Consumentenorganisatie Foodwatch is een nieuwe actie gestart waarin wordt geëist dat voedselproducenten en supermarkten duidelijker op de verpakking moeten communiceren wanneer een levensmiddel qua inhoud minder is geworden.
Honderdduizenden huishoudens in Nederland hebben het moeilijk om rond te komen vanwege de hoge prijzen voor energie en levensonderhoud. Ook de prijzen voor boodschappen stijgen enorm. Wat gelijktijdig gebeurt is dat fabrikanten de kleinste kostprijsstijging omzetten in torenhoge prijzen voor consumenten. Dat doen ze door de inhoud van de verpakking onzichtbaar te verminderen, waarbij de prijs per kilo of liter sterk stijgt.
Foodwatch vindt dit misleiding en eist meer transparantie. Volgens de voedselwaakhond moeten fabrikanten prijsstijgingen en inhoudsverlagingen beter gaan communiceren. De voedselwaakhond eist heldere informatie op de voorkant van levensmiddelen, bij de schapkaartjes en ook in de webshops van supermarkten. Met daarop duidelijk de vermelding van alle wijzigingen.
Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch: ‘Voedselfabrikanten zijn er altijd als de kippen bij om groots op de verpakking te zetten: ‘Nu 50 gram gratis!’, ‘Sterk in prijs verlaagd!’. Uit oogpunt van transparantie en wederkerigheid moet dit ook de andere kant op werken. Wij zouden graag ook slogans zien als: ‘Helaas, even 75 gram minder!’, ‘Nu 20% duurder door hoge grondstofkosten!’ Maar dit zie je vooralsnog niet op voedselverpakkingen staan.’
Foodwatch heeft op basis van tips uit hun achterban acht levensmiddelen nader onderzocht waarbij duidelijk sprake is van krimpflatie. Het boodschappenwagentje met acht producten is het afgelopen half jaar bijna een vijfde lichter geworden en moest er een derde meer voor worden afgerekend.
- Verkade Café Noir koekjes (72% duurder, 13% minder koek)
- Orangina (59% duurder, 7% minder frisdrank)
- HEMA Aziatische mix (38% duurder per kilo, 27% minder zoutjes)
- Lay’s Paprika (36% duurder, 10% minder chips)
- Kellogg’s All-bran fruit’n fibre (33% duurder, 25% minder ontbijtgranen)
- Pickwick Engelse Melange voordeelpak (29% duurder, 20% minder thee)
- Parrano strooikaas (27% duurder, 12% minder kaas)
- AH Biologische pesto (22% duurder, 11% minder pesto)
In Nederland zijn de consumentenprijzen voor voedingsmiddelen in 2022 met 10,8% gestegen, blijkt uit cijfers van het CBS. Onder voedingsmiddelen zijn de stijgingen nog veel hoger, met tussen de 30% en 70%, zo blijkt uit het onderzoek van Foodwatch.
Om te voorkomen dat de prijs per verpakking te hoog wordt of over psychologische barrières van consumenten heen gaat (bijvoorbeeld wanneer een product van 1,99 euro meer dan 2,00 euro gaat kosten) verkleinen de fabrikanten geniepig de inhoud van hun verpakkingen. Zo verbergen ze vaak de prijsstijging en stellen ze hun winsten veilig.
Frank Lindner: ‘Zeker gezien de nog altijd torenhoge omzetten en winsten die voedselfabrikanten en supermarkten maken is dit extra opvallend. Het lijkt alsof de kostenstijgingen – mochten die al zo hoog zijn – vaak in z’n geheel worden afgewikkeld op de consument. En haast nooit op de aandeelhouders.’
Om levensmiddelenfabrikanten op te roepen om meer transparant te zijn over prijsstijgingen en inhoudsverlagingen is Foodwatch een actie gestart. Mensen worden gevraagd om via de site van de consumentenorganisatie mee te doen en een protestmail te sturen. Hiermee wordt bij de fabrikanten van de acht producten en bij sectororganisaties CBL (supermarkten) en FNLI (levensmiddelenfabrikanten) geëist om meer transparantie en prijsinformatie op de voorkant van voedingsmiddelen.