Milieudefensie is ongerust over een nieuw rapport van minister Schultz dat gisteren is uitgekomen. Uit het onderzoek blijkt dat het verkeer op de weg de komende decennia nog veel drukker gaat worden, vooral rondom de grote steden. De groei wordt onder meer veroorzaakt door bevolkings- en economische groei.
Milieudefensie vindt dat het nieuwe kabinet nu echt vol moet gaan inzetten op het stimuleren van fietsen en lopen. Daarnaast moet het kabinet veel meer het principe ‘de vervuiler betaalt’ toepassen. Als dit niet gebeurt en er verandert niets dan zal het autoverkeer met 17 tot 44 procent toenemen de komende jaren.
Bram van Liere van Milieudefensie: “Het is verontrustend dat het autoverkeer zo sterk toeneemt. De steden groeien en slibben dicht als dit zo doorgaat. Het beleid van meer asfalt is vastgelopen. Om de leefbaarheid van de steden te verbeteren en klimaatverandering tegen te gaan is een andere visie nodig op vervoer. Het is eerlijker als de prioriteit komt te liggen bij schoon vervoer dat weinig ruimte inneemt, zoals (elektrische) fietsen en openbaar vervoer.”
Het onderzoek, de Nationale markt en Capaciteitsanalyse 2017 (NMCA) komt één keer in de vier jaar uit en onderzoekt de ontwikkeling van het verkeer en vervoer op de lange termijn. In de analyse is gekeken naar zowel het personenvervoer als het goederenvervoer. Het rapport wordt gebruikt voor plannen van het nieuwe kabinet en de Tweede Kamer over de beste aanpak voor de langere termijn.
Het huidige beleid blijkt volstrekt onvoldoende om klimaatverandering binnen de 1,5 graad te houden, conform de afspraken van Parijs. Dit blijkt uit een berekening die CE Delft in opdracht van Milieudefensie, Greenpeace en Natuur en Milieu heeft gedaan. Het huidige beleid voortzetten is voor Milieudefensie dan ook geen optie, de regering moet aan de bak want er zijn volgens Milieudefensie oplossingen.
Bram van Liere: “De analyse toont aan dat het duurder maken van vervuilend verkeer wel degelijk kan werken. Indien een verhoging van de brandstofprijzen wordt doorgevoerd zal het autoverkeer met 7% dalen. De opbrengsten kunnen dan in schoon vervoer worden gestoken, zodat iedereen vergelijkbare bereikbaarheid houdt. Met bijvoorbeeld het investeren in elektrische fietsen en in fietsinfrastructuur kan een groei van 23% van fietskilometers worden bereikt. Met deze investering vermindert het autoverkeer eveneens en dat is goed nieuws voor het klimaat”.
Lars Heidel zegt
Hallo,
als het op die manier gaat gebeuren is natuurlijk de kleine man weer de dupe.
Hij wordt door hogere brandstofprijzen of meer belasting op vervuilende auto’s veel meer belast dan mensen met een hoog inkomen.
Hij kan zich geen duur en schoon auto kopen.
Dus mensen met een goed inkomen hebben wel verder het gemak van een auto terwijl armere mensen moeten fietsen of met de bus gaan en ook nog met hun belastinggeld de wegen onderhouden die ze niet meer kunnen gebruiken.
Het zo te regelen is gewoon asociaal.
Ga ALLE mensen verplichten met de fiets of openbaar vervoer naar het werk te gaan zover het mogelijk is.
Dit was een sociale en heel grote stap voor het milieu.
Iedereen in ons land heeft recht op de zelfde mobiliteit !!!
Het is een basisbehoefte.
Groetjes
Lars