De twee karmapa’s, Ogyen Trinley Dorje en Trinley Thaye Dorje, hebben elkaar in oktober in Frankrijk ontmoet. De relaties tussen de volgelingen van de twee leiders werden steeds vinniger. Critici zeggen te hopen dat na het verbeteren van de persoonlijke relatie ook de relaties tussen hun volgelingen zal verbeteren. De karmapa’s brachten de volgende tekst naar buiten.
‘We zijn allebei erg blij dat we deze gelegenheid hebben gehad om elkaar te ontmoeten en elkaar te leren kennen in een rustige en ontspannen omgeving. Deze wens hadden we allebei al vele jaren en we zijn blij dat deze wens nu in vervulling is gegaan.
Het doel van onze bijeenkomst was in de eerste plaats om samen tijd door te brengen, zodat we een persoonlijke relatie konden opbouwen. We waren in staat om vrijuit met elkaar te praten en voor het eerst over elkaar te leren. Zo konden we beginnen aan, wat we verwachten, het ontwikkelen van een sterke band.
Terwijl we samen waren spraken we ook over manieren waarop we konden werken om de breuken te genezen die zich de afgelopen jaren helaas binnen onze kostbare Karma Kagyu-lijn hebben ontwikkeld. We zien het als onze plicht en verantwoordelijkheid om alles te doen wat we kunnen om de lijn samen te brengen.
Deze onderneming is van cruciaal belang voor de toekomst van de Karma Kagyu-lijn, maar ook voor de toekomst van het Tibetaans boeddhisme en het voordeel van alle bewuste wezens. Daarom vragen we iedereen binnen de Karma Kagyu gemeenschap om zich aan te sluiten bij onze inspanningen om onze lijn te versterken en te behouden. Wij zien het als onze collectieve verantwoordelijkheid om harmonie te herstellen in onze traditie die een lijn van wijsheid en mededogen is.
-Zijne Heiligheid Ogyen Trinley Dorje
-Zijne Heiligheid Trinley Thaye Dorje
Ogyen Trinley Dorje wordt gevolgd door een meerderheid van Karma Kagyu toegewijden, maar Trinley Thaye Dorje heeft een belangrijke aanhang in India en een groot netwerk van centra in het Westen. Het geschil over de karmapa-titel polariseerde de lijn, en ging een periode van verdeeldheid en vijandschap in, met belangrijke leraren in beide kampen.
Verschillende eminente lama’s hebben verklaringen afgelegd die deze verzoening ondersteunen. Tibetoloog Vijay Kranti: ‘Deze ontwikkeling wordt steeds belangrijker omdat aanhangers van beide religieuze goeroes de afgelopen jaren rivaliserende claims uitwisselen. Dit bracht helaas meer schade toe aan de Tibetaanse zaak en het imago van het mahayanaboeddhisme in het algemeen, en de eenheid en het imago van de Karma Kagyu school in het bijzonder. Ik zie de ontmoeting als een positief teken.’
De karmapa-controverse heeft betrekking op de controverse in het Tibetaans boeddhisme in de erkenning van twee incarnaties na het overlijden van de zestiende gyalwa karmapa, voor de geestelijke lamatitel van zeventiende gyalwa karmapa.
Er zijn twee monniken aangewezen als zeventiende karmapa:
Trinley Thaye Dorje (6 mei 1983)
Orgyen Trinley Dorje (26 juni 1985)
De verwoestende invallen van de gurkha’s in Tibet in 1788 en 1791 werden destijds door de regering van historisch Tibet in belangrijke mate geweten aan het handelen van de tiende shamarpa Mipam Chödrub Gyatso (1742-1793). Deze shamarpa kreeg daarom een verbod tot reïncarnatie. Dit verbod is pas opgeheven in 1965, tijdens de periode van de veertiende dalai lama. De huidige veertiende shamarpa Mipam Chökyi Lodrö zet het conflict in een context waarin de gelug ook nu nog streeft naar overheersing van alle andere tradities en die van de karma kagyü in het bijzonder.
G.J. Smeets zegt
Deze twee concurrenten presenteren zich zonder blikken of blozen als ‘Zijne Heiligheid’. Bovendien pretenderen ze zonder blikken of blozen dat hun ontmoeting “…in het voordeel is van alle bewuste wezens.”
Het is hilarisch. En het is bizar dat anno 2018 niet-Tibetaanse ‘volgelingen’ dit gedoe serieus of op de koop toe nemen.
KarmapaChenno zegt
Even een aanvulling op uw stuk: er is geen huidige Shamarpa, die is in 2014 overleden. De Kamarpa, Trinley Thaye Dorje, heeft echter een kind gekregen van zijn Bhutaanse vrouw. De 16e Kamarpa was een neef van de 14e Shamarpa, en in de Kaygu linie zijn zij vaker directe familie geweest. Zo kan het dus zijn dat de volgende Shamarpa gereïncarneerd is bij de huidige 17e Kamarpa’s familie. We gaan het de komende jaren zien. Dit is een mooie ontwikkeling.
Henk van Kalken zegt
Ik ben toch altijd weer onder de indruk van de weloverwogenheid in jouw nuanceringen, beste Smeets.