• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Dick Verstegen » Alles was nieuw en vertrouwd tegelijk, de struiken, de bomen, de raamkozijnen, de bagagedrager van een fiets…

Alles was nieuw en vertrouwd tegelijk, de struiken, de bomen, de raamkozijnen, de bagagedrager van een fiets…

27 september 2012 door Dick Verstegen

We zouden naar het MuZIEum in Nijmegen gaan, Marloes en ik. Je kunt daar ervaren hoe het is om blind te zijn. Voor Marloes is dat haar voorland, want haar gezichtsvermogen is minder dan 3 %. En ik wilde ook wel eens meemaken hoe het voelt om niets te kunnen zien. Met deze ingebakken ongelijkheid begaven wij ons naar de catacomben van de stadschouwburg, waar het doorstartende MuZIEum een onderkomen had gevonden.

Dick Verstegen en MarloesHoewel we een beetje lang moesten wachten, was er toch sprake van een onberispelijke ontvangst. Een korte taststok-instructie viel ons ten deel en daar gingen we. Liften, trappen, gangen, spelonken. En daar waar we van het licht verstoken werden –het was echt aardedonker-, ontmoetten we onze gids, een aardige stem in het duister die ons bemoedigend toesprak. En nu neemt Marloes het even over, want zij schreef er al een prachtig stukje over op haar blog TussenpoZEN.

“We stapten de beeldloze ruimte binnen… We liepen door verschillende ruimtes heen. Ze waren volslagen donker, er was helemaal niks te zien, dus ook niet hoe groot of hoe klein die ruimtes waren. Wel was er van alles te voelen, te horen en te ruiken. Er waren verschillende situaties nagebootst, zoals een woonkamer, een wandelpad door de natuur, een supermarkt, een drukke verkeersweg… Uiteindelijk belandden Dick en ik in een kroeg waar we aan een onzichtbare bar een onzichtbaar drankje konden bestellen voor een zacht prijsje van een paar muntjes. Maar vindt maar eens het goede bedrag zonder het te zien. Van tevoren was ik een beetje bang dat het te confronterend zou zijn, dat ik daar huilend mijn weg zou moeten zoeken. Maar, net zoals destijds in het totaal donkere restaurant cTaste in Amsterdam, werd ik gelijk heel rustig bij het binnengaan van de zwarte ruimte. Mijn ogen laafden zich aan het feit er geen licht meer was; spanning en pijn vloeiden weg. Ik voelde een groot vertrouwen in mijzelf, in de gids en in de ruimtes, en had zin om er doorheen te stappen. Ik was ergens ontzettend blij dat ik niet meer hoefde te kijken, dat ik niet meer zo vreselijk mijn best hoefde te doen om nog een klein beetje te zien. Die inspanning was net zoals de fysieke pijn, gelijk weg. Ik was geen moment bang, lette er veel meer op dat ook Dick, zelf de jongste toch ook niet meer, het goed maakte in het donker.” 

Tot zover Marloes. Mijn eigen meest essentiële indruk, die de hele tijd bij me bleef, was de verbijsterende intimiteit. Alles was nieuw en vertrouwd tegelijk, de struiken, de bomen, de geur van gemaaid gras, de raamkozijnen, de bagagedrager van een fiets, het schilderij, het televisietoestel, kinderstemmen, verkeersgeraas, de cafélucht en het prikkelen van ons bardrankje. Hoe dichtbij kunnen de 10.000 dingen komen. Hoe adembenemend nader tot mij. Later zei Marloes dat ze dit ook zo had ervaren.

Marloes is zenmonnik bij de Kanzeon Sangha o.l.v. Nico Tydeman en grondlegster en practitioner van de openlucht zendo in het Utrechtse Park Lepelenburg op maandagochtend. Zij heeft het syndroom van Usher en bereidt zich voor op een leven zonder beeld en geluid. Want ze is ook bijna doof. Als doofblinde heeft ze een prachtig boekje geschreven onder de titel Zho, afgeleid van haar boeddhistische naam Ziende het onzienlijke. En in voorbereiding is de uitgave van haar boek Ik ken je niet, mijn gelijke – dagboeknotities over intimiteit.

Als ik af ga op zen-autoriteit Katsuki Sekida, dan kent zen vijf soorten blindheid. De vijfde is de ware blindheid van de Boeddha die kan ontstaan bij het rijpen van de beoefening. Dit is pas echt zien en ik vertrouw er hartgrondig op dat dit zien bij Marloes meer toeneemt naarmate haar fysieke gezichtszintuig het begeeft.

http://www.dickverstegen.nl/

Categorie: Columns, Dick Verstegen, Nieuws Tags: dick verstegen, printbatch2

Lees ook:

  1. Liefde
  2. Oranjegekte
  3. Kwan Yin Huis
  4. Ferdie Westen beoefent de kunst van het niet weten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. paul zegt

    27 september 2012 om 09:24

    schitterend voorbij de zintuigen ,,, groetjes paul

  2. Marloes zegt

    27 september 2012 om 09:48

    Wat een mooie verrassing en wat lief. Dank je wel. In de genoemde titel van mijn tweede boekje staat overigens een klein foutje: een vergeten “e”, die toch wel belangrijk is. Het moet zijn: “Ik ken je niet, mijn gelijke”

    • Dick Verstegen zegt

      28 september 2012 om 10:16

      Ja sorry van die e Marloes. Tikfout. Ik zag in mijn tekst dat ik die inderdaad vergeten was, maar Joop heeft hem nu al op de BD-site erbij gezet, zag ik.
      Heb een heel goed zenweekend in Amsterdam!!

  3. Marloes zegt

    27 september 2012 om 11:26

    Op mijn weblog heb ik wat meer geschreven over dit tweede boek: Ik ken je niet, mijn gelijke.

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.