Houd niet vast aan een waarheid als aan een lamp.
Beste Hans,
Ken jij deze passage uit de Mahaparinibbana Sutta?
Daarom, Ananda, wees een licht voor jezelf, wees een toevlucht voor jezelf. Zoek geen toevlucht buiten jezelf. Houd vast aan de waarheid als aan een lamp, zoek toevlucht in de waarheid. Zoek geen toevlucht in iemand anders.
Want diegenen, Ananda, die nu of na mijn dood een licht zijn voor zichzelf, die geen toevlucht zoeken buiten zichzelf, maar vasthouden aan de waarheid als aan een lamp, en toevlucht zoeken in de waarheid, en toevlucht zoeken in zichzelf – zij zijn het die het hoogste doel zullen bereiken.
Ik dacht dat deze tekst een iconoclast als jij wel zou aanspreken.
Beste Ad,
Een iconoclast is een beeldenbreker die het beeld van de beeldenbreker aanbidt als zichzelf. Breek het beeld van de beeldenbreker en je beeldenstorm gaat meteen liggen. Dan gun je ieder zijn toevlucht. Zelfs de beeldenbreker.
Ad: Oké, ieder zijn toevlucht. Maar wat vind je van die passage uit de Mahaparinibbana Sutta?
Hans: Ken jij deze passage uit de Sunna-sunnata Sutta?
Wees een dwaallicht voor jezelf. Wees geen toevlucht voor jezelf. Zoek geen toevlucht buiten jezelf. Houd niet vast aan een waarheid als aan een lamp, zoek geen toevlucht in een waarheid. Zoek geen toevlucht in iemand anders.
Want diegenen die een dwaallicht zijn voor zichzelf, die geen toevlucht zoeken buiten zichzelf, niet vasthouden aan een waarheid als aan een lamp, die toevlucht zoeken noch in een waarheid noch in zichzelf – zij zijn het die niet langer reiken.
(lees verder onder de afbeelding)
Ad: Ik heb me rot gezocht naar de Sunna-sunnata Sutta, maar ik kon hem nergens vinden. Hij lijkt geen deel uit te maken van de Pali-canon. Weet je zeker dat die passage uit de Sunna-sunnata Sutta komt en niet, bijvoorbeeld, uit de Cula-sunnata Sutta of de Maha-sunnata Sutta?
Hans: Nee hoor, hij is echt afkomstig uit de Sunna-sunnata Sutta die, de naam zegt het al, dubbelleeg is – zelfs van leegte ontdaan. Vandaar dat hij toch tekst bevat, al is het dan dubbellege.
Ad: Gek toch dat ik hem nergens in de Pali-canon kan vinden.
Hans: Misschien komt het doordat ik hem zelf heb bedacht.
Ad: Hèhè, zeg dat dan meteen.
Hans: Dan had je meteen geen belangstelling meer gehad.
Ad: In plaats van een iconoclast had ik je een fantast moeten noemen.
Hans: Dan kan je iedere soetraschrijver wel een fantast noemen.
Ad: Hoezo?
Hans: Er schijnt niet één soetra door de Boeddha zelf geschreven te zijn.
Ad: Dat zie ik toch anders.
Hans: Al had hij er tienduizend geschreven, dan stond je nog steeds met lege handen.
Ad: Hoezo?
Hans: Een boeddha heeft geen leer, meneer. Boeddhisten des te meer.