• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Boeddha in de bajes – kooimannen

Boeddha in de bajes – kooimannen

11 juni 2021 door Joop Ha Hoek

We mochten niet praten in het gangetje waarin de cellen. De gedetineerden achter de deuren sloegen alles wat ze hoorden op, ook namen van degenen die passeerden als die werden genoemd. We wisten dat ze er waren in die cellen, doodstil.

Ik was met een groepje collega misdaadverslaggevers op werkbezoek in de Extra Beveiligde Inrichting (EBI) in Vught, een gevangenis in een gevangenis waaruit nog nooit iemand ontvlucht is. We waren gescreend en tot op het bot gefouilleerd alvorens we naar binnen mochten.

Als gespecialiseerde journalisten wilden we weten waarover we schreven. De ene keer bezochten we een opleidingsinstituut voor rechercheurs, of een politieacademie, spraken we met leden van arrestatieteams over hun werk en nu dus de EBI. Er verbleven onder meer moordenaars en mannen die opdracht hadden gegeven tot moorden. Voor ons bekende namen. Sommigen zaten er al heel lang.

De ruimte waarin de vluchtgevaarlijke en/of gewelddadige mannen verbleven was klein. Er was een kookgelegenheid kan ik me herinneren en overal tralies en hekwerk. Ook de luchtplaats was met tralies beveiligd om te voorkomen dat gedetineerden of mannen die hun proces afwachten met een helikopter zouden worden bevrijd. Er was zelfs geen vogel te zien of te horen.

Maar die doodstille gang met een aantal cellen maakte op mij de meeste indruk. Er heerste een handboeienregime, als een gedetineerde werd opgehaald stak hij zijn handen door een luikje en werd geboeid. Als er een potlood, pen of ander puntig voorwerp in de cel aanwezig was moest hij dat door hetzelfde luikje afgeven om te voorkomen dat hij een bewaarder zou gijzelen door dat voorwerp in zijn oor te steken.

Die dag hadden wij geen contact met gedetineerden, wel met bewaarders die om de paar maanden werden gewisseld om te voorkomen dat er een te intensief contact met de gedetineerden ontstond. En, denk ik, om te voorkomen dat je als bewaarder, niet helemaal mesjogge werd van die contacten met mensen die geen enkele hoop op een normaal leven meer mochten koesteren. Soms levenslang opgesloten zitten tussen beton, muren en tralies.

Het regime in de EBI is erg streng. Er zijn veel glazen wanden en op afstand bediende deuren. De gedetineerden hebben geen activiteiten buiten hun afdeling en worden slechts om enkele dwingende redenen, zoals het bijwonen van een rechtszitting of het ondergaan van een medische behandeling, naar elders getransporteerd. Fysiek contact met partner, kinderen of familie is niet toegestaan. Geen knuffel, geen omhelzing, niet je kind op schoot kunnen nemen. Er zijn gedetineerden die de omstandigheden onmenselijk noemen.

Ik begrijp dat de maatschappij beschermd moet worden tegen mensen die moorden of andere vreselijke dingen doen maar die omstandigheden in de EBI zijn ook onmenselijk. Een mens is meer dan zijn daad, zeggen boeddhistische geestelijke verzorgers. Maar de mannen die in de EBI verblijven kunnen dat nooit bewijzen, hun leven is doelloos, uitzichtloos, ze zijn opgeborgen, het lijkt op wraak, oog om oog, tand om tand, terwijl het dat natuurlijk niet is. Het is de machteloosheid van de maatschappij, het er niet op een andere wijze mee om te gaan, dat tot de oprichting van de EBI leidde.

Afgelopen dagen overdacht ik het schrijven van deze tekst. Ik wil ook geen criminaliteit goedpraten. Vanmorgen kreeg ik een persbericht van een dierenwelzijnsorganisatie op mijn bureau. EU-Parlement stemt met grote meerderheid voor verbod van kooien in de veehouderij, stond er boven. Het Europees Parlement heeft er vandaag bij de Europese Commissie op aangedrongen om voor 2027 een eind te maken aan het gebruik van kooien in de veehouderij. Het parlement reageerde hiermee op het Europees burgerinitiatief “Stop de kooien – End the Cage Age”, waarin 1,4 miljoen Europeanen deze oproep onderschreven. De resolutie werd met een overweldigende meerderheid aangenomen.

Joop Ha Hoek is de uitgever en hoofdredacteur van het Boeddhistisch Dagblad. Enkele decennia was hij onderzoeksjournalist met als specialiteit misdaadverslaggeving voor dagbladen.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddha in de bajes, Geluk Tags: bajes, EBI, opsluiten, vluchtgevaar, werkbezoek, zonder hoop

Lees ook:

  1. Slachtoffer overval Jacq: ‘We komen voor geld, hoor je, voor geld.’
  2. Dader Joost: ‘Ik had geen vrije keuze toen’
  3. Slachtoffer Jacq: ‘…in boeddhistisch opzicht heb ik er wel een antwoord op’
  4. Boeddha in de bajes – als bgv’er bekwaam en ervaren, maar niet bevoegd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joop Ha Hoek zegt

    12 juni 2021 om 10:09

    Alles komt voort uit de geest, Hans, ook de neiging tot het plegen van misdaad.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 4 november 2025
    Global Peace Prayer Festival
  • 14 november 2025
    Introductie tot het boeddhisme
  • 14 november 2025
    Bardo Weekend (studieweekend)
  • 15 november 2025
    Rigpa Zaterdag
  • 16 november 2025
    Buddhism in a Nutshell
  • 16 november 2025
    FILM Verlichting, LITTLE BUDDHA
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarom zou je ermee zitten dat je ergens mee zit?
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 318 – voetafdruk
    • BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’
    • Vrijdag Zindag – is AI van betekenis?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.