• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Frank Uyttebroeck – Mijn eigen terrorist

Frank Uyttebroeck – Mijn eigen terrorist

8 januari 2015 door gastauteur

Toen ik hoorde wat er in Parijs gebeurd was bij “Charlie Hebdo” was mijn eerste reactie er een van woede en frustratie. Ik denk dat de meesten die de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel dragen dezelfde emoties voelden. Misschien, misschien niet … hoe dan ook, het was wat ik voelde.

tekst: Frank Uyttebroeck
Frank Uyttebroeck
Frank Uyttebroeck

Na de eerste hete golf van boosheid kwamen er gevoelens van diepe compassie in mij op. Compassie voor het lijden van de slachtoffers in hun laatste seconden, compassie voor hun geliefden, compassie voor ons allemaal …

Maar ik moet eerlijk zijn: mijn mededogen werd ook weer onmiddellijk weggevaagd door boosheid. Nu was deze boosheid direct gericht tegen de drie terroristen. Ik was woedend: “Hoe durven ze?! Godsodeju, hoe durven ze?!!”  De bonkende sensaties in mijn hart, de druk in mijn geest, de verschroeiende ijzigheid die door mijn lijf gierde, dat alles versluierde mijn innerlijk kijken. Plots werd ik mij ervan bewust hoe woede mijn inzichten en perspectieven vertekende. Het enige dat ik wél helder zag was hoe mijn woede mijn hart en geest voortstuwde in de richting van het “wij-tegen-zij” paradigma: verdeeldheid, verschillen, tegenstellingen, goed, kwaad, …

Ik dwong mijzelf om in mijn hart en geest naar de terroristen te kijken. Te proberen om écht naar deze drie mannen te kijken. Zien hoe hún woede direct gericht was tegen de cartoonisten, net zoals mijn woede direct gericht was tegen hén. Zien hoe hún woede hun inzichten en perspectieven vertekenden, net zoals mijn woede de mijne vertekende. Ik kon niet ontkomen aan de conclusie dat de terroristen net zo menselijk waren als ik.

Toen ik probeerde om écht contact te krijgen met hun ‘mens-zijn’ ging er een rilling door mij heen: hoeveel pijn en lijden is er in een leven dat in voortdurende woede geleefd wordt? Hoe voelt het om elke ochtend wakker te worden met haat in je hart? Hoe leeg is dat bestaan? Je moet wel helemaal gebrainwashed, ge-heartwashed en misleid zijn om een leven te leiden dat zo totaal doordrongen is van haat tegenover andere mensen.

De schutters zien zoals zij zijn -woedende, angstige en verwarde mensen- gaf mij een helderder beeld op de gebeurtenissen. Het bracht mij ook meer gelijkmoedigheid in mijn hart en geest.

Wij noemen deze mannen terroristen omdat zij dat zijn: door hun acties brengen zij (en anderen) terreur in onze wereld. Echter, zij zijn ook terroristen omdat zij zichzelf terroriseren. Zij terroriseren hun eigen hart en geest. Zij zijn hun eigen terroristen. En dat is een erg onfortuinlijke positie.

Dit inzicht laat mij toe om met meer helderheid te kijken en te denken, met meer gelijkmoedigheid. Het brengt weer wat balans en nuance in mijn kijk op de dingen. Hopelijk helpt mij dit om deze en komende gebeurtenissen met vaardige, zinvolle en nuttige acties te beantwoorden en om niet -in woede wild om mij heen te slaand- blind te reageren.

Laten hebzucht, haat en waanzin mij niet tot mijn eigen terrorist maken.

Frank Uyttebroeck

 

Categorie: Achtergronden Tags: aanslag, Charlie Hebdo, Frank Uyttebroeck, Parijs

Lees ook:

  1. Charlie Hebdo -Contactorgaan Moslims en Overheid diep geschokt
  2. Tibet Support Groep leeft mee met slachtoffers aanslag
  3. Verdachten bloedbad Charlie Hebdo op geheime plaatsen begraven
  4. Aanslag Charlie Hebdo in hele wereld herdacht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Hanna Beekman zegt

    8 januari 2015 om 17:15

    Dit is wat we nu nodig hebben: de visie van een wijs man die met beide benen in de wereld van nu staat en rust brengt in onze tumultueuze geest. Heel erg bedankt!

    • Kees Moerbeek zegt

      8 januari 2015 om 23:17

      Joop Hoek staat ook met beide benen op de grond, Hanna. Ook ‘wazig zijn’ mag.

  2. Dolma zegt

    8 januari 2015 om 17:15

    IK hoorde dat een dame, gewoon gemutst gezegd had dat ze er werkte, en spontaak de codes voor de deur deed. Ze gingen binnen en naar die vergadering toe! Wellicht hadden die dat zelfs niet door wat die bengels kwamen doen.Het ging snel. IK vraag me eerder volgende reincarnatie af….

  3. Angel zegt

    8 januari 2015 om 19:44

    Ik voelde geen woede of wat ook van negatieve gevoelens. Wel verdriet, ik ben er kapot van.

    En ik heb de mensen die overleden zijn gezegd om naar het Licht te gaan.

    Vandaag vroeg ik aan de Kosmos om degenen die hen vermoord hadden te laten oppakken.

    Angel

    • Kees Moerbeek zegt

      8 januari 2015 om 23:19

      Ik begrijp weinig van wat je schrijft, maar deel je gevoel van compassie en medeleven.

      • Dave zegt

        9 januari 2015 om 08:01

        Misschien niet geheel begrepen, maar toch begrip voor de boodschap. Bij mij valt verdriet trouwens wel onder een negatieve emotie…

  4. Joop Ha Hoek zegt

    8 januari 2015 om 23:54

    Ik ben een in het vak vergrijsde journalist en ik voel me boeddhist. Ik ben een met de collega’s en anderen die treuren om de dodelijke schietpartij in Parijs. Wat er gebeurd is heeft mij diep geraakt, ik huilde toen ik hoorde en zag hoe die politieman werd doodgeschoten. Vanmorgen om elf uur zat ik- net als zoveel journalisten, verslagen achter mijn werktafel en was een minuut stil. Ik sta voor vrijheid van meningsuiting. Ik ben tegen geweld en racisme. Ik geloof in menselijkheid, kameraadschap. Ik geloof dat het vrije woord sterker is dan een geweer of zwaard. Zelfs al zou ik het willen, ik kan me niet mee laten slepen door haat en agressie. Een gevolg van een lange zit op het kussen, vermoed ik. Ik weet nog wat ik voelde toen jaren geleden die vliegtuigen de Twin Towers in de VS binnen vlogen. Ik was verbijsterd en verdrietig door de beelden die ik op tv zag. Mensen die uit de ramen sprongen, reddingswerkers die om het leven kwamen. De wanhoop, het onmetelijke verdriet. Maar ik dacht ook: hoe verschrikkelijk moeten die daders er aan toe zijn geweest om dit te doen. Hun levens en die van de passagiers te beëindigen. In wat voor wereld leven we.

  5. Jules Prast zegt

    9 januari 2015 om 01:01

    Op de website van de Britse krant The Guardian lees ik dat vier prominente Franse imams, in een vertoon van religieuze solidariteit, een gezamenlijke verklaring hebben uitgegeven met het Vaticaan. In de verklaring veroordelen ze het bloedbad in Parijs en waarschuwen ze dat een wereld zonder vrijheid van meningsuiting een gevaarlijke is; tegelijkertijd dringen ze er bij de media op aan respectvol om te gaan met religie. “Alleen dialoog tussen mensen met een verschillend geloof is een weg die een einde kan maken aan onderlinge vooroordelen,” zeggen ze.

    Deze benadering slaat wat mij betreft de spijker op de kop. Thich Nhat Hanh zou het niet evenwichtiger verwoord kunnen hebben. Het lijkt me dat boeddhisten zich bij de genoemde verklaring zouden moeten kunnen aansluiten. Waar is onze maatschappelijke stem in deze eigenlijk?

    Geweld lokt vaak meer geweld uit. Maatschappelijke verontwaardiging, hoe begrijpelijk ook, kan gemakkelijk omslaan in vijanddenken en een neerwaartse spiraal waarin democratieën in staat blijken tot Gestapo-achtige uitwassen. Abu Graib, Gaza, drones in Pakistan, ontvoering en marteling door de CIA en dergelijke voorbeelden meer, ondermijnen de geloofwaardigheid van ‘onze’ liberale mores in de ogen van veel mensen die de westerse wereld bekijken door de bril van hun eigen ideeën en waarden.

    Een reëel dreigingsbeeld van ’terrorisme’ is dan ook meer van zulk ‘gerechtvaardigd’ geweld hier, in ons midden. In zo’n klimaat is werken aan vrede en verzoening hard nodig en uiteindelijk effectiever dan repressie. Juist daarom, om dat geluid te laten horen, zou een maatschappelijke(r) stem voor boeddhisme zo welkom zijn.

  6. Dave zegt

    9 januari 2015 om 08:03

    Bedankt Frank, een mooi stuk met een mooi citaat die ik graag van je overneem, zal je naam er wel bij vermelden;)

    Laten hebzucht, haat en waanzin mij niet tot mijn eigen terrorist maken.

    Frank Uyttebroeck

  7. WAM van Loenen zegt

    9 januari 2015 om 08:15

    Ik ben bang dat de huidige bijeenkomsten en steunbetuigingen mbt vrije meningsuiting door deze groepen gezien worden als het eens zijn door onze westerse wereld met spottende cartoons over Mohammed. Nog meer haat?

  8. Anja zegt

    9 januari 2015 om 09:02

    Dank je Franck! Een mooi artikel. Ik kan de terrorist in mij ook voelen…. niets menselijks is mij vreemd. Juist door dit te zien is er compassie en gepaste actie.

  9. Nic Schrijver zegt

    9 januari 2015 om 12:06

    Zo kan het gaan.
    http://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/406888/cherif-was-een-vriendelijke-jongen-die-ouderen-en-gehandicapten-hielp.html

Trackbacks

  1. ‘Zij zijn hun eigen terroristen. En dat is een erg onfortuinlijke positie’ | Boeddha's schreef:
    9 januari 2015 om 11:35

    […] Lees hier het hele artikel. […]

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.