• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Hantum – bouw stoepa’s voor stoffelijke resten lama Gawang

Hantum – bouw stoepa’s voor stoffelijke resten lama Gawang

21 juni 2017 door de redactie

Op het terrein van het Tibetaans boeddhistisch centrum voor studie en meditatie Karma Deleg Chö Phel Ling in het Friese Hantum zullen, als de plannen verwezenlijkt worden, acht stoepa’s worden gebouwd waarin de stoffelijke resten van de in september 2014 overleden Chödje lama Gawang rinpoche zullen worden bewaard. In september 2015 droeg de zeventiende Karmapa de organisatie op om zo’n stoepa te bouwen. Deze maand wordt begonnen met de fondswerving.

Het bouwen van een stoepa, op de traditionele en precieze wijze, vereist de specifieke vaardigheden en de begeleiding van een lama. Lama Drubgyud Yeshe, een neef van lama Gawang en afkomstig uit Tibet, zal de bouw van de stoepa begeleiden. Het was ook zijn idee om niet één maar acht stoepa’s te bouwen waar de resten van lama Gawang in zullen worden bewaard. Elke stoepa vertegenwoordigt een andere gebeurtenis in het leven van de Boeddha Shakyamuni.

De te bouwen stoepa’s zijn meer dan 2,5 meter hoog en zullen in een rij voor de belangrijkste stoepa in het centrum worden geplaats. worden geplaatst in een rij voor de belangrijkste stupa in het centrum. Lama Drubgyud Yeshe heeft in Tibet uitgebreide voorbereidingen getroffen om de stoepa’s te vullen. Naast de acht stoepa’s is in dit project ook de plaatsing van een koperen stoepa in de tempel opgenomen, als een plaats voor gebed en verering. Deze stoepa werd vervaardigd in Tibet en door Lama Drubgyud Yeshe naar Nederland gebracht.

Enige gezant

Het centrum voor studie en meditatie Karma Deleg Chö Phel Ling, werd in 1975 opgericht. De oprichters behoren tot de Karma Kagyu school binnen het Tibetaanse boeddhisme. Karma Kagyu betekent Karma praktijk. Aan het hoofd van de Kagyu overdrachtslijn staat de 17de Gyalwa Karmapa, Ogyen Trinley Dorje. In 1977 werd Chödje Lama Gawang rinpoche door de 16de Gyalwa Karmapa naar Nederland gezonden als diens enige gezant in de regio tussen de Noordzee en de Alpen en in Frankrijk. Eerst vestigde Gawang Rinpoche zich in het Westen van Nederland. In augustus 1986 werd de Stichting Karma Deleg Chö Phel Ling formeel eigenaar van het terrein en de boerderij die door de vroegere bewoners aan de 16de Gyalwa Karmapa waren geschonken. De rinpoche verhuisde naar Friesland waar onder zijn leiding met de bouw van het centrum en de stoepa werd begonnen.

In oktober 1991 was de bouw voltooid. Onder grote belangstelling werd het centrum officieel geopend door de toenmalige burgemeester Sybesma van Dongeradeel. De 16de Karmapa heeft Hantum meerdere malen bezocht. Aan het terrein gaf hij de naam Wene Karma Chö Ling, hetgeen in een vrije vertaling kan worden weergegeven als “een rustige en afgelegen meditatietuin.” Het is een gunstige plaats voor retraites, meditatie, contemplatie en bezinning.

De uitvaartplechtigheid van lama Gawang. Op de achtyergrond de door Gawang gebouwde stoepa

Onder leiding van Gawang Rinpoche is het centrum gaan bloeien en werd steeds meer verbeterd en aangevuld. Op het terrein bevinden zich onder andere: een tempel; een Tashi Gomang stoepa, de enige in Noordwest Europa, met een rondgang langs 108 Mani Korlo molens; een beeld van Guru Rinpoche met de twee phurba’s; en een retraitecentrum bestaande uit diverse gebouwen en opstallen.

Een stoepa (Tib.: Chörten) is een bouwwerk dat altruïsme, harmonie, welvaart en gezondheid versterkt en vermeerdert. Zo dient de aanwezigheid van een Stoepa het welzijn in een regio en bevordert het opwekken van compassie voor alle wezens, en zo de vrede. Een stoepa wordt ook wel eens als acupunctuur voor de aarde gezien die de positieve energie doet doorstromen. In ieder geval staat een stoepa bol van de symboliek waarover men wel boeken vol heeft geschreven.

Bron Karma Deleg Chö Phel Ling.

Categorie: Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: centrum, fondswerving, Hantum, Karmapa, lama Gawang, stoepa's

Lees ook:

  1. Crematie Gawang Rinpoche donderdag 11 september
  2. De stoepa in Hantum, een bevorderaar van altruïsme, harmonie, welvaart en gezondheid
  3. Herinneringen aan Hantum, bij de dood van Lama Gawang
  4. ‘Wat voelde ik me ongelukkig in dat boeddhistisch centrum’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Universele verantwoordelijkheid Climate Meeting
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • 9 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • André Kalden nieuwe voorzitter Boeddhistische Zendende Instantie 
    • Peter – Veel glas, veel licht
    • Kan God tegen Zijn eigen wil ingaan?
    • Het jaar 2025 – dag 154 – verdrinkingsdood
    • Veteranen Tibetaans verzet presenteren nalatenschap van eenheid in hun jonge jaren

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.