In boeddhistische kringen is grote ophef ontstaan over de plannen van het Californische bedrijf Icon Shoes om een schoenenlijn op de markt te brengen met een afbeelding van Boeddha. Tibetaanse en Bhutanese organisaties hebben hun afschuw uitgesproken over de plannen.
‘In het boeddhisme is het traditie om afbeeldingen van de Boeddha met grote eerbied te behandelen. Zijn afbeelding op schoenen te zetten is respectloos,’ vindt Bhuchung Tsering van de International Campaign for Tibet. De Facebook site van het bedrijf is inmiddels met protesten overstroomd. Ook de vertegenwoordiger van het Tibetaanse parlement in Ballingschap, Tashi Namgyal, is verbijsterd Hij eist verontschuldigingen en het direct stopzetten van de plannen van het bedrijf.
Icon Shoes verweert zich door te stellen dat de originele afbeelding waarmee de schoen bedrukt gaat worden, al uit 1999 stamt en eigendom is van een filmmaker en kunstverzamelaar. ‘Wij steunen kunstenaars door hen royalty’s te betalen. Deze schoen is voor de kunstliefhebber en de vrouw die van mooie schoenen en tassen houdt,’ stelt het bedrijf.
In juli dit jaar demonstreerden honderden boeddhisten in het Thaise Bangkok tegen, wat zij noemen, uitbuiten en respectloos omgaan met de naam en afbeelding van de Boeddha.
Frank zegt
Komaan, ik zeg het nog maar eens:
“Ceci n’est pas une pipe”
Vooruit maar jongens, toe maar, zo gaat boeddhisme steeds meer lijken op een intolerante godsdienst. Nee, dáár zitten we op te wachten … .
Gelukkig heeft de reactie van deze mensen niets met de Dharma te maken. Die kun je namelijk niet “beledigen” noch met een boeddhaschoen, noch met een boeddhazeepje, of met wat dan ook.
Joop Romeijn zegt
Schoenen zijn om op te lopen.
En Dhamma/Dharma om te beoefenen.
Los daarvan: het is geen intolerantie maar terecht verzet tegen ondernemers die denken zich alles te kunnen permitteren, ook door niet-materiële zaken met hun winstoogmerk te gebruiken.
Heel goed dat niet alle boeddhisten sulletjes zijn
Orandajin zegt
Het heeft natuurlijk geen enkel nut om een afbeelding van de boeddha op een schoen af te drukken, maar ik vraag me inderdaad af of het wel verstandig is om hier als Boeddhistische organisaties actie tegen te voeren. De verlichte mens zou dit namelijk gewoon links laten liggen, want het leid alleen maar af van de waarheid.
frank zegt
@Orandajin: volledig eens.
En ter aanvulling:
De afbeeldingen van de Boeddha op allerlei voorwerpen veroorzaken geen lijden. Zij zijn inhoud- en betekenisloos (“ceci n’est pas une pipe”).
Dat ontwerpers/fabrikanten/verkopers zulke voorwerpen op de markt zetten komt voort uit hun hebzucht en onwetendheid. Deze mensen verdienen ons mededogen.
Woede en aversie (die wij mogelijk in onszelf opwekken bij het aanschouwen van deze voorwerpen) zijn echter wél oorzaken van lijden. Het lijkt mij verstandig om daar in onszelf naar te kijken en mogelijk in te zien dat deze woede/aversie voortkomt uit het vastklampen aan een illusoir “wij><zij" concept.
Verdiepte gelijkmoedigheid biedt ook in dit geval ruimte aan rust en inzicht, zonder dat wij daarom een deurmat worden.
Robert Keurntjes zegt
“De verlichte mens zou dit namelijk gewoon links laten liggen”. De meeste mensen die zich met boeddhisme bezig zijn geen verlichte mensen maar gewone mensen met gevoelens.
frank zegt
@Robert
Word!
Orandajin zegt
@Robert Keurntjes: Daar ben ik mijzelf ook erg van bewust. Verlichting is een erg abstract concept en in dit leven bestaat er niet zoiets als een volledig verlichte mens. Alles is namelijk constant in verandering en alles is vergankelijk. Toch kun je spreken over een sprankeling van verlichting als jij je die eene dag niet druk hebt hoeven maken over jezelf of anderen, maar dat hetgeen wat je lijden die dag heeft veroorzaakt herkent en begrijpt wil niet zeggen dat je dit de volgende dagen weer zal begrijpen.