De Tibetaanse schrijver Lhasang Tsering, die een volledig vrij en onafhankelijk Tibet voor ogen staat, publiceerde onlangs een boek met de titel ‘Random: Ideas and Opinions of a Rebel’, (Random: ideeën en adviezen van een Rebel’), waarvan hij de Tibetaanse vrijheidsstrijd tegen China beschrijft. Tsering verwerpt de middenweg aanpak van de Dalai Lama-een zekere mate van autonomie voor Tibet binnen het Chinese bestel.
Het boek is Tsering’s vierde en uitgegeven door een Tibetaanse schrijvers groep genaamd Tibet Writes. Deze Tibetaanse schrijvers hebben tot nu toe zestien boeken gepubliceerd. Tsering maakt deel uit van een groep Tibetanen die zich verzetten tegen de zogenoemde middenweg aanpak van de Dalai Lama om een zekere mate van autonomie voor het Tibetaanse volk te bereiken. De Dalai Lama ontvluchtte zelf zijn land na een mislukte opstand tegen de Chinese bezetter en vluchtte naar India. Dharamsala is sinds 1959 het wereldwijde hoofdkantoor van de Tibetaanse regering in ballingschap.
De Tibetaanse dichter maakte in zijn zogenoemde hard-hitting (compromisloze) teksten altijd zijn standpunt duidelijk in de kwestie Tibet. Een volledige onafhankelijkheid voor zijn land.
Tsering zegt: ‘Nadat Zijne Heiligheid het middenweg beleid aankondigde besloot ik niet langer te kunnen werken voor deze regering, die accepteert dat Tibet binnen de zogenaamde genocidale Chinese Volksrepubliek zal blijven. De prijs voor nationale politieke vrijheid kan niet worden betaald met zilver en goud. De prijs voor nationale politieke vrijheid wordt betaald met leven en bloed.’ Meer dan 130 Tibetanen hebben zich sinds 2009 in brand gestoken en hun leven geofferd voor een vrij Tibet en de terugkeer van de Dalai Lama naar zijn geboorteland.
Wie de naam Lhasang Tsering laat vallen in Dharamsala krijgt de meest uiteenlopende reacties. Voor de ene is hij een echte patriot, voor de andere de spreekwoordelijke luis in de pels. Controversieel, dat staat buiten kijf, maar evengoed onbaatzuchtig en toegewijd. Als jonge man kreeg Lhasang Tsering de kans geneeskunde te studeren in Amerika. Hij koos echter voor een onzekere toekomst als guerrillastrijder in Nepal. Zelfs de Dalai Lama kon hem niet op andere gedachten brengen: ‘Ik maakte mijn eigen beslissingen en bedankte voor het aanbod.’ Een medewerker van het Belgische Belgium4Tibet zocht hem op in Dharamsala waar hij de boekenwinkel Bookworm uitbaat.
Middenweg of onafhankelijkheid
‘Als voorzitter van Tibetan Youth Congres (de grootste ngo in ballingschap, nvdr.) stelde ik als eerste de middenweg van de Dalai Lama in vraag. Sommigen bedreigden me daardoor met de dood. Veel prominente Tibetanen deelden mijn mening, alleen durfden ze dit niet openlijk verkondigen. Ze spraken met een gespleten tong. Ik verander vaak van kleren, maar nooit van principes en waarden! Zijne Heiligheid wilde me zelfs tot eerste minister benoemen. Voor vrijheid offer ik alles op, maar meewerken aan een Tibet onder China? Nooit!’
Wat betekent vrijheid voor jou?
‘De vrijheidsstrijd staat voor waarheid en gerechtigheid: het gaat niet om winnen of verliezen. Er valt niet over te onderhandelen zoals bij een zakendeal. De gemeenschap verwijt me te ideologisch en niet realistisch te zijn. Maar bekijk het eens vanop een praktisch niveau: het is ondenkbaar dat China vrijwillig afstand zal doen van Tibet. Middenweg spreekt over een vreedzame dialoog voor het welzijn van beide partijen. Het klinkt allemaal zeer mooi, maar China denkt niet op die manier. Behalve een schouderklopje hebben ze geen baat bij deze aanpak. Vroeger vormden we een blok maar de middenweg heeft ons verdeeld. Niet enkel als natie, maar ook als persoon. We moeten kiezen tussen vrijheid en geloof en dat is niet correct.’
Denk je dat de internationale politiek onafhankelijkheid zou steunen?
‘De geopolitiek heeft voordeel bij een Tibetaanse onafhankelijkheidsstrijd. China wordt te machtig waardoor de internationale gemeenschap zenuwachtig wordt. Tibet kan het instrument zijn om die macht in te perken. Daarvoor moeten de Tibetanen wel een actieve strijd leveren en een duidelijk standpunt innemen. Externe steun kan deze actie niet vooraf gaan, ze kan er enkel op volgen. Toch hoop ik dat Zijne Heiligheid en de middenweg alsnog resultaten boeken. Dat zou me de gelukkigste mens maken. Maar de realiteit bewijst het tegendeel.’
Hoe zie je de evolutie van de Tibetaanse beweging?
‘De beweging is volledig gestagneerd. De meest betekenisvolle veranderingen zijn te wijten aan de globalisering en digitalisering. Meer mensen bezoeken Tibet, wat op zijn beurt zorgt voor meer ooggetuigen. Sommigen beweren dat zelfverbrandingen en demonstraties nieuwe verschijnselen zijn. Vroeger gebeurde alles achter gesloten deuren en stonden we in het ongewisse. Dankzij nieuwe media gaat het nieuws snel de wereld rond. Zo krijgen we toch een beetje aandacht.’
Vertegenwoordigers van de Dalai Lama hebben tot 2010 besprekingen gevoerd met China, over een beperkte vorm van autonomie voor Tibet, maar die hebben niets opgeleverd. De formele dialoog kwam tot stilstand te midden van de leiderschap veranderingen in Peking en een hardhandig optreden in Tibet.
Bronnen ANI en Belgium4tibet