Het Buddhist Film Festival Europe (BFFE), een internationaal platform voor kwaliteitsfilms beïnvloed of geïnspireerd door het boeddhisme, gaat eind deze week weer van start met zestien grotendeels exclusieve documentaires en speelfilms uit tien landen. De filmvertoningen, paneldiscussie en art-in-focus vinden plaats in het filmmuseum Eye in Amsterdam. Hierbij een schets van enkele films en het panel:
De hoofdfilm op vrijdagavond is The Last Dalai Lama? (82 min)
Als je hoort dat de Chinese regering bij wet vastgelegd heeft dat de volgende Dalai Lama door haar gekozen en opgeleid zal worden, begrijp je waar het vraagteken in de titel vandaan komt. De 14e Dalai Lama zegt in de film dat hij niet als de 15e geïncarneerd zal worden. Maar zijn medewerkers zeggen dat dat niet betekent dat zijn reïncarnatie niet in het Westen zal plaatsvinden.
Deze tweede film van Micky Lemle over de Dalai Lama in 24 jaar, zit zijn onderwerp dicht op de huid. Vooral het charisma en de passie van de Dalai Lama komen naar voren. Zijn passie richt zich speciaal op het Mind & Life Institute, dat hij in 1987 samen met de Chileense bioloog Francisco Varela opgericht heeft, en waar dialogen tussen wetenschappers en de Dalai Lama plaatsvinden. Het instituut concentreert zich met name op de neurowetenschappen en het hersenonderzoek. De Dalai Lama beschouwt het boeddhisme als een religie én als een “wetenschap van de geest”. In de film wordt de “Atlas van emoties” geïntroduceerd, die in zijn opdracht door de gedragswetenschappers Paul en Eve Ekman is samengesteld.
De film geeft beelden weer uit de hele “regeringsperiode” van de Dalai Lama en geeft een caleidoscopisch portret van zijn leven. De speciale muziek is o.a. van de componist Philip Glass en Tenzin Choegyal.
Op zondagmiddag 13.00 uur is er een Special Event door Mind & Life Europe met een panel van deskundigen.
Deel daarvan is de documentaire From Business to Being (89 min) van Hanna Henigin en Julian Wildgruber, waarin een voormalige investeringsbankier bij Lehman Brothers, een manager in de auto-industrie en een manager van een apotheekketen naar voren treden, die aan de noodrem moesten trekken omdat ze op de rand van een burn-out kwamen te staan.
Er komen deskundigen uit economie, wetenschap en meditatie aan het woord, die proberen bruggen te bouwen tussen ‘zakendoen’ en ‘zijn’, en nieuwe impulsen te geven aan een culturele verandering in de bedrijfswereld. De film gaat uit van het idee “mindful leadership”.
Twee speelfilms, op zaterdagavond en zondagmorgen, geven een inkijkje in de confrontatie tussen traditionele religieuze beleving en de moderne wereld.
In My son Tenzin (70 min) probeert een oude monnik uit Tibet, die geen Engels kent, zijn lang verloren zoon op te zoeken, die moeilijk te vinden is in de enorme stad San Francisco. Samen met een toevallig ontmoette jonge, Tibetaanse taxichauffeur, maakt hij een onvergetelijke zoektocht door de moderne wereld.
I am a Monk (99 min) is gemaakt door de 31 jarige regisseur Yukinori Makabe. Een jonge Japanner maakt zijn studie aan de universiteit af, en neemt een baantje aan in lokaal boekwinkeltje. Maar dan erft hij de abtsmantel van zijn grootvader die kanker krijgt, en moet het vak van abt van een zentempel leren, en tegelijkertijd volwassen worden.
In Carried by the Sea (60 min) geeft de Nederlandse regisseur George Schouten een poëtisch beeld van de zee en wat hij met mensen doet, de helende werking die de zee heeft op zwemmers. De oneindigheid van de zee kan leiden tot contemplatie op de dood, en ook die kan helend werken.
Er worden drie documentaires over grote boeddhistische leraren in het Westen vertoond. Nurturing Compassion (56 min) is een documentaire over de tour van de 17e Gyalwa Karmapa in Duitsland in 2014, zijn eerste bezoek aan het Westen, hij is dan 29. Zijn voorganger, de 16e Karmapa, wordt als een van de grote heiligen van Tibet beschouwd, ook hij bezocht het Westen. De jonge Karmapa die op een spectaculaire manier aan de Chinezen in Tibet ontvluchtte, moet opboksen tegen het beeld van zijn grootse voorganger, zich aanpassen aan een nieuwe wereld en klaar zien te komen met bijna onoplosbare sociale, politieke en milieuproblemen. In de film doet hij openhartig verslag van zijn wederwaardigheden.
Akong, a remarkable Life (96 min) is een biopic over de Tibetaanse leraar Akong Rinpoche die in 1959 in een barre tocht van maanden Tibet ontvluchtte. In Schotland richt hij samen met zijn mede-vluchteling Chögyam Trungpa Rinpoche het eerste Tibetaanse meditatiecentrum in het westen op, Samye Ling.
Hij sticht scholen en weeshuizen, en verschaft onderdak en voedsel aan straatkinderen in Tibet, Nepal, Zimbabwe en Zuid-Afrika.
Walk with me (88 min) is een cinematografische reis in de wereld van mindfulness, waarin de Vietnamese zenleraar Thich Nhat Hahn centraal staat. Hij woont in Plum Village, een leefgemeenschap in Zuid-Frankrijk. De film volgt drie jaar lang het leven van de bewoners van deze gemeenschap.
Het commentaar is van de acteur Benedict Cumberbatch.
In de korte, Franse speelfilm Royal Café (40 min) verlaat een jonge, in Zwitserland geboren, Tibetaanse vrouw haar alledaagse leven, om haar droom te volgen filmmaker in Parijs te worden. In het restaurant Royal Café zoekt ze naar inspiratie, en probeert ze de cast voor haar film te vinden onder Franse bezoekers en medevluchtelingen.