Het gebeurt vaker als je gelooft in wedergeboorte: doodgaan. Voor velen is er een laatste afscheid. De boeddhistische radio besteedt morgenavond in het programma OBA Live aandacht aan de verschillende stervensrituelen die wereldwijd gangbaar zijn. Antropoloog Eric Venbrux vertelt over onder meer het Tibetaanse stervensproces en rituelen van de Tiwi-aboriginals. Dit vanwege het symposium ‘Spiritualiteit en Sterven’ dat donderdag in het UMCG ziekenhuis in Groningen wordt gehouden. Venbrux is een kenner op dit gebied.
Zo wordt in de Tibetaanse cultuur het stervensproces gezien als een stappenplan dat iedere nacht van a naar b naar c wordt doorlopen en omgekeerd bij het wakker worden. De Tiwi Aboriginals houden rituelen tot tien maanden na het overlijden. Daarentegen wordt in Westerse culturen het sterven wel gezien als ‘het licht uitdraaien’. Verder doet Venbrux verslag doen van de recente ontwikkelingen in de Nederlandse uitvaartcultuur.
Eric Venbrux is als hoogleraar verbonden aan verbonden aan de Faculteit filosofie, theologie en religiewetenschappen (vakgroep vergelijkende godsdienstwetenschap) van de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij is tevens de directeur van het Centrum voor Thanatologie.
Antropoloog Venbrux onderzoekt hoe mensen in uiteenlopende culturen en religies omgaan met de dood. De dood is een algemeen menselijk probleem. Iedereen moet ermee in het reine zien te komen, maar verschillende religies en culturen hebben daar eigen oplossingen voor gevonden. Rondom de dood formuleren mensen wat zij belangrijk vinden in het leven. De meeste mensen in onze samenleving blijken geen afstand van hun dierbare overledenen te willen doen zonder ritueel. Dergelijke rituelen belichamen een geleefde religie en onthullen een persoonlijke religiositeit.
In De Nachtgast, dat een paar uur later door de boeddhistische radio wordt uitgezonden, komt Achim Heine aan het woord. Drummer/percussionist Achim Heine (36) heeft een percussiegroep, het Twitching Eye Trio, waarmee hij spetterend muziektheater maakt. Daarnaast is hij ook lid van jazz-pianotrio Ears Wide Open, en werkt als vaste drummer bij verschillende ensembles. Aan het conservatorium in Amsterdam geeft hij Afrikaanse percussie. Voor volwassenen en kinderen verzorgt hij trainingen en workshops. Bijvoorbeeld voor gemeenteambtenaren in Heemstede en ‘drumles aan het IJ’ voor kinderen.
Dharmakunst zegt meer over de houding van de kunstenaar dan over het resultaat. Non-agressie en ruimte – je onzekere thuisbasis van waaruit alles nog mogelijk is – is het startpunt van waaruit voor Achim Heine interessante kunst voortkomt. Vanuit deze grond van niet-weten begint voor hem het spelen en componeren. Achim’s visie op muziek en geluid zet hij ook in bij zijn trainingen en workshops. Door mindfulness via je oor krijgt muziek een stralende kwaliteit en open je jezelf, ook voor de ander en de omgeving. Dat maakt communicatie ook op andere terreinen echter.
Omdat Achim altijd en overal ritmes hoorde en maakte was het drumstel een logische keuze. Hij begon er op twaalfjarig leeftijd op te spelen waarna er steeds meer instrumenten bij kwamen. Vooral tijdens zijn masterstudie (Eindexamen 2006) aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij zich naast drums ook specialiseerde in tabla, sabar en djembe.
Na zijn eindexamen ontving hij een studiebeurs van het Prins Bernhard Cultuurfonds en het FAPK om drie maanden in New York te studeren. In deze periode kreeg hij les van drummers als Jeff´Tain´Watts, Jim Black, Joey Baron en Billy Martin. Hier werkte hij ook aan het verbinden van drums en tabla-ritmes met Dan Weiss en Samir Chatterjee.