• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Tempeltoerisme Zuid-Korea spekt sangha-kas met vele miljoenen per jaar

Tempeltoerisme Zuid-Korea spekt sangha-kas met vele miljoenen per jaar

17 december 2012 door de redactie

Wat in 2002 begon als een vraag van de Zuid-Koreaanse regering om te helpen het tekort aan hotelaccommodatie tijdens de mede door Japan en Zuid-Korea georganiseerde World Cup op te heffen, is uitgegroeid tot een waar fenomeen: tempeltoerisme. Of met een verhullende term het templestay programma. Tempels bieden binnen-en buitenlandse gasten kamers met ontbijt aan en als ze willen meditatie. Het is in tien jaar tijd een heuse vorm van toeristenindustrie  geworden.

Hou je van uitslapen dan mijd je deze ‘hotels’. Want ook zonder wake-up call met de telefoon- de kamers hebben geen telefoon- word je ’s morgens al om vier uur wakker gemaakt door een monnik die met een houten blok voor de deur van je kamer staat te kloppen. Opstaan, chanten, meditatie en daarna het ontbijt wachten. Het dozijn gasten-gekleed in identieke grijze outfit, die slaperig hun weg naar de centrale hal vinden, nemen deel aan het Mihwangsa templestay-programma.  Het zijn Zuid-Koreanen, buitenlanders, scholieren en huisvrouwen van in de dertig.

‘Ik wilde afgezonderd in de bergen verblijven, maar ook het traditionele Zuid-Koreaanse leven ervaren’, zegt Helena Ranneberg, een Deense web-consultant. Dat is geen probleem want de Mihwangsa-tempel ligt zeer geïsoleerd halverwege een berg in de kuststreek rond  Haenam, ongeveer 320 kilometer ten zuidwesten van Seoul.

Het was de grootste boeddhistische Jogye orde in Zuid-Korea die dankzij de oproep van de regering om hotelaccommodatie beschikbaar te stellen, het tempelboeddhisme heeft gestimuleerd. ’Er waren geluiden binnen de boeddhistische gemeenschap dat het nodig was om contact te maken met de buitenwereld en we daarvoor onze tempels open moeten stellen voor het publiek’, zegt abt Kumgang van de Mihwangsatempel.

Al direct na 2002 werden tempels opengesteld voor betalende gasten die een korte tijd in een klooster wilden verblijven. De tarieven worden door de uitbaters als relatief laag ervaren, tussen de vijfenveertig en vijfenzeventig dollar per nacht, maar de voorzieningen zijn Spartaans te noemen, ten opzichte van reguliere hotels.

Gasten zijn verplicht om te slapen op dunne katoenen matrassen op een hardhouten vloer, eten vegetarisch voedsel en nemen deel aan het kloosterleven. Zoals het onder leiding van monniken reciteren van sutra’s. ‘Het moeilijkste was voor mij om te zitten en te liggen op de houten vloer, ik deed ‘s nachts geen oog dicht’, bekent Ranneberg. In hun vrije tijd kunnen de tempelgasten wandelen in de omgeving, boeken lezen, theedrinken en deelnemen aan het dagelijks leven in de tempel. Alcohol en roken zijn verboden en het gebruik van mobiele telefoons wordt ontmoedigd.

Geen van de monniken in deze tempel spreekt Engels, maar door hun gedrag te kopiëren komen de gasten al een heel end.

Het templestay-programma is een eclatant succes. In tien jaar tijd is het aantal deelnemende tempels gestegen van drieëndertig tot 109 en bij benadering twee miljoen gasten verbleven er. Vorig jaar bedroeg het aantal gasten ruim 212.000, van wie ongeveer twaalf procent buitenlander was.  Sinds 2004 subsidieert de regering het programma met honderd miljoen dollar omdat dat gezien wordt als een mogelijkheid om te traditionele cultuur uit te dragen.

Maar niet iedereen is gelukkig. Vorig jaar uitte de Korean Association of Church Communication in een verklaring haar misnoegen over het feit dat de regering maar een van de godsdiensten in het land subsidieerde. Of anders gezegd, de boeddhistische  Jogye orde bevoordeelde. Op de officiële website van de templestay-organisatie verscheen daarop een verklaring dat het programma voornamelijk is gericht op het laten delen van en culturele ervaring, in plaats van boeddhistische zieltjes te winnen.

Er bestaan al heel lang spanningen tussen boeddhistische organisaties en de christelijke kerk in Zuid-Korea. De al eeuwenlange dominante boeddhistische religie dreigt overschaduwd te worden door het christendom, dat vooral na de Koreaanse oorlog van 1950-1953 sterk groeide. Dertig procent van de bevolking noemt zichzelf christen, hetgeen Zuid-Korea tot een van de meest christelijke landen in Azië maakt. De boeddhistische gemeenschap, twintig procent van de totale bevolking, maakt zich druk, er is zelfs wrok, over de houding van de regering, die het christendom en daardoor gedreven missiewerk lijkt te omarmen.

Bron BNN. Foto Thom Kluck.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: Zuid-Korea

Lees ook:

  1. Top boeddhistische orde Zuid-Korea met ontslag
  2. Gokkende en drinkende monniken beboet
  3. Gestolen ‘Obuldo’ terug naar Zuid-Korea
  4. CCP: Koreaanse strips mogen geen ‘separatisme’ of religie promoten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.