• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De vernieuwende kracht van de ZZP-er

De vernieuwende kracht van de ZZP-er

15 oktober 2014 door Paul de Blot

Nederland behoort tot één van de rijkste landen van de wereld en toch is het beroep op de voedselbanken sterk gegroeid. Door de kredietcrisis sluiten veel ondernemingen hun deuren en verliezen werknemers hun vaste baan. In de horeca is nu 60% van het personeel een flexwerker en in de thuiszorg voor ouderen is er behoefte aan flexibiliteit en bezieling die niet in een cao is vast te leggen.

Er is een radicale vernieuwing nodig, maar de politiek is niet in staat de bureaucratische starheid te doorbreken omdat partijbelangen en bezuinigingsdoelstellingen nieuwe ontwikkelingen tegenhouden en verouderde systemen laten voortbestaan. Als voorbeeld geldt de recent gewijzigde opstelling van de Belastingdienst naar ZZP-ers in de zorg en het onderwijs. Voor hen die daar via bemiddeling zijn gaan werken heeft de Belastingdienst de VAR-verklaring ingetrokken en daardoor ze zitten nu werkloos thuis.

In het evolutieverhaal van de natuur is aanpassing aan de voortdurend veranderende omgeving vanzelfsprekend voor de instandhouding van het ecosysteem. In ons land is er grote behoefte aan creativiteit en bezieling. Het zijn vooral de ZZP-ers, die zich hierin onderscheiden. Hun opvallende kenmerken zijn een sterk streven naar autonomie, hoge arbeidsproductiviteit, sterke maatschappelijke betrokkenheid en vaak grote vakkennis en ondernemerschap.

Akka een hond en mensenHet bovengenoemde probleem van verstarring is een eeuwenoud probleem waar al in de bijbel over wordt gesproken. De meeste mensen kennen het verhaal van een grootgrondbezitter die op zoek is naar arbeiders om zijn grond te bewerken. In de morgen gaat hij naar de markt en vindt er arbeiders die hij voor 1 dinar inhuurt. Hij heeft meer mensen nodig en gaat in de loop van de dag weer naar de markt en treft er weer werkloze arbeiders aan. Hij neemt ze mee om zijn grond te bewerken. Toch heeft hij nog te weinig krachten en gaat in de middag weer naar de markt waar hij nog enkele werklozen vindt die hij meeneemt. Op het einde van de dag is de uitbetaling en ieder krijgt 1 dinar. Dan ontstaat er protest van de arbeiders die vanaf de vroege ochtend in de brandende zon hebben gewerkt. “Waarom krijgen wij maar 1 dinar en die mensen die maar één uur hebben gewerkt ook. Dat is niet rechtvaardig”. Het antwoord is kort en krachtig. “Ik heb met jullie 1 dinar afgesproken en ik heb jullie geen onrecht gedaan.” Dan vervolgt hij: “Het is mijn geld en ik geef deze mensen ook 1 dinar, want het is niet hun schuld dat ze geen werk hadden en ik had ze nodig. Ze hebben het met liefde gedaan en ik geef hun met liefde ook 1 dinar. Dat vind ik rechtvaardig. Mag ik met mijn geld niet doen wat ik wil om menselijk te zijn”?

Ons arbeidsrecht, ons gevoel voor rechtvaardigheid, wordt bepaald door het positieve recht. Maar het concrete leven is niet volledig in positieve wetgeving te vangen. Naast de rechtvaardigheid van het recht bestaat er ook nog de rechtvaardigheid van de liefde en van de menselijkheid. Die kunnen weinig houvast vinden in het positieve recht. In de zorg voor kinderen, zieken en ouderen is er ruimte nodig voor de rechtvaardigheid van het hart, waardoor meer creativiteit, flexibiliteit en verantwoordelijkheid voor de medemens mogelijk is. Voor de zorg voor kinderen, ouderen en zieken is vooral de rechtvaardigheid van de liefde nodig. Die overstijgt de rechtvaardigheid van de wetgeving.

 

Categorie: Achtergronden, Columns, Paul de Blot

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Erik Hoogcarspel zegt

    15 oktober 2014 om 13:34

    Het verhaal is de Amerikaanse Teaparty waardig, maar wordt in Noord-Korea in de praktijk gebracht.

Primaire Sidebar

Door:

Paul de Blot

Paul de Blot SJ is hoogleraar business spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit. pauldeblot.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.