Supermarkt Bas stopt volgens Wakker Dier met misleidende etiketten bij de verkoop van zogenoemde plofkip. Het hoofdkantoor van Dirk/Bas/Digros heeft dat aan deze organisatie laten weten nadat Wakker Dier de betreffende verpakking nomineerde voor de jaarlijkse Liegebeest-verkiezing.
Met deze verkiezing wil Wakker Dier producten of reclames die zich diervriendelijker voor doen dan ze zijn ontmaskeren. Op het betreffende etiket bij supermarkt Bas staat een scharrelende kip in de wei. Plofkippen zitten echter opeen gepropt in een dichte schuur. Ze komen pas buiten op weg naar de slacht.
Van scharrelen in de wei, zoals de verpakking suggereert, is volgens de organisatie geen sprake. Vanaf vandaag is de foute verpakking uit de winkels verdwenen. Wakker Dier is blij , maar had liever gezien dat Bas de inhoud had aangepast aan het plaatje. Supermarkt Bas is kandidaat Liegebeest af, maar tot twintig oktober kan iedereen nog stemmen op de overgebleven zes kandidaten.
Naast Bas zijn dit jaar onder andere Albert Heijn, Iglo en Kabrita genomineerd voor ‘Liegebeest 2012’. Er wordt volgens Wakker Dier door de kandidaten onder meer gelogen over weidegang, duurzaamheid, kwaliteit en leefomstandigheden.
Vorig jaar nam CDA-kamerlid Ger Koopmans de trofee in ontvangst o.a. vanwege de uitspraak “foie gras is verantwoord geproduceerd”. In 2010 won de term “scharrelei” de prijs. De naam doet consumenten ten onrechte denken dat de kippen vrij buiten hebben kunnen scharrelen. In 2009 ging de prijs naar de reclame: “Kalfsvlees, daar wordt echt iedereen vrolijk van” terwijl het overgrote deel van de Nederlandse kalfjes toen nog leed aan bloedarmoede.
Bron Wakker Dier