• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Willigis Jäger, zenmeester en Benediktijner monnik

Willigis Jäger, zenmeester en Benediktijner monnik

9 juni 2014 door de redactie

‘In het Boeddhisme ontwikkelden zich Zen, Vipassana en de Tibetaanse weg. Bij de Hindoes ontstonden de verschillende yoga – richtingen. In de Islam ontstond het soefisme, in het Jodendom de kabbala en in het Christendom de contemplatie. Dat zijn de spirituele wegen, waarmee de heilige geschriften, rituelen en geboden naar de Godservaring willen leiden. Zij willen tot het ervaren van de oerwerkelijkheid voeren. Die transcendente ervaringsruimte behoort tot ons menselijk bestaan, ondanks dat veel mensen daarvan geen weet hebben,’ zegt Willigis Jäger.  

Wie is deze Duitse profeet die boeddhisme en christendom op een lijn stelt? Bert Kuitenbrouwer bezocht hem driemaal in de Benediktushof, een cursuscentrum in Holzkirchen bij Würzburg en schreef bij zijn 85ste verjaardag een boekje over zijn spirituele zoektocht van de laatste jaren. Hieronder in een hoofdstuk zijn ervaringen.

Wie is dan toch die man aan wie ik mij zo toevertrouw dat hij een nieuwe richting aan mijn leven heeft gegeven, voor mij een ware profeet van deze tijd is geworden? Hij is een benedictijn, monnik en priester, geboren in 1925 en nu op hoge leeftijd nog steeds een stuwende kracht in de religieuze vernieuwing die hij begonnen is. Hij is een uitzonderlijk begaafd man, zowel intellectueel als organisatorisch, en al zijn gaven heeft hij aangewend om vanuit de mystiek tot een spirituele vernieuwing te komen. Hij bezit de zeldzame combinatie van energieke activiteit én een diepe innerlijke rust door aanleg, oefening en contemplatie. Van jongs af wilde hij priester worden.

Toen hij in ’44 opgeroepen werd voor militaire dienst, werd hij al gauw geselecteerd om als jachtpiloot opgeleid te worden, wat wel heel speciale eigenschappen vereist. In zijn biografie schrijft hij dat hij gelukkig nooit een schot heeft hoeven lossen (zijn ouders waren fel anti-nationaal-socialistisch). Aan het einde van de oorlog raakte hij gewond, ontsnapte met een laatste transport aan Russische krijgsgevangenschap, genas en kwam behouden thuis. Hij zette zijn priesteropleiding voort en kreeg daarna van zijn orde een opdracht in het onderwijs. Vervolgens werd hij leider van de grote Duitse Mission-actie en bracht hij een fusie tot stand tussen deze katholieke en de evangelische zusteractie. Hij kreeg de bijnaam ‘der rote Pater’ en organiseerde ontwikkelingswerk in Afrika en Azië, waarvoor hij confereerde met de Duitse minister voor ontwikkelingssamenwerking. En als je dan ook nog in aanmerking neemt dat hij in zijn jonge jaren een excellent sporter was als turner, skiër en voetballer, krijg je een beeld van zijn bijzondere persoon.

In de vroege jaren van zijn kloosterleven voelde hij zich intens aangetrokken tot de grote mystieke schrijvers: Meister Eckhart, Teresa van Avila, Johannes van het Kruis en anderen. Hun beschouwingen en zijn eigen mystieke ervaringen brachten hem tot de overtuiging dat de leer van de katholieke kerk uit zijn jeugd opgefrist moest worden. Die moest nodig worden afgestemd op de 20e eeuw met zijn ontdekkingen van evolutie, psychologie en astrofysica. De kerk was in zijn ogen verstard en vastgelopen in een onhoudbare dogmatiek en praktijk en hij begon naar een vernieuwing daarvan te zoeken. Die bood hem de mystiek, die God op een persoonlijke manier laat ervaren en daarmee een intense impuls geeft aan het handelen. Toen in de stad van zijn verblijf een keer een Japanse zenmeester een cursus gaf, bezocht hij die en dat leidde ertoe dat hij voor een aantal jaren naar Japan ging toen zijn kloosterorde daar een nederzetting wilde stichten.

Later trad hij er in een boeddhistisch klooster in en verdiepte zich in de oosterse godsdiensten. Hij ontdekte dat het christendom, het boeddhisme en de Islam een gemeenschappelijke basis hebben in de mystiek, de grondtrek van iedere religie. En het werd zijn levensdoel de mystiek aan het christendom terug te geven, die vanaf de middeleeuwen door de kerken in het verborgene was gedrongen. Hij begon zijn eerste boekje ‘Kontemplation’ te schrijven en verwierf na jaren oefening in Japan het zen-meesterschap. Hij keerde terug naar zijn klooster Münsterswarzach en bracht van daaruit in Würzburg een cursuscentrum tot bloei, Haus Sankt Benedikt. Hij begeleidde mensen persoonlijk, doopte kinderen, zegende huwelijken in en begon zijn groeiende aanhang ‘zendbrieven’ te schrijven waarin zijn eigentijdse opvattingen doorklonken. En hij trok de aandacht met voordrachten in het buitenland, tot in Amerika toe. Een botsing met de officiële kerk bleef niet uit en in 2002 werd hij door het Vaticaan tot de orde geroepen. Hij ging in retraite en kwam tot de overtuiging zijn volgelingen niet in de steek te kunnen laten. Met financiële hulp van hen werd een leegstaand Benedictijns klooster op een historische plek dichtbij Würzburg aangekocht, gerestaureerd en omgetoverd in een modern cursuscentrum: de Benediktushof in Holzkirchen.

Terwijl Willigis Jäger in Duitsland een fenomeen is geworden en zijn boeken talloze keren zijn herdrukt, is hij in Nederland nog niet zo bekend. Toen zijn Nederlandse uitgever Asoka in september 2010 een nieuw vertaald boekje van hem uitbracht (‘Over de Liefde’), organiseerde zij een presentatie-dag met WJ zelf in het prachtige kerkje ‘de Goede Rede’ in Almere Haven. Ik hoorde daarvan  en schreef voor die dag in. Er waren zo’n 150 belangstellenden – met name vrouwen – die de voordracht en de meditatie-oefening van WJ met veel interesse volgden. Het was boeiend hem nu zelf eens mee te maken. Hij was kleiner dan ik gedacht had, maar met zijn 85 jaren kwiek en levendig en in zijn betoog en in de antwoorden op de vragen die hem gesteld werden bondig en helder.

Zijn geest leek de frisheid van een jongeling behouden te hebben. Zijn nieuwe boekje werd bij de tafel van de uitgeverij druk verkocht, maar hij nam plaats aan een apart tafeltje met een stapel van dezelfde boekjes in het Duits. En die signeerde hij persoonlijk, en natuurlijk nam ik ‘Über die Liebe’ mee en hij schreef er ook nog een persoonlijke opdracht in! Hoe meer ik me in zijn boeken verdiepte, hoe sterker mijn verlangen werd een keer deel te nemen aan een cursus in de Benediktushof. Ik schreef in voor een Kontemplationskurs van drie dagen ‘Altwerden, der Aufbruch nach innen’, in maart 2011. Met de bus uit Würzburg op zondagmiddag aangekomen, hoorde ik bij de administratie dat er nog één Nederlandse vrouw bij het gezelschap zou zijn. Dat was interessant, daar kon ik dan de ervaringen mee bespreken. De groep bestond uit zo’n 60 personen, mannen en vrouwen, merendeels senioren. Bij het avondmaal werd druk gepraat en aan het einde werd het programma voor de dagen toegelicht. Tegelijk werd een spreektaboe ingesteld, vanaf dat moment tot bij het afscheidsmaal drie dagen later (op het internet had ik niet de indruk gekregen dat het zo streng zou toegaan). Daar ging mijn Nederlandse cursusgenote de anonimiteit in.

De dagen werden onvergetelijk door de voordrachten van Willigis Jäger en Petra Wagner, de dagelijkse cursusleidster, een kunstenares met een uitstraling van rust en evenwicht. De meditatie-uren en oefeningen in de schitterende gewelfzaal en het ‘gehen ins Freie’ in de prachtige omgeving van het dal waarin de oude abdij ligt vlogen voorbij. Er waren sublieme momenten, de voordracht van Willigis Jäger zelf, een vredesdans die Petra leidde op muziek van een rockgroep van jonge Turken, Koerden en Irakezen, het extatische Joshua-gezang aan het slot van de avonden, het korte persoonlijke gesprek dat ik met Petra had (WJ durfde ik niet aan).

Maar het meest indrukwekkend werd geleidelijk aan de absolute stilte die van je verwacht werd. Alles wat je wilde vragen en weten en met anderen bespreken moest je opgeven. Geleidelijk drong het tot je door hoeveel strelingen van je ego in feite in die behoefte waren verborgen. Zelden heb ik zo’n confrontatie met mezelf meegemaakt en ging ik langzaam inzien hoe uitzonderlijk nuttig dat was. Ik kon dus ook niet achterhalen wie die Nederlandse was die ergens in de groep verborgen was. Dat bleek pas bij het vertrek uit de Benediktushof bij het instappen in het busje dat ons naar het station zou brengen. Daar zat zij ook in, zij had ook gehoord dat er nog een Nederlander in de groep was geweest en nu maakten we pas kennis. En ik had heel de terugweg naar Nederland om mijn deerlijk onderdrukte ego weer aan zijn trekken te laten komen. Tot Keulen, waar zij uitstapte om naar haar woonplaats in Zuid-Limburg te gaan, hebben we zonder onderbreking gesproken over onze belevenissen en hoorde ik van haar veel waardevols over WJ en de Benediktushof, waar zij al vaker geweest was.

Verrukkelijk was een anekdote over een gynaecoloog die aan de cursus had deelgenomen en als dagelijkse huisarbeid het schoonmaken van de damestoiletten had toegewezen gekregen. ‘Maar dat kan ik toch niet doen’, had hij bij WJ geprotesteerd, ‘ik ben toch vrouwenarts.’ Als u het niet doet, kunt u hier niet blijven’, was het antwoord. ‘Ja maar, ik ben gedoctoreerd gynaecoloog, zoiets kunt u mij toch niet opdragen.’ ‘Als u het niet gaat doen, moet u helaas de cursus verlaten.’ En hij had zijn huisarbeid gedaan en bij het afscheid had hij gezegd: “Wat ben ik u dankbaar dat u mij dat werk hebt laten doen, het is mijn diepste ervaring van deze dagen geworden’.

Maar ik moet eerlijk zijn: het waren ook zware dagen. Vóór zessen opstaan voor de eerste meditatiesessie van half zeven (en dan had ik het ‘schnelles gehen’ buiten om 6 uur al overgeslagen), de overige meditaties en de voordrachten, de oefeningen, de huisarbeid (ik moest een toiletgroep schoonmaken), ‘ins Freie gehen’, ik kwam door en door vermoeid thuis. Ik had de dagen in de Benediktushof echter voor geen goud willen missen.
In het Nederlands vertaalde publicaties van  Willigis Jäger:

De mystieke weg: traditie en ervaring, Gottmer, 1984
  • Elke golf is de zee, Mystieke spiritualiteit, Asoka, 2003
  • Wie de bron kent, Asoka, 2004
  • Eeuwigheid in het Nu, Asoka, 2005
  • Het leven eindigt nooit, Thuiskomen in het Nu, Asoka, 2006
  • Wijsheid uit Oost en West, Asoka, 2008
  • Zen in de 21ste eeuw, (met Doris Zölls en Alexander Poraj), 2010
  • Over de Liefde, Asoka, 2010
  • Eeuwige Wijsheid, Asoka, 2011
  • Duitstalig boek  van en over WJ: Das Leben is Religion, uitgeverij Kösel.

Links:

West-Östliche Weisheit: der Benediktushof

Willigis Jäger – Spirituelle Krise:

https://www.youtube.com/watch?v=RKj5VQ4vWJk

Tekst Bert Kuitenbrouwer.

Belangstellenden in WJ kunnen contact met hem opnemen via l.f.p.kuitenbrouwer@wxs.nl

Categorie: Achtergronden, Zen Tags: Bert Kuitenbrouwer, Willigis Jäger

Lees ook:

  1. Willigis Jäger, zenmeester en Benediktijner monnik
  2. Korea, konijntjes en de verjaardag van de Boeddha

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.