Wakker Dier kondigt deze week een terugroepactie aan voor de groene boodschappentas van Dekamarkt. ‘De kleur doet vermoeden dat de supermarkt verantwoord bezig is. Maar Dekamarkt weigert als een van de laatste supermarkten om grote stappen te zetten naar een meer plantaardig aanbod,’ aldus Collin Molenaar van Wakker Dier.
In een advertentie wordt consumenten met een allergie voor misleiding geadviseerd om de boodschappentas terug te brengen naar de winkel. De oproep is te zien in AD, NRC, Parool, Trouw en Volkskrant. Molenaar: ‘Met deze actie waarschuwen we consumenten dat Dekamarkt zich veel te groen voordoet, over de rug van de dieren en het klimaat.’
Sinds 2020 is groen de nieuwe basiskleur van de formule ‘Dekamarkt Groen’, die wordt uitgerold naar alle filialen. De kleur staat volgens Dekamarkt symbool voor zijn kernwaarde ‘verfrissend verantwoord’. Molenaar: ‘Wij sporen Dekamarkt aan om dit groene jasje waar te maken en ook daadwerkelijk te kiezen voor een verantwoord assortiment waarin plantaardige eiwitten de hoofdrol spelen.
Zestig procent plantaardig
Van alle eiwitten die Nederlandse supermarkten verkopen, is ongeveer 40 procent plantaardig. Albert Heijn, Aldi, Crisp, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl, Odin, Picnic, Plus en Spar hebben zich gecommitteerd aan een aandeel plantaardig van minimaal 50 procent in 2025 en minimaal 60 procent in 2030. Deze bedrijven beloven bovendien dat de totale hoeveelheid verkochte eiwitten niet zal toenemen, zodat plantaardige eiwitten daadwerkelijk de dierlijke vervangen. Dekamarkt weigert zich volgens Wakker Dier te verbinden aan deze doelstellingen.
Minder dieren eten is volgens Wakker Dier niet alleen goed nieuws voor de dieren zelf, maar ook voor onze gezondheid. De Gezondheidsraad concludeert dat een voedingspatroon met 60 procent plantaardige eiwitten beter is voor de gezondheid van de meeste Nederlanders. En daarnaast kan zorgen voor een 25 procent lagere milieu-impact van onze voeding.
Geef een reactie