• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Meer lopen en fietsen om milieu te ontlasten

Meer lopen en fietsen om milieu te ontlasten

2 mei 2017 door de redactie

Milieudefensie is ongerust over een nieuw rapport van minister Schultz dat gisteren is uitgekomen. Uit het onderzoek blijkt dat het verkeer op de weg de komende decennia nog veel drukker gaat worden, vooral rondom de grote steden. De groei wordt onder meer veroorzaakt door bevolkings- en economische groei.

Milieudefensie vindt dat het nieuwe kabinet nu echt vol moet gaan inzetten op het stimuleren van fietsen en lopen. Daarnaast moet het kabinet veel meer het principe ‘de vervuiler betaalt’ toepassen. Als dit niet gebeurt en er verandert niets dan zal het autoverkeer met 17 tot 44 procent toenemen de komende jaren.

Bram van Liere van Milieudefensie: “Het is verontrustend dat het autoverkeer zo sterk toeneemt. De steden groeien en slibben dicht als dit zo doorgaat. Het beleid van meer asfalt is vastgelopen. Om de leefbaarheid van de steden te verbeteren en klimaatverandering tegen te gaan is een andere visie nodig op vervoer. Het is eerlijker als de prioriteit komt te liggen bij schoon vervoer dat weinig ruimte inneemt, zoals (elektrische) fietsen en openbaar vervoer.”

Het onderzoek, de Nationale markt en Capaciteitsanalyse 2017 (NMCA) komt één keer in de vier jaar uit en onderzoekt de ontwikkeling van het verkeer en vervoer op de lange termijn. In de analyse is gekeken naar zowel het personenvervoer als het goederenvervoer. Het rapport wordt gebruikt voor plannen van het nieuwe kabinet en de Tweede Kamer over de beste aanpak voor de langere termijn.

Het huidige beleid blijkt volstrekt onvoldoende om klimaatverandering binnen de 1,5 graad te houden, conform de afspraken van Parijs. Dit blijkt uit een berekening die CE Delft in opdracht van Milieudefensie, Greenpeace en Natuur en Milieu heeft gedaan. Het huidige beleid voortzetten is voor Milieudefensie dan ook geen optie, de regering moet aan de bak want er zijn volgens Milieudefensie oplossingen.

Bram van Liere: “De analyse toont aan dat het duurder maken van vervuilend verkeer wel degelijk kan werken. Indien een verhoging van de brandstofprijzen wordt doorgevoerd zal het autoverkeer met 7% dalen. De opbrengsten kunnen dan in schoon vervoer worden gestoken, zodat iedereen vergelijkbare bereikbaarheid houdt. Met bijvoorbeeld het investeren in elektrische fietsen en in fietsinfrastructuur kan een groei van 23% van fietskilometers worden bereikt. Met deze investering vermindert het autoverkeer eveneens en dat is goed nieuws voor het klimaat”.

Bron Milieudefensie.

Categorie: Economie, Gezondheid, Milieu, Natuur, Nieuws Tags: fietsen, groei, lopen, minder auto's, schade, steden, verkeer

Lees ook:

  1. Fiets en ov nieuw wapen in stikstofcrisis
  2. Milieuorganisaties slaan handen ineen: stop groei luchtvaart
  3. Protest omwonenden luchthavens – stop groei luchtvaart
  4. Stil protest bij Shell tegen afhandeling olielekkages in Nigerdelta Nigeria

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Lars Heidel zegt

    3 mei 2017 om 21:25

    Hallo,

    als het op die manier gaat gebeuren is natuurlijk de kleine man weer de dupe.
    Hij wordt door hogere brandstofprijzen of meer belasting op vervuilende auto’s veel meer belast dan mensen met een hoog inkomen.
    Hij kan zich geen duur en schoon auto kopen.
    Dus mensen met een goed inkomen hebben wel verder het gemak van een auto terwijl armere mensen moeten fietsen of met de bus gaan en ook nog met hun belastinggeld de wegen onderhouden die ze niet meer kunnen gebruiken.
    Het zo te regelen is gewoon asociaal.
    Ga ALLE mensen verplichten met de fiets of openbaar vervoer naar het werk te gaan zover het mogelijk is.
    Dit was een sociale en heel grote stap voor het milieu.

    Iedereen in ons land heeft recht op de zelfde mobiliteit !!!
    Het is een basisbehoefte.

    Groetjes
    Lars

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.