• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Wat is de Zin van het Leven?

Wat is de Zin van het Leven?

2 februari 2025 door Ramo de Boer

Gedurende laatste weken van het jaar 2024 her-publiceerden we tekst en beeld van onze auteurs. In de eerste weken van 2025 gaan we daar mee door. Hieronder een column van Ramo van augustus 2012.

Vraag en aannamen

Als we stilstaan bij vragen in het algemeen dan merken we al snel dat in bijna iedere vraag een aanname te vinden is. Deze vraag kunnen we ook op die wijze benaderen. De vraag bevat drie aannames, 1) er is sprake van een levenszin 2) van het leven en 3) de zin.

Zin suggereert dat het mogelijk is zin te geven, terwijl het leven suggereert dat we op objectieve wijze de inhoud van het leven kunnen vaststellen om daar vervolgens een zin aan te ontlenen.

Algemeen en persoonlijk

Naast het leven suggereert de zin dat er een algemene zin zou zijn voor alle mensen. Als we onze levenservaring als vertrekpunt nemen dan zien we al snel dat er geen sprake is van het leven – we kennen namelijk alleen het leven uit eigen ervaring – en ook niet van de zin – want mijn zin is precies dat – de mijne, en niet per definitie die van de ander(en).

Zelf zin geven

Het antwoord volgt uit reflectie op de aannames – de taak waar we ons voor gesteld zien is om zelf zin aan ons leven te geven. Dat neemt niet weg dat we hierbij in belangrijke mate geholpen, dan wel gestoord, worden door de al aanwezige consensus zin zoals die er is op het moment dat we geboren worden en ons leven beginnen.

Ze hangt nauw samen met de ons doordringende cultuur met haar dwingende normen en waarden. Hierdoor is onze zingeving geen vrijblijvende optie, maar een onlosmakelijk deel van onze identiteit.

Vrijheid geeft ruimte

Hier tekent zich onze vrijheid én beperking af. Onze vrijheid ligt in de mogelijkheid en ons vermogen om door zin in ons leven te hebben zin te geven aan ons leven. Hoewel het aanlokkelijk klinkt om zelf zin te kunnen geven aan ons leven is het voor menigeen geen sinecure die ruimte te vullen en het ook daadwerkelijk te doen.

Voor hen is er een ruim aanbod aan al bestaande zingevingen, zoals religie en allerhande levensbeschouwingen.

Velen van ons ervaren het eerder als een last dan een zegen om op eigen been te gaan staan. Het geen eigen zin aan het leven (kunnen) geven heeft wel consequenties – naast blijvend afhankelijkheid van de zin van anderen kampen we dan vaak ook met gevoelens van irritatie, teleurstelling, agressie, zwaarmoedigheid, depressie, eenzaamheid en leegte.

Beperking is reëel

Hiermee komen we bij de beperking. Niet iedereen is in staat om succesvol zin te geven aan zijn of haar eigen leven. Hiervoor zijn zowel externe als interne redenen aan te wijzen.

Extern is het mogelijk vooral de dubbele boodschap waarmee we worstelen – we moeten een zelfstandig en liefst succesvol individu worden dat zich conformeert aan de heersende mores en ons niet teveel als zelfstandig – lees onafhankelijk – individu manifesteren.

Intern zien we al onze introjecten – geïnternaliseerde waarden en normen – in de vorm van de innerlijke criticus of underdog hetzelfde beperkende werk doen.

Voorwaarden voor zingeving

Wat we nodig hebben voor succesvolle zingeving is enerzijds een omgeving die het concept bevat dat eigen zingeving mogelijk en wenselijk is. En innerlijk dat we zowel intellectueel als emotioneel daadwerkelijk in staat zijn op eigen benen te staan en met de weelde of druk van onafhankelijkheid om te gaan.

Ik wens je van harte een goede zin in je leven.

Categorie: Columns, Ramo de Boer Tags: printbatch2, Ramo de Boer

Lees ook:

  1. De Zin van Betekenis
  2. Je Zelf – Onthullen of Verdiepen?
  3. Kwaliteit is Geen Feit Maar Een Ervaring
  4. Als je niet gelukkig bent, is het je eigen schuld! Toch?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ramo de Boer

Senior Gestalttherapeut, coach, trainer en schrijver. Beoefende en studeerde in verschillende spirituele tradities, en heeft een voorliefde voor Dzogchen en Lojong (Tibetaans-Boeddhisme). Kijk voor meer info, blogs en artikelen op MindConsult en op ISSUU 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.