de grond te leggen. Mensen nemen zelf hun kussentje mee. Met een Skypeverbinding geeft de leraar aanwijzingen- of niet. De deelnemers nemen zelf hun brood mee. De gastheer zorgt voor een kopje thee. Kosten: voor de individuele deelnemer nog geen twintig euro. Voor een gezamenlijke retraite iets meer. Er hoeven ook geen reizen gemaakt te worden met het vliegtuig of auto, spaart het milieu. De tering naar de nering zetten.

  4. Daisy zegt

    14 april 2016 om 06:49

    Ha Joop, we komen volgende week met z’n tienen langs bij je voor een retraite van 10 dagen.
    We nemen onze luchtbedden en kussentjes mee. Zorg jij dat de koffie en thee klaar staat;).

  5. Zeshin zegt

    14 april 2016 om 09:38

    We zitten momenteel in het intensive trainingsprogramma (varsika) wat Boeddha gedurende het regenseizoen ingesteld heeft. Er zijn hier 5 mensen die bij jou deze drie maanden willen door brengen. Ze koken zelf, dus dat hoef je niet te doen. Hoeveel toileten en douches heb jij? En heb je een goede relatie met je buren? Om 7:00 en om 16:00 uur doen wij de tempeldiensten met mokugyo en tempelbellen en op 21:00 meppen wij zo’n 10 minuten op de kaihan en bellen we nog een beetje met een klein belletje.

  6. Gerben Hieminga zegt

    14 april 2016 om 12:29

    :-)
    Herkenbare discussie.

    Joop, ik vind dat je een leuke column hebt geschreven maar ik ben het niet met je eens. De meeste mensen hebben al moeite met gedeelde kamers, douches en toiletten als zij op retraite gaan. We zien de laatste jaren een enorme behoefte onder yogi’s aan meer comfort. Geen vraag naar weelde en luxe, maar de gele gordijntjes, doorgezakte bedden en snurkende of neurotische kamergenoten wekt veel weerstand op. Voor sommige mensen is het een ‘no go’ in de keuze voor bepaalde retraites en centra.

    In de discussies over de start van een permanent meditatiecentrum in Nederland heb ik met oprichters van Gaia House en IMS gesproken. Als je ze vraagt: wat zou je nu anders doen? is het antwoord steevast: in de huidige tijd hadden we direct alleen maar éénpersoons kamertjes moeten bouwen. En ja, dan liggen de kosten van voedsel en inwoning in de range van 50 tot 75 euro per dag, waarbij 70 euro eerder de regel dan de uitzondering is.

    Inderdaad een hoop geld, zeker als je langer wilt mediteren. Gelukkig hebben veel centra kortingsregelingen voor minder draagkrachtige mensen. Maar dan nog is het een enorme investering voor mensen met bijvoorbeeld een uitkering.

    Ik heb niets tegen vriendenclubjes die samen in huis mediteren en elke dag goedkoop bami eten, maar het is gewoon niet wat het merendeel van de beoefenaars wil.

    De dana gedachte is natuurlijk fantastisch, maar het maakt het leven van penningmeesters heel zwaar als de stichting niet over een buffer beschikt om de sterk fluctuerende stroom aan giften op te vangen. En helaas beschikken de meeste Boeddhistische stichtingen niet over zo’n potje. Een beetje erkenning en commercialisering vind ik dus niet erg en kan juist ingezet worden om de dagprijzen van retraites zo laag mogelijk te houden en mensen met een smalle beurs te ondersteunen om toch te mediteren.

  7. Tarini zegt

    14 april 2016 om 12:50

    Ga eens kijken bij het retraitecentrum in Hengstdijk in Zeeuws Vlaanderen,Metta Vihara. Het is grotendeels betaald door donaties uit de sangha en al het werk in het centrum wordt door vrjwilligers gedaan. Een goede manier om het Boeddhisme te beoefenen (samenwerken met anderen is uitdagend en leerrijk) en anderen laten kennis maken met de Dharma. Uiteindelijk gaat het niet om ons alleen, maar ook om anderen. Dan is zo’n huiskamer setting erg knus en de leraar soms ook veilig op afstand.

  8. Daisy zegt

    14 april 2016 om 15:58

    Bij zencentrum.nl kost een sesshin japanse stijl van 7 dagen incl overnachtingen en maaltijden 200 €. Je hebt dacht ik geen eigen kamer. Een weekend kost 20€
    En voor mensen met een kleine beurs kan wat geregeld worden.

    • bart zegt

      14 april 2016 om 18:12

      En wie zelfs dat niet kan betalen kan in overleg mee doen voor wat er bijgedragen kan worden.

  9. Gerben Hieminga zegt

    15 april 2016 om 22:00

    Hoi Tarini,

    Hengstdijk is een prachtig centrum. Knap hoe dat tot stand is gekomen. Maar mijn range van 50 tot 75 euro per persoon per dag gaat ook bij jullie op. Op de site van Hengstdijk staan de volgende verhuurprijzen:

    “De basisprijs bedraagt € 40 per persoon per dag. Dit is inclusief koffie, thee en een overnachting.
    Op aanvraag kunnen wij u ook extra diensten leveren zoals
    •Linnenpakket: € 8,50 per persoon
    •Eindschoonmaak: € 120
    •Boodschappen: € 10 per persoon per dag”

    Dus stel ik wil een retraite organiseren dan is de kostprijs per dag:
    •40 euro huur
    •10 euro boodschappen
    •5 euro organisatiekosten van de stichting
    •5 euro reiskosten leraren, schoonmaakkosten, bloemen voor in de meditatieruimte, etc
    •Totaal: 60 euro en dan doe je alles met vrijwilligers

    En als je geen vrijwilligers voor hebt die koken:
    •40 euro huur
    • circa 20 euro voor drie maaltijden per persoon per dag door ingehuurde kok
    •5 euro organisatiekosten van de stichting
    •5 euro reiskosten leraren, schoonmaakkosten, bloemen voor in de meditatieruimte, etc
    •Totaal: 70 euro

    Mijn bandbreedte geldt dus ook als ik een retraite in jullie prachtige centrum wil geven.

    Verder staat op de site van Mettavihara onder verhuur:
    “De basisprijs bij trainingen die volledig door ons verzorgd worden bedraagt € 75 tot €100 per persoon. Dit is inclusief de kosten voor de trainers, lunch, koffie en thee.”

    Elke stichting wil natuurlijk graag meditatie gratis aanbieden, maar dit zijn helaas wel de bedragen die een retraite kost. Voor niets gaat ook in het Boeddhisme alleen de zon op.

    Op de site van zencentrum.nl trof ik geen mogelijkheden tot verhuur aan.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.