• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Meditatie als belichaming (6): Wijsheid van de Allesvolbrengende Actie

Meditatie als belichaming (6): Wijsheid van de Allesvolbrengende Actie

20 april 2015 door Tom Hannes

De laatste wijsheid in ons rijtje is de ‘Wijsheid van de Allesvolbrengende Actie’. Dat is alweer een gezwollen mondvol Indisch. We zouden het kunnen vereenvoudigen tot ‘Alles is activiteit.’ Of nog: ‘Bestaan is geen ding, maar een werkwoord’. In plaats van te zitten zoeken naar een vaste Essentie van ons Zijn, kunnen we beter indringend kijken naar onze wijze van bestaan. Bevrijding ligt niet zozeer in de vraag ‘Wat is het ding dat hier en nu bestaat?’ maar in: ‘Hoe is dit bestaan hier en nu ?’

De oefening

Zitten is ook een werkwoord. 
Mediteren is actie. Dat kan misschien teleurstellend klinken voor wie hoopt rust te vinden in een overvol, overactief, oververhit, overbepaald en daardoor ondergewaardeerd leven. Die hoop heeft ertoe geleid dat meditatie vaak beschreven wordt als ‘niets doen en enkel zijn’. Toegegeven, die slogan kan onze gebruikelijke onrust inderdaad wat kalmeren. Maar hij kan ons ook verblinden voor één van de fundamentele aspecten van ons bestaan: we zijn niets-dan-activiteit. Zijn = doen. We zijn altijd bezield. Altijd geladen door impulsen. De vraag die we ons hier hebben te stellen is dan ook niet ‘Hoe kan ik mij zuiveren van elke soort van lading?’, maar eerder ‘Met welke lading zit ik hier nu op mijn kussen?’ Zo kan ons karma (onze onbewuste lading) wijsheid worden. De wijsheid van actie.

Zitten

Laten we de meditatieve belichaming van ons bestaan als niets-dan-activiteit simpel beginnen: recht je rug en blijf hem rechten. We zitten niet als een zandzak. Als slachtoffer van de zwaartekracht. We zitten eerder als een fontein. We gebruiken de zwaartekracht net om de hoogte in te gaan. Vanuit ons bekken richten we onze rug op. Zachtjes. Zonder forceren. Maar wel onophoudelijk. Zo blijft ons zitten dynamisch en fris. En lopen we minder het risico dat ons lichaam-geest automatisch besluit: “Aha, er wordt niet bewogen of gereageerd, dus schakelen we maar over naar de slaapstand.”

Ook voortdurend terugkeren naar een focuspunt – de ademhaling, de rug, het contact van de handen, de tongpunt tegen de tanden… – is een activiteit. Het is iets dat gedaan wordt. Misschien heb je al heel veel gemediteerd en gebeurt dat terugkeren ondertussen vanzelf. Misschien moet je er bewust moeite voor doen. Hoe dan ook: check regelmatig of het wel gebeurt. Indien niet, begin er opnieuw aan.

Afleidingen ervaren als activiteit

En nu we toch bezig zijn: eigenlijk kunnen we helemaal niets gewaarworden dat geen activiteit is. Werkelijk alles wat opduikt in ons gewaarzijn is activiteit. Alles wat buiten of binnen ons onze aandacht vraagt, alles wat we voelen, zien, horen, ruiken, of mentaal gewaarworden is allemaal activiteit. We kunnen het allemaal laten opkomen en het observeren als onophoudelijk veranderende activiteit. Ook ons horen, zien, voelen, denken zelf… : niets-dan-activiteit. Het kan een bijzondere ervaring zijn om daar je observatie op te richten.

Zitten als niets-dan-activiteit

Tussen al die activiteiten kun je af en toe een specifiek soort van activiteit opmerken is: impulsen die je in jezelf voelt opwellen. Neigingen. Een pijnlijke knie kan bijvoorbeeld de zin installeren om te bewegen. Een grote wil om van je leven iets moois te maken kan je opladen met een enthousiasme om je meditatie met volle overgave te beoefenen. De ademhaling van degene die naast je mediteert is misschien irritant luid en daardoor heb je zin om je daarvan af te sluiten. Of om je buur een tik te geven…

Het zijn allemaal ladingen, die je kunt zien opduiken. Trek in iets. Tegenzin. Boosheid. Rouw. Passie… Wat het ook is, het bepaalt mee de manier waarop je op dit moment zit. Je attitude schept mee de ervaring van je bestaan. Die attitude heb je niet zomaar onder controle. Ze is grotendeels de erfenis uit je verleden. Maar je kunt ze wel zien opduiken. Maak daarom op dit moment een prioriteit van de aandacht voor die impulsen. Zonder te bewegen, zonder erop in te gaan. Er zijn ladingen merkbaar in je manier van bestaan op dit moment. Word ze gewaar. En zie ook de vrijheid die je hebt om er al dan niet op in te gaan. Wat doet dat met je manier van zitten?

Ten slotte kunt ook alle verschil tussen zijn en doen laten vallen. Voel hoe je op dit moment niets-dan-geladenheid bent. Zit als niets-dan-activiteit. Laat zelfs het idee vallen dat er een beoefenaar is die iets aan het beoefenen is. Er is alleen beoefening-in-actie. Je hoeft er niets bij te fantaseren. Je hoeft niet op zoek te gaan naar de Mysterieuze Energie van je Bestaan. Gewoonweg het activiteit-zijn van dit moment ervaren is genoeg. Dan kun je zien dat ‘be-staan’ een afkorting is van ‘be-zield onder stroom- staan.’ Soms is die bezieling groots en passioneel en duidelijk. Soms is ze vaag, subtiel en nauwelijks merkbaar. Maar er is altijd lading, stuwing. Het is de manier waarop we hier en nu ingesteld zijn.

De groene wijsheid van activiteit-zijn.

De Wijsheid van de Allesvolbrengende Activiteit wordt in mythische zin belichaamd door de groene Boeddha Amogasiddhi. Zijn naam betekent ‘Hij Wiens Daden Nooit Tevergeefs Zijn’. Misschien toont die naam wel het duidelijkst het verschil tussen een volledige boeddhistische weg en wat gemeenzaam ‘mindfulness’ heet. Hoe groot de zegen van de mindfulness-behandelingen ook is voor stress- en pijnpatiënten, in de handen van bedrijfsleiders of high-potential- of sportcoachen wordt het snel herleid tot een hersenloze techniek die in geen tijd wordt ingelijfd in het geraas van de homo economicus.

De weg van de Boeddha daarentegen werd van in het begin beschreven als een alternatieve levenshouding. Niet alleen om geen slachtoffer meer te zijn van het wereldleed, maar ook om er geen een medeplichtige van te zijn. Om anders om te gaan met onze impulsen, zodat we het leed kunnen verminderen dat voortkomt uit onze gebruikelijke manieren van reageren en willen. En om met de energie die daardoor vrijkomt betere dingen te doen. Amogasiddihi’s naam betekent niet ‘hij die opmerkt, geen oordelen velt en alles laat passeren’ om een executive expert te worden in de gebruikelijke dingen. Hij is de Boeddha van de praktijk die ertoe doet. Die het verschil maakt. Die niet tevergeefs is. Zijn praktijk maakt van het leven is een laaiend zinnige activiteit. De leedvolle energie van de medeplichtigheid wordt omgezet in bevrijdende energie.

Als we zitten als activiteit, kunnen we zitten als Amogasiddhi. Door grote zorg te dragen voor de lading waarmee we in het leven staan. Dat betekent dat we ten eerste opmerken welke impulsen in ons aanwezig zijn. Dat veronderstelt dat we beginnen met die toe te laten. Maar dat veronderstelt ook dat de volgende stap een ethische stap is: we kijken of die aanwezige impuls goed is. Amogasiddhi oordeelt dus. En hoe! Hij oordeelt onophoudelijk in het licht van de vraag der vragen: ‘Leidt deze impuls tot een weidser, vrijer, lichter, ontwaakter leven? Dan volg ik ze. Of zet ze me nog vaster in mijn idiote patronen die mijn en andermans leven onnodig lastig, ingewikkeld en zwaar maken? Dan volg ik ze niet.’ Niet altijd makkelijk. Wel zeer de moeite waard.

Amogasiddhi is de belichaming van een praktijk die onze wereld beter maakt. De belichaming van een bezieling die werkelijk inspirerend kan zijn voor anderen. De lading van een belichaamd geloof dat het beter kan. Levend met die lading zijn we de bevrijders van de wereld.

Omslagfoto Rob Koopman, detail boeddhabeeld, museum volkenkunde Leiden.

Tom Hannes foto maart 2015 portretTom Hannes is sinds 1996 intensief beoefenaar van het boeddhisme. Hij studeerde onder vipassanaleraar Goenka en onder de zenleraren Roland Rech (die hem tot zenmonnik wijdde) en Frank Dewaele. Hij was lange tijd verantwoordelijke van een traditioneel zencentrum in Antwerpen.Tegenwoordig woont hij met zijn familie in Antwerpen en werkt als therapeut en coach, schrijver en theatermaker. Tom schrijft een blogreeks van zes over belichamingsmeditatie aan de hand van de vijf Boeddhafamilies.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Nieuws Tags: Groene Boeddha, To Hannes, Tom Hannes

Lees ook:

  1. Zenmonnik Tom Hannes:
  2. Meditatie als belichaming
  3. Hedendaags boeddhisme
  4. Radio Klara – Paul van der Velde en Tom Hannes over bloeddorst & boeddhisme?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Tom Hannes

Tom Hannes is zenboeddhist, radiocolumnist, theatermaker- en performer, individueel en groepsbegeleider, en schrijver van de boeken 'Zen of het konijn in ons brein', 'Let's get mythical' en 'De vijf gezichten van angst'. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.