Naast wc-brillen, schoenen, broeken, chocolade Boeddha’s enzovoort blijkt er nu ook een heuse Funky Buddha brouwerij te bestaan. Bier van deze Amerikaanse brouwerij wordt geschonken in glazen met de afbeelding van de Boeddha. Op tien december wil Funky Buddha, gevestigd in Florida, onder de naam Hoppy Holidays- een verwijzing naar Kerst, een speciale sixpack op de markt brengen.
De brouwerij heeft dit jaar drie miljoen dollar uitgetrokken om de productieruimte uit te breiden en de capaciteit te verdubbelen. Zij zegt dat haar bier verser is dan die van de concurrent. Bezoekers aan de brouwerij kunnen bier tappen uit ketels waarvan de kranen bestaan uit Boeddhabeelden.
De Funky Buddha brouwerij werd opgericht in 2010 in Boca Raton, Florida, en produceert volgens eigen zeggen ambachtelijke bieren volgens een aloude techniek. Het bedrijf heeft ook een mantra: bier gemaakt van natuurlijke ingrediënten met toegevoegde smaakjes van fruit en noten.
Het woord “funk” betekent van origine lichaamsgeur of de geur van geslachtsgemeenschap en werd in het algemeen als een onfatsoenlijk woord ervaren. In de Afro-Amerikaanse muziek gebruikte men de aanduiding “funky” om dat deel van de muziek aan te geven dat los, sexy, langzaam, riff-georiënteerd en/of dansbaar was. Funk kan dus gezien worden als een subgenre binnen Rhythm and Blues en de term wordt sinds medio jaren 60 als genre-aanduiding gebruikt.
Lees ook ons artikel over demonstratie tegen commerciële uitbuiting boeddhisme
https://boeddhistischdagblad.nl/2592-bangkok-demonstratie-tegen-commerciele-uitbuiting-boeddhisme/
Maxim zegt
Enig. Ik kijk nu al uit naar Sweaty Buddha leverworst of Kinky Buddha aambeizalf!
Henk zegt
Na de kitscherige plastic boeddhabeelden die op de vloeren van bouwsupers etc. staan ben ik op dit onderwerp niet snel meer te schokken. In een tuincentrum zag ik een boeddhabeeld (van plastic natuurlijk) met een verlicht fonteintje in zijn handen. lekker sfeervol en zo. De Boeddha als electrisch verlichte tuinkabouter. In de voormalige sekclub Yab Yum (de symbolisch verbeelde eenwording, betekenis vader/moeder) stonden dure beelden die waarschijnlijk uit de kloosters in Tibet geroofd zijn door de chinezen, ter verhoging van het erotische sfeertje…
Lodewijk Blom zegt
Mooi is anders, maar wellicht trekt dit toch geinteresseerden in het boeddhisme aan. Laten we het positief zien.
Barbara Steadfast Dharma de Zoete zegt
Een beeld van een Boeddha staat voor veel mensen wel ergens symbool voor, al dan niet bewust: rust, ‘je hoofd leeg maken’, gelijkmoedigheid, vredelievendheid, wijsheid… en wat al niet. Ook als hij van plastic is in neonkleur met led-vlammetje en een kunstmatige waterval. Waar hij in de tuin staat, op een begraafplaats (daar wemelt het van de plastic boeddhabeeldjes), op de schoorsteenmantel of in de vensterbank, ontstaat een kleine ruimte die vormgeeft aan en uitnodigt tot bezinning, contemplatie, al is het maar drie ademhalingen lang. Een stiltehoekje op een paar vierkante decimeter en soms groter. Ik zie het probleem niet.
Met zo’n tapkraan wordt voor mij wel een grens overschreden. Waar een kunstharsen tuinbeeld nog iets van de oorspronkelijke functie in zich herbergt, wordt het boeddhabeeld als tapkraan een gebruiksvoorwerp. Als dat vaker gebeurt en zeker waar het gebruiksvoorwerp diametraal tegenover de dharma staat -kroeg, hoerenkast-, is het risico dat het beeld an sich uiteindelijk zijn symbolische waarde gaat verliezen. En dát zou ik wel jammer vinden.
Kees Moerbeek zegt
Je bent niet de enige met deze bezwaren Barbara.
Ook in Thailand worden boeddhistische ideeën of iconen gebruikt voor reclame. Knowing Buddha Organization (KBO) protesteert tegen de respectloze manier waarop de commercie omgaat met de Boeddha.
http://www.knowingbuddha.org/
Léon zegt
Dat u hieraan aandacht besteedt!
Is dat nu echt nodig?
Joop Ha Hoek zegt
Bent u geschokt? Er gebeuren veel vreselijker zaken door boeddhisten of mensen die zich zo noemen.
Léon zegt
Waaruit leidt u nu af dat ik geschokt zou zijn? Ik schud slechts mijn hoofd. Als het niet nodig is om iets te doen, is het nodig om het niet te doen.
Henk zegt
Nee, Barbara, een probleem is het gelukkig ook niet. Zelf zie ik boeddhabeelden als hulpmiddelen bij visualisaties en/of meditaties. Dat je respectvol hiermee omgaat lijkt me evident. Boeddha als sfeerverhoger of tuinkabouter in plastic stuit mij tegen de borst, maar dat is eerder mijn probleem dan dat het Boeddha beledigt. Boeddha is niet te beledigen. Mensen die zijn beeltenis ge- of misbruiken zijn per definitie onwetend en mededogen is eerder op zijn plaats.
Nic Schrijver zegt
Helemaal mee eens.