Opnieuw lopen emoties over respect voor boeddhistische waarden hoog op nu het internationale Starbucks een koffiehuis heeft geopend in de omgeving van de beroemde boeddhistische Lingyin tempel in Hangzhou, in het oosten van China. Tegenstanders zeggen dat de koffiegigant ‘de stank van geld’ naar de tempel heeft gebracht. Gematigden vinden de vermenging van het westen met het oosten wel kunnen.
Het koffiehuis is afgelopen zaterdag geopend in de bosrijke omgeving waarin de tempel ligt. De geur van gebrande koffiebonen vermengt zich nu met die van wierook. Het bestuur van de tempel heeft in het verleden strikte voorwaarden gesteld aan de vestiging van bedrijven in de directe omgeving van de tempel. Veel winkels hebben daardoor hun deuren moeten sluiten.
Het is niet de eerste keer dat Starbucks voor opwinding zorgt in China waar het gaat om het vestigen in de omgeving van historische of religieuze gebouwen. Eerder moest de onderneming een vestiging sluiten in de Verboden Stad in Peking, het keizerlijk paleis. Opvallend is dat de opwinding nu ontstaat omdat het koffiehuis niet in de directe omgeving van de tempel ligt. Het ligt in een gebied waar veel toeristen komen, aan de weg die naar de tempel leidt, op zo’n twintig minuten lopen van het heiligdom.
Het bestuur van de tempel heeft Starbucks gevraagd de naam van het koffiehuis te veranderen in ‘Lingyin Starbucks’, in plaats van ‘Lingyin temple Starbucks.’ Het koffiehuis heeft ook internationale buren. Maanden geleden vestigde zich daar een filiaal van het kippenrestaurant KFC. Starbucks zegt in een verklaring de traditionele geschiedenis en cultuur van China te zullen respecteren.
Alluman zegt
Opvallend dat het land dat zelf tempels afbreekt en heeft opgeblazen nu ander land van weinig respect beticht voor diezelfde soort tempels…
Het goede nieuws is in ieder geval dat Boeddhistische tempels blijkbaar in China weer een cultureel te behouden erfgoed zijn.