Afgelopen weekeinde ging het gesprek over leerlingen in het vmbo die niet willen wat de docent wil. Ze verzieken de sfeer in de klas, houden goedwillende en oplettende leerlingen uit hun concentratie en zorgen voor een hoge bloeddruk bij het docententencorps. Op stageadressen zeggen ze: ‘Je denkt toch niet dat ik dit ga doen’, als ze gevraagd wordt een opdracht uit te voeren. Kortom, ze worden dwarsliggers, ettertjes genoemd.
Ik luisterde aandachtig naar de deskundigen en stelde uiteindelijk de vraag: ‘Als die ettertjes van school zijn, hoe functioneren ze dan in de maatschappij? Zijn ze ook ettertjes in de samenleving of keert de wal het schip? Zijn ze ettertjes omdat het pubers zijn? Is dat wel eens onderzocht, hoe het uiteindelijk met die dwarsliggers afloopt in de samenleving?
Een onderwijspsycholoog zei dat de ettertjes niet meer opvallen omdat de ganse samenleving van dat niveau is. Alle druppels vormen één oceaan. Mijn boeddhistische leraar zegt dat we in een gedegenereerde tijd leven.
De psycholoog zei dat hij het uit gaat zoeken en op dit onderwerp promoveren.
Moedig voorwaarts!