Supermarkt Deen stopt volgens Wakker Dier als eerste supermarkt in Nederland met de verkoop van de zogenoemde plofkip. Kippen die in een paar weken een gewicht bereiken van ongeveer 2,2 kilo. Dit betekent volgens de organisatie voor drie miljoen kippen per jaar een beter leven.
Deen heeft deze maand al een groot deel van haar kip vervangen en zal de omschakeling naar kip met 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming in stappen realiseren met een uiterlijke termijn van 2014.
Wakker Dier hoopte al langer op een dergelijke doorbraak in haar plofkipcampagne. ‘Bij Deen gaan wekelijks vijftigduizend kippen over de toonbank. Die krijgen nu allemaal een beter leven. Los hiervan gedragen supermarkten zich vaak als schapen: als (D)één over de dam is, volgen er waarschijnlijk snel meer.’
Wakker Dier gaat de komende weken minimaal 250 ‘jubel’-radiospotjes over deze doorbraak bij Deen uitzenden. Deze belofte deed Wakker Dier eerder om supermarkten te stimuleren snel om te schakelen. Deen heeft 63 winkels in Noord Holland, waaronder Amsterdam, en Flevoland en staat in de top tien van grootste supermarkten in Nederland. Vorige week maakte Coöp bekend dat ze de plofkip grotendeels gaat vervangen maar kon nog geen einddatum noemen waarop alle plofkip vervangen is.
Wakker Dier startte in januari van dit jaar haar plofkipcampagne, met een brief aan meer dan veertig bedrijven die gezamenlijk meer dan honderd miljoen plofkippen per jaar verbruiken. Eerder gaven diverse A-merken al aan dat ze van de plofkip overstappen op kip met 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming: Unilever, Wagner Pizza, Olvarit, Johma, Struik en Domino’s Pizza.
Het overgrote deel van de plofkippen belandt echter bij supermarkten. Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) gaf eerder aan dat de plofkip niet langer acceptabel is en dat de supermarkten in 2020 voor al het verse vlees plofkip-vrij proberen te zijn. Die toezegging is volgens Wakker Dier echter meer een vertragingstactiek dan een serieuze stap. Wakker Dier vervolgt haar campagne tegen achterblijvende supermarkten en A-merken.
Het plofkipsucces is niet het eerste succes dat Wakker Dier boekt met ‘faming en shaming’-campagnes, gericht op bedrijven. In 2004 stopten supermarkten met de verkoop van legbatterijeieren. In 2008 kwam er een eind aan de verkoop van vlees van onverdoofd gecastreerde biggen. In 2009 haalden supermarkten blank kalfsvlees uit het schap. Vele restaurants, hotels en alle supermarkten stopten met foie gras (ganzenlever) na campagnes van Wakker Dier.
Ook het aantal kiloknallers (vleesaanbiedingen onder de gemiddelde prijs van kattenvoer) nam de afgelopen twee jaar af met dertig procent. Wakker Dier zet bedrijven die goede stappen zetten in het zonnetje, bijvoorbeeld met een radiospot voor Calvé en Plus supermarkt toen zij overstapten op diervriendelijkere eieren. Achterblijvers op het gebied van dierenwelzijn worden publiekelijk aangesproken.