• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Kumari – verschijningsvorm van de Hindoegod Taleju

Kumari – verschijningsvorm van de Hindoegod Taleju

21 november 2021 door Dick Verstegen

Verbouwereerd kijken we in de ogen van een bang kindje, de levende godin Kumari. De vader of een oom draagt haar snel snel door een smal doorgangetje van het souterrain van haar paleis-tempeltje hartje Kathmandu. Op weg naar de gouden draagkoets waarin zij straks rondgedragen wordt. Zijn voeten lopen over en zilveren kleed dat steeds voor hem uitgevouwen wordt. Dat tempert zijn haast, maar het gaat toch allemaal erg vlug. De Nepalese en internationale fotopers knipt zich wezenloos. Groot nieuws voor de regio Kathmandu. Op zijn hoogst foto met onderschrift buiten Nepal. Ellen ziet, ondanks de ongunstige condities, kans een mooie foto te schieten.

Het meisje heet vanaf haar selectie op driejarige leeftijd in 2005 Kumari en wordt geacht een verschijningsvorm te zijn van de Hindoegod Taleju, de schutspatroon van de Kathmanduvallei. Op zijn beurt is deze god een incarnatie van Durga en manifesteert zich nu in het lichaam van een klein meisje. Ook de tantrische boeddhisten van Nepal vereren Taleju. Zij wordt door een comité met een meerderheid van boeddhistische priesters gekozen uit de Shakyakaste, waaruit destijds ook de historische Boeddha voortgekomen zou zijn. Hindoeïsme en boeddhisme vormen in Nepal een intrigerend mengelmoesje, waarin je maar moeilijk de weg leert kennen.

Het is de derde dag van het jaarlijkse festival dat om haar heen gebouwd wordt. Ten gunste van de bewoners van de Kathmanduvallei en het toerisme. Deze keer extra bijzonder, want het is de 250ste verjaardag van het feest. We vallen dus met onze neus in de boter. Over devotie gesproken: Inwoners van Kathmandu dragen Kumari op handen. Maar het meisje zelf zou een zeer eenzaam leven beschoren zijn tot zij gaat menstrueren en er en nieuwe Kumari moet komen. Een Nepalese advocaat heeft twee jaar geleden bij het Hooggerechtshof van Nepal een petitie ingediend om de omstandigheden voor de kindgodinnen te verbeteren. Maar de Britse auteur en freelance journaliste Isabella Tree, die we in de spelonken van de tempel tegenkomen, spreekt erg genuanceerd over de situatie van de Kumari-kinderen. De laatste decennia zou die al sterk verbeterd zijn. Ze is bezig een boek over het verschijnsel te schrijven, waarbij de samenwerkt met een Nepalese hoogleraar. (Dat boek, The Living Goddess, is in 2014 uitgekomen.

Misschien drukt Samden Sherpa, een Nepalese econoom die in Kathmandu een trekkingbureau leidt, nog wel het beste uit waarom Kumari een belangrijke traditie vertegenwoordigt. De wereldlijke macht van de Koning en de autoriteiten maakt zich ondergeschikt aan de zuiverheid van een kinderhart, waarin symbolisch de volksaard van de Nepalezen van de Kathmanduvalei wordt uitgedrukt. Maar of de maoïsten die de laatste jaren voor veel beroering zorgen, daar veel boodschap aan hebben, is de vraag. Op 22 november zijn er weer verkiezingen na een heftige periode met veel politieke compromissen.

Terug naar de straat, waar onze belevenissen zich zo snel opeenhopen als de trillingen van een palmblad in de wind. Daar is devotie, jazeker, maar niet meer in of jegens de guru-achtige types die zich tegen betaling van een paar roepies laten fotograferen. Maar het luiden van een tempelklok en slaan van godsdienstige tekens bij het passeren van tempeltjes of beelden past daar wel in. Sherpa gelooft dat de godsdienst in Nepal feitelijk dood is. Maar wie goed kijkt ziet dat de mensen er een bijzondere verhouding hebben met wat ik in deze weblog maar ‘het onkenbare’ noem. Op dat punt vielen onze monden open van ontzag en verwondering toen we ’s avonds in een riviertempel vlak bij ons hotel opeens pal voor een lijkverbranding stonden. Twee lichamen, verpakt in takken en stro, werden liefdevol in vlam gehouden, een subtiel en moeizaam spel van natmaken en oprakelen, opdat alle lichaamsdelen aan het vuur ten prooi zouden vallen. De vuurofficials, herkenbaar aan veel brandwonden, brengen uitstekende hoofden en voeten, samen met nabestaanden, zorgzaam in de juiste positie, terwijl dikke rookwolken opstijgen naar de nachthemel, waar een volle maan voor een zilveren licht zorgt.

Het opporren en het schikken van de lichamen gebeurt, terwijl een paar familieleden met elkaar een praatje maken. Geen spoor van afschuw, geen moment van angst, onenigheid of onwennigheid. Alles gebeurt in een gewoonheid die de acceptatie van de onvermijdelijke dood, het keerpunt in elk leven, in zich draagt. Een paar meter verderop maken dakloze mensen en honden zich broederlijk op om de nacht onder een tempelafdak door te brengen. We zien dit op de verjaardag van mijn in 2005 overleden vrouw en het grijpt ons zeer aan. Hier is iets te zien en te voelen, wat ligt buiten de hectische strijd om het bestaan. Dit kenmerkt niet alleen India, maar ook Nepal.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: driejarig meisje, Kumari, levende godin, Nepal

Lees ook:

  1. Kumari – verschijningsvorm van de Hindoegod Taleju
  2. Kumari – Meisje van drie ‘levende godheid’ in Nepal
  3. Het leven van Boeddha, de weg naar nu
  4. Kunzig Shamar Rinpoche in Nepal gecremeerd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Dhyan Willem zegt

    21 november 2021 om 23:01

    Ach Dick,
    Je hoeft niet helemaal naar Nepal te vliegen(!!), om een bang meisje in de ogen te kijken.
    En ook voor armoede kun je een kijkje nemen in bv. een bepaalde Haagse of Rotterdamse wijk.
    Doneer het geld voor je vliegtickets bv aan ‘artsen zonder grenzen’. Dan draag je een beetje bij aan verlichting van de omstandigheden van die arme mensen.

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.