In de zesde eeuw vraagt de Chinese keizer aan de boeddhistische monnik Bodhidharma wat de heilige waarheid is. Bodhidharma zegt: ‘Eén grote leegte, niets heiligs’. De keizer is ‘not amused’, maar uit Bodhidharma’s onderricht groeit wel één van de meest krasse boeddhistische scholen: de zen.
In 1917 presenteer de Franse kunstenaar Marcel Duchamp het werk ‘Fontein’ op een tentoonstelling.
Het is niet meer dan een urinoir op een sokkel. De organisatoren van de tentoonstelling vertrouwen het niet en wijzen Duchamps inzending af, maar een eeuw later wordt Duchamp beschouwd als één van de grondleggers van de moderne kunst.
Tom Hannes leerde de zen en Duchamp 25 jaar geleden ongeveer tegelijkertijd kennen. De twee hebben sindsdien een onuitwisbare impact gehad op zijn leven, zijn kijken, zijn voelen.
Tom is op vrijdag acht mei te gast in het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Antwerpen en houdt daar een lezing naar aanleiding van zijn boek De Boeddha van de Badkamer. Tom gaat de zaken die in een badkamer gebeuren, zoals het lozen van pies en kak, niet uit de weg. Maar uiteindelijk is het vooral een boek over hoe wij vandaag allemaal voor dezelfde opdracht staan: een antwoord vinden op de gouden vraag ‘Hoe kunnen we een zinnig, vervullend, gelukkig en vrij leven leiden in een wereld waarin geen spoor te vinden is van een Absolute Waarheid? Hoe worden we blije koorddansers op het touw van onze levensloop, gespannen boven de afgrond van de leegte?
Tom Hannes is sinds 1996 intensief beoefenaar van het boeddhisme. Hij studeerde onder vipassanaleraar Goenka en onder de zenleraren Roland Rech (die hem tot zenmonnik wijdde) en Frank Dewaele. Hij was lange tijd verantwoordelijke van een traditioneel zencentrum in Antwerpen.
Hij schreef onder andere de boeken Zen of het konijn in ons brein, Let’s get Mythical, De vijf gezichten van angst en De Boeddha van de Badkamer. Vandaag woont hij met zijn familie in Antwerpen en werkt als therapeut en coach, schrijver en theatermaker.