In de eerste nieuwsbrief van Suiren-Ji Stond een artikel over hara door Kees Buurman. Het is een artikel uit 1993 maar nog steeds actueel. Kees was een Kyudoka (Japans boogschutter), en zijn artikel was gericht op Kyudo beoefening. Zazen heeft een iets andere benadering nodig. Hara is simpelweg de Japanse benaming voor buik (harakiri, buik snijden). De hara is het centrum van de mens. Daar ligt de oorsprong van alles. Voor je geboorte word je gevormd in de buik, voedsel wordt in de buik omgezet tot levensenergie. Het gebied om je navel is het centrum van je lichaam. De hara is het centrum van je lichaam, de punt van de passer waarmee de cirkel is gemaakt op de onderstaande tekening van Leonardo da Vinci is het centrum van je lichaam.
Dus letterlijk vertaald betekent hara buik, maar dat is niet wat in zen met hara bedoeld wordt.
In zen wordt met hara de plaats voor levensenergie bedoeld. Deze levensenergie wordt binnen het zenboeddhisme ‘Ki’ genoemd. Maar het woord Ki omvat meer, het is een technische term die naar de geest verwijst. De geest is in staat op spirituele impulsen te reageren. Met Ki wordt ook deze geestkracht bedoeld. Vertaal het maar met: centrum, middelpunt, bron, oorsprong, levensenergie, as (aardas), balans, evenwicht, thuis geest.
In Kyudo is het van belang om gebruik van je hara te maken.
Goed gecenterd te staan, en op een gegeven moment ontdek je wat hara is. In zen zit je, en is er ogenschijnlijk geen mogelijkheid om gebruik van je centrum te kunnen maken. Rationeel is het allemaal wel te begrijpen, maar het ervaren? Hoe hier toe te komen ontgaat je. De volgende oefening zal je na verloop van tijd hara doen ervaren.
Ga in zazen zitten, en beoefen Susokukan, het tellen van je ademhaling van 1 tot 10). Let op je buik.
In de kom van je bekken ligt je centrum
Ga met je concentratie naar het punt twee a drie centimeter onder je navel en dan een paar centimeter naar binnen. Richt al je energie naar beneden, alsof je de grond in moet. Smelt samen met je ondergrond, en zit als een rots.
Het zal je misschien duidelijk zijn dat jezelf de lotusbloem bent. Je zit in de lotushouding, en de parel in de lotus is de hara die in je bekken ligt.