• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Arda Gerkens: ‘Hoe meer mogelijkheden er zijn om naar door te verwijzen, hoe beter’

Arda Gerkens: ‘Hoe meer mogelijkheden er zijn om naar door te verwijzen, hoe beter’

11 november 2016 door Joop Ha Hoek

Als Chiene Hulst op 1 januari volgend jaar bij de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) aan de slag gaat als nationaal boeddhistisch vertrouwenspersoon, zal het onafhankelijke meldpunt seksueel misbruik boeddhistische gemeenschap -Meldpunt BG-  slachtoffers- als ze dat willen, ook doorverwijzen naar haar. ‘Wij maken melders op die mogelijkheid attent, aan hen is de keus. Als meldpunt hebben we daar verder geen invloed op,’ zegt Arda Gerkens van het meldpunt.

Michael Ritman, voorzitter van de BUN, zei eerder in het BD bij de presentatie van mevrouw Hulst als vertrouwenspersoon, dat het meldpunt had aangegeven te willen kunnen doorverwijzen naar de landelijke boeddhistische vertrouwenspersoon. ‘De rol van een externe vertrouwenspersoon is breder en dieper dan die van een meldpunt’, zegt Ritman.

Mevrouw Gerkens beaamt dat. ‘Slachtoffers kunnen zich bij ons, als onafhankelijk meldpunt, melden. We vragen dan wat ze verder willen. Bij de politie aangifte doen, of alleen maar melden. We vragen of ze behoefte hebben aan ondersteuning en maken ze attent op de diverse mogelijkheden. Zoals de eigen boeddhistische organisatie, lokale sangha’s en vanaf volgend jaar ook de nationale boeddhistische vertrouwenspersoon Hoe meer mogelijkheden er zijn, hoe beter.’

Gerkens zegt nog geen contact met Hulst te hebben gehad. Wel met de BUN. ‘In die zin van hoe gaat het met meldingen van misbruik en of wij kunnen bijdragen om procedures te verbeteren.’ Volgend jaar april presenteert het meldpunt een jaarverslag waarin het aantal meldingen van misbruikte boeddhisten wordt weergegeven. Vanaf de oprichting in 2015 tot april 2016 meldden zich zes personen. Onbekend is of die meldingen over het misbruik in de boeddhistische gemeenschap op feiten waren gestoeld.

Ik heb de afgelopen tijd geschreven over de geheimhoudingsplicht en verschoningsrecht van vertrouwenspersonen. Iedereen mag zich extern vertrouwenspersoon noemen, het beroep komt niet voor op de lijst van beschermde beroepen. Hoe is de geheimhoudingsplicht voor de medewerkers van het meldpunt geregeld?

Gerkens: ‘Al onze medewerkers tekenen een overeenkomst waarin ze verklaren de vertrouwelijkheid over feiten en informatie die ze krijgen te respecteren. Die vertrouwelijkheid is bij ons in goede handen, geheimhouding staat bij ons hoog in het vaandel. Anders kan dat in juridische procedures zijn, dan kunnen de medewerkers zich niet beroepen op een geheimhoudingsplicht, die is er namelijk niet voor hen. Maar daar zullen we in de praktijk niet zo snel mee te maken krijgen, het is naar mijn weten nog nooit voorgekomen dat een medewerker voor de rechter gedwongen werd te verklaren. Overigens hebben ook de medewerkers van het meldpunt Meld misdaad anoniem geen verschoningsrecht of wettelijke geheimhoudingsplicht. Dat is maar in weinig beroepen het geval.’

Categorie: Nieuws Tags: Chiene Hulst, geheimhouding, Meldpunt BG, seksueel misbruik, vertrouwenspersoon

Lees ook:

  1. EBU- bestuurslid Michael Ritman – ‘Europees boeddhisme moet een veilige plek zijn’
  2. Landelijke dekking Centrum Seksueel Geweld een feit
  3. 2017 – Vijf meldingen seksueel grensoverschrijdend gedrag bij vertrouwenspersoon BUN
  4. Het bouwen aan een betrouwbare sangha van bhikkhu en bhikkhuni’s

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    11 november 2016 om 15:50

    Okay, goed werk redactie! De in de commentaren opgedoken zin “afwijzende standpunt van het meldpunt BG” blijkt dus inderdaad, zoals ik al vermoedde, wat betreft de huidige situatie van elk waarheidsgehalte gespeend.
    With folded palms,

  2. Sjoerd Windemuller zegt

    13 november 2016 om 22:57

    Het beroep van psycholoog hoort evenmin tot de beschermde beroepen. Iedereen mag zich zo noemen, je hoeft er niet voor gestudeerd te hebben.
    Psycholoog NIP, mag je jezelf noemen als je bent toegelaten tot het NIP (Nederlands Instituut voor Psychologen).

    Beroepen als psychiater, klinisch psycholoog, psychotherapeut,verpleegkundige, enz. zijn wel beschermd en onderworpen aan een beroepscode, zwijgplicht/verschoningsrecht en tuchtrecht.
    De totale lijst van door de wet BIG beschermde beroepen is op internet te vinden, evenals de informatie of iemand werkelijk in het BIG-register is ingeschreven.

    De mensen die werken bij het Meldpunt BG zijn in loondienst, worden gecontroleerd door een werkgever die nauw samenwerkt met justitie en zij kunnen bogen op een brede inzetbaarheid en ervaring met meldingen van seksueel misbruik.

    (Z.g. Externe-)vertrouwenspersonen die zich zelfstandig vestigen en op basis van een uurtarief of een verrichtingen tarief werken, worden door niemand getoetst en/of gecontroleerd en zijn slechts gehouden zich, zoals ieder burger, aan de Nederlandse wetgeving te houden.
    De enige controle die vastligt is de toetsing door de opdrachtgever.
    Zulke vertrouwenspersonen hebben een eigen zakelijk belang bij meldingen en begeleidingen.
    Vanuit een dergelijke dubbele pet is er per definitie sprake van een vertrouwensvraag.

    Zelf zou ik nooit mijn intieme / persoonlijke ervaringen over een eventueel seksueel misbruik met zo iemand delen.
    Of zo iemand voor de BUN werkt of niet, dat maakt niets uit.
    Sjoerd Windemuller, psychotherapeut

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.