• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Vijfvoudige gelofte basis voor goede omgang binnen boeddhistische groepen

Vijfvoudige gelofte basis voor goede omgang binnen boeddhistische groepen

9 juli 2012 door de redactie

In het vandaag in Boeddhistisch Dagblad gepubliceerde interview met Joop Romeijn praat hij met verslaggever Joop Hoek over de verhouding tussen leraar, leerling en organisatie en het volgens Romeijn ontbreken van collegiale toetsing.

‘Je ziet dat ook als een leraar in de fout gaat. (…) De problemen worden gebagatelliseerd of onzichtbaar gemaakt. Maar het probleem blijft, ethiek is niet van elastiek. Dus als een leraar zijn macht en positie misbruikt , zou het over en uit moeten zijn. (…) Een leraar wordt vaak door anderen op een voetstuk geplaatst, lijkt onfeilbaar. Hij heeft niemand naast zich die hem collegiaal op zijn gedrag toetst.  Eigenlijk zou dat wel op een of andere manier nodig zijn, maar goed, dan gaan we alweer iets organiseren.’

vertrouwen in boeddhismeVerschillende boeddhistische groepen in Nederland, zoals de Stichting Inzichts Meditatie  (SIM) en de sangha Tegen de Stroom (TdsI) in, hanteren een ethische code waarin regels worden gesteld voor de omgang tussen leraren, organisatie en leerlingen. Bij deze groepen is de grondslag voor de richtlijnen de vijfvoudige gelofte die leken afleggen. Niet doden, geen seksueel wangedrag, juist spreken, niet nemen wat je niet gegeven wordt en het onthouden van het gebruik van bedwelmende middelen.

Onder ongewenst gedrag wordt door SIM in ieder geval verstaan: interne criminaliteit, fraude, agressie en geweld (ook verbaal), misbruik van positie en autoriteit, (seksuele) intimidatie,  pesten en discriminatie.

Boeddhistische organisaties staan niet buiten de maatschappij. Zo wordt erkend dat er een relatie kan ontstaan tussen een leraar en leerling. In de ethische richtlijnen van SIM wordt genoemd: ‘Gezonde relaties zijn binnen de gemeenschap wel mogelijk, maar het vereist een zeer grote mate van zorg en aandacht. In dit geval zijn de volgende richtlijnen cruciaal:

‘Een seksuele relatie tussen leraar en leerling is nooit passend. Tijdens retraites of formeel onderricht is iedere toespeling op een toekomstige romantische of seksuele relatie ongepast.
Als zich in de loop van de tijd een gezonde en eerlijke relatie ontwikkelt tussen een leraar en een leerling dan dient de formele leraar-leerling relatie beëindigd te zijn voordat men verder gaat op het romantische pad. Zo’n relatie dient met uiterste zorgvuldigheid en terughoudendheid aangegaan te worden en in geen geval net na een retraite. Een minimale periode van drie maanden of langer na een formele lessituatie dient in acht te worden genomen. Er dient dan duidelijk begrip te zijn bij beide partijen dat de formele leraar-leerling relatie beëindigd is en er welbewust gekozen wordt voor een relatie waarin men als liefdespartners met elkaar wil omgaan.’

SIM heeft het instituut van een vertrouwenspersoon ingesteld. Uit de richtlijnen: ‘De vertrouwenspersoon heeft tot taak de eerste opvang te verzorgen van personen die menen slachtoffer te zijn van ongewenst gedrag van leraren of organisatoren van de SIM dan wel van personen die op enigerlei wijze in relatie staan tot de SIM. Een vertrouwenspersoon kan: adviseren, bemiddelen, ondersteunen bij het proces van indienen van een formele klacht, ondersteunen bij doen van aangifte en ondersteunen bij het zetten van de eerste stappen naar professionele slachtofferhulp.’

Zorgvuldigheid en vertrouwelijkheid zijn volgens SIM de belangrijkste kenmerken van een vertrouwenspersoon. Vertrouwenspersonen kennen de SIM wel, maar hebben volgens de stichting voldoende afstand om onafhankelijk en vertrouwelijk met de informatie om te kunnen gaan. De vertrouwenspersoon rapporteert aan een ethische commissie. Klagers kunnen zich ook rechtstreeks tot de commissie wenden. De commissie adviseert het bestuur over te nemen maatregelen.

 

 

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhistisch leven Tags: ethiek, joop hoek, Joop Romeijn, printbatch2, sim, vertrouwenspersoon

Lees ook:

  1. Joop ontmoet Joop
  2. ‘De Boeddha zei.’ Ik vraag me steeds af: Is dat wel zo.
  3. Meditatieleraar Leigh Brasington: ‘How it is to be a student of Ayya Khema’
  4. ‘De Boeddha zei.’ Ik vraag me steeds af: Is dat wel zo.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Syl zegt

    9 juli 2012 om 13:14

    het valt me in gesprekken vaak op dat mensen denken dat boeddhisten een eigen reglement hebben dat buiten de wet staat. Hoe vaak ik niet heb uitgelegd dat we normaal binnen de wet van het land waarin we wonen vallen.

    Ik mis het punt van intercollegiale toetsing.
    Wellicht morgen?

  2. Joop Hoek, redactie BD zegt

    9 juli 2012 om 13:48

    Je hebt gelijk, ook voor de beoefenaren van de leer van de Boeddha geldt natuurlijk de wet van het land. Maar ik vind het wel handig en juist getuigen van wijs inzicht in ons menselijk falen, dat organisaties eigen regels op stellen. Voel je vrij om iets over intercollegiale toetsing te schrijven. Wat bedoel je daar precies mee?

  3. Frank Uyttebroeck zegt

    9 juli 2012 om 13:58

    Leraren en facilitators genieten soms een soort valse onschendbaarheid die voortkomt uit (sommige) tradities, adoratie en eigendunk. Het is nuttig en vaardig om zich als leraar of facilitator te onttrekken aan deze waan en zich openlijk te onderwerpen aan een ethische code.

    Mooi om te zien dat de SIM de ethische code van ’tegen de stroom in’ vrijwel geheel en bijna letterlijk heeft overgenomen.
    De ethische code van ’tegen de stroom in’ is dan weer een weerspiegeling van de code die bij de “Against the Stream Buddhist Meditation Society” wordt gehanteerd. En die is dan weer een vrij getrouwe kopie van de code opgesteld door Spirit Rock.

    Hulde aan de SIM die nu ook de moed toont om zichzelf strenge ethische regels op te leggen en daar ook naar te handelen.

    Laten we blijven nadenken, deze code voortdurend in vraag blijven stellen en verfijnen.

    (zie ook: http://www.tegendestroomin.com/ethische-code/ )

  4. Hans Gijsen zegt

    9 juli 2012 om 23:23

    De SIM heeft een ethisch drieluik samengesteld bestaande uit ethische richtlijnen; vertrouwenspersoon en ethische commissie. Centraal in dit drieluik staat de vertrouwenspersoon. Daar zit de maatschappelijke verbinding. Voetbalclubs, universiteiten, scholen, etc., kennen tegenwoordig het instituut vertrouwenspersoon.
    De historie leert bovendien dat boeddhistische organisaties (uit alle tradities) en ook boeddhistsiche leraren over de schreef kunnen gaan.
    Ethische richtlijnen zijn dan onvoldoende. Personen moeten onafhankelijke steun kunnen vinden. Dat kan bij een vertrouwenspersoon.

    Lees meer over het ethisch drieluik:
    http://www.simsara.nl/ethisch_drieluik

    • Frank Uyttebroeck zegt

      10 juli 2012 om 01:29

      @Hans Gijsen: volkomen eens met jouw uitleg.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.