• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Een tragikomedie

Een tragikomedie

22 augustus 2022 door Jan Veenendaal

Op een hete middag is het goed toeven in de rechtbank. Na door het veiligheidspoortje gegaan te zijn wordt je er vriendelijk ontvangen. Het is er lekker koel. Koffie, thee en water staan gratis beschikbaar.

Ook het bijwonen van een strafrechtzaak, waartoe we ons beperken is gratis. Een rechtszaak is in feite een tragikomedie. Het decor blijft onveranderd net als de meeste spelers, de rechter, de officier van justitie, de griffier en de bode.

Het is veelal triest te zien voor wat voor zaken mensen voor de rechter dienen te verschijnen. Zeker met in het achterhoofd wetende dat 60% van de mensen die in een penitentiaire inrichting zitten daar zit met een enkel- of meervoudige psychische of psychiatrische stoornis. De vraag rijst hoe hoog het percentage van de mensen is die met een dergelijke stoornis voor de strafrechter moeten verschijnen.

Alleen de hoofdrolspeler (de verdachte) is in de korte bedrijven (de (rechts)zaak), zeker bij de politierechter, iedere keer iemand anders. Soms is er geen hoofdrolspeler omdat die niet komt opdagen en soms is de hoofdrolspeler er niet omdat de beëdigd tolk niet komt opdagen. Wanneer de hoofdrolspeler niet komt opdagen kan het korte bedrijf worden uitgesteld of wordt de hoofdrolspeler zonder dat hij/zij erbij is, veroordeeld, dat heet ‘bij verstek veroordeeld’. Soms is de hoofdrolspeler er niet maar wel de advocaat die probeert het beste voor de hoofdrolspeler te bewerkstelligen. Soms lukt dat, soms niet.

Het decor is een zaal, vaak van mooi hout met altijd een foto van de koning waaronder op een verhoging de rechter met ter rechterzijde de griffier zit. Op de verhoging ter linkerzijde zit haaks op de rechter en de griffier ook de officier van justitie. Zijn/haar bureau staat tegen het bureau van de rechter aan wat vreemd overkomt omdat dat voor de hoofdrolspeler verwarrend zou kunnen zijn omdat het zo een eenheid lijkt te zijn.

Voor de rechter is de tafel voor de hoofdrolspeler; die kijkt dus op tegen de rechter en officier. Naast de tafel van de hoofdrolspeler, die met zijn gezicht naar de rechter zit is een tafel voor zijn advocaat. Aan de zijkant van de zaal zit de bode (m/v).

Daarachter is ruimte voor het publiek – dat er meestal niet is – die de rechter in het gezicht aankijken en de hoofdrolspeler tegen de rug.

Ieder bedrijf is hetzelfde en verloopt altijd volgens een vast patroon. De rechter opent de zitting en neemt de persoonsgegevens door van de hoofdrolspeler. Ook controleert de rechter welke andere personen aanwezig zijn. Dit kunnen zijn: een advocaat, Bureau Jeugdzorg, Raad voor de Kinderbescherming, getuigen, deskundigen, etc..

Daarna zegt de rechter tegen de hoofdrolspeler goed op te letten wat er tijdens de zitting gebeurt en dat hij niet verplicht is om te antwoorden op eventuele vragen. Hierna is het woord aan de officier van justitie, die opstaat en aan de rechter uitlegt van welk strafbaar feit de hoofdrolspeler wordt verdacht. Met andere woorden wat ten laste is gelegd in de dagvaarding (de schriftelijke oproep om naar de rechtbank te komen).

De rechter gaat daarna vragen stellen over deze verdenking. De officier van justitie en eventueel de advocaat (die ook op moet staan) worden ook in de gelegenheid gesteld om vragen te stellen. De rechter, de officier van justitie of de advocaat kunnen ook getuigen en deskundigen die opgeroepen zijn vragen stellen.

Nadat de rechter vragen heeft gesteld aan de hoofdrolspeler over de zaak en er eventueel getuigen en deskundigen zijn gehoord en het slachtoffer (indien aanwezig) heeft gesproken zal de officier van justitie zijn visie geven op de zaak. Dit noemt men het requisitoir.

De officier van justitie eindigt zijn verhaal met de strafeis. Hij kan de rechter verzoeken om een straf of maatregel op te leggen, maar kan in uitzonderlijke gevallen ook vragen om vrijspraak. Daarnaast zal de officier van justitie zich uitlaten over een eventuele vordering van de benadeelde partij (het slachtoffer).

Nadat de officier van justitie is gaan zitten, is het de beurt van de hoofdrolspeler en/of zijn advocaat. De advocaat kan de verdediging namens de verdachte voeren nadat hij is opgestaan. Als de hoofdrolspeler geen advocaat in de arm heeft genomen, zal de rechter hem/haar in de gelegenheid stellen zijn/haar eigen verhaal te doen.

Daarna vindt er nog een tweede ronde plaats. De officier van justitie mag namelijk nog een keer reageren op het verhaal van de advocaat en daarop mag de advocaat nog een keer het woord voeren. De hoofdrolspeler krijgt het laatste woord en hoeft niet op te staan. Na het laatste woord volgt meestal in zaken bij de kanton- en politierechter direct het mondelinge vonnis, de uitspraak. Bij de meervoudige rechtbank met drie rechters voor zwaardere delicten, is de uitspraak meestal na zo’n veertien dagen.

In volgende columns zal zoveel mogelijk met een boeddhistische blik verslag gedaan worden van specifieke strafrechtzaken. Vanwege de privacy zullen de namen gefingeerd zijn.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Geluk, Jan Veenendaal, Rechtspraak

Lees ook:

  1. Boeddha in de bajes – In vrijheid
  2. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  3. De hitte van verlangen – de Boeddha, Tweede Kamer en de 130-kilometergrens
  4. Geen dood, geen vrees (34) – Diep kijken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jan Veenendaal

Jan Veenendaal (1951) is lid van de Leven in Aandacht sangha in de traditie van Thich Nhat Hanh waarbinnen hij lid is van de internationale Orde van Interzijn’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.