• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Dierenwelzijn » Zaanse FLOPKIP’ winnende naam voor ‘nieuwe’plofkip Albert Heijn

Zaanse FLOPKIP’ winnende naam voor ‘nieuwe’plofkip Albert Heijn

6 december 2013 door de redactie

‘Zaanse Flopkip’ is uitgeroepen tot winnaar van de namenwedstrijd voor de nieuwe plofkip van Albert Heijn. Wakker Dier organiseerde de wedstrijd, omdat de supermarkten onlangs met veel tamtam aankondigden met een nieuwe duurzamere en diervriendelijkere kip te komen. In de praktijk stelt dit echter nauwelijks iets voor: de dieren mogen een paar dagen langer leven en krijgen een smartphone meer aan ruimte en een handje stro.

Wakker Dier vermoedt dat Albert Heijn deze flopkip binnen een of twee jaar in het schap wil leggen, voorzien van een klinkende naam om het winkelpubliek zand in de ogen te strooien. Met de naam ‘Zaanse Flopkip’ wil Wakker Dier de consument alvast behoeden voor misleiding. De vakjury koos het woord flopkip mede omdat het dezelfde letters heeft als plofkip, waardoor er – net als voor de plofkip zelf – nauwelijks iets verandert, ondanks de mooie beloftes vanuit het Zaanse hoofdkantoor.

Wakker Dier Zaanse FlopkipMet paginagrote advertenties in het NRC en de Next van 22 november, riep Wakker Dier iedereen op om namen in te dienen voor de nieuwe plofkip van Albert Heijn. Ook plaatste Wakker Dier de oproep op Facebook. Via beide kanalen stroomden er in totaal 1.400 inzendingen binnen. De naam flopkip werd maar liefst 160 keer ingezonden. De vakjury koos het woord flopkip omdat het in één klap toont waar het om draait: wat een flop dat Albert Heijn zo hard roept over duurzaamheid en dierenwelzijn, en vervolgens ijskoud plofkip in de winkel blijft leggen. ‘Flop’ en ‘plof’ hebben ook nog dezelfde letters, waardoor er – net als voor de plofkip zelf – nauwelijks iets verandert. Het woord Zaanse verwijst fraai naar het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam waar men over het lot van tientallen miljoenen kippen beslist. Vanmiddag publiceert Wakker Dier de top 3 en het rapport van de vakjury in een twee pagina’s grote advertentie in het NRC Handelsblad.

Plofkip

Nederland slacht dagelijks 1,5 miljoen plofkippen: kuikens van zo’n 6 weken oud die dan al ruim twee kilo wegen. Met duizenden in een stal en twintig kippen op een vierkante meter worden ze gehouden in dichte schuren en in hun eigen ontlasting. De snelle groei zorgt voor veel welzijnsproblemen: kreupelheid, gewrichtspijn, voetzweren, brandhakken en ademhalingsproblemen. Plofkippen krijgen veel antibiotica. Bijna al het kippenvlees in de winkels is besmet met ESBL-bacteriën.

Campagne Wakker Dier

Wakker Dier wil dat Nederland omschakelt naar kip met 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Deze kippen leven twee weken langer en hebben nauwelijks last van de welzijnsproblemen waar de plofkip mee kampt. Ze hebben een overdekte uitloop, meer ruimte en volgens recent grootschalig onderzoek krijgen zij 85% minder antibiotica toegediend. Veel A-merken zoals Unilever, Struik, Domino’s-, Wagner en New York Pizza beloofden al om te schakelen. Ook supermarkt Deen, álle merken babyvoeding (waaronder Olvarit en de huismerken van Etos, Kruidvat, Albert Heijn en Jumbo), 24 ziekenhuizen en tientallen bedrijfskantines gaan van de plofkip af.

plofkip cartoon 3 wakker dierSupermarkten willen de omschakeling naar 1 ster kip (vooralsnog) niet maken. Zij kiezen voor een tussenoplossing die net niks is: de plofkippen krijgen uiterlijk in 2015 een handje stro, een nachtrust van zes in plaats van vier uur en een smartphone meer aan ruimte. Uiterlijk in 2020 krijgt de kip er een paar levensdagen bij en mag dan gemiddeld 45 dagen leven. Wakker Dier gaat door met haar campagne totdat supermarkten overstappen op kip met minimaal 1 Beter Leven ster.

Albert Heijn – grootste plofkipverkoper van Nederland

In de campagne van Wakker Dier is veel aandacht voor de supermarkten Jumbo en Albert Heijn, ook al verkopen alle andere supermarkten óók nog plofkip. Daar zijn goede redenen voor:

  • AH is de grootste plofkipverkoper van Nederland: ongeveer eenderde van alle plofkippen die in een supermarkt verkocht worden, komt uit een AH winkel. Dat zijn tientallen miljoenen dieren per jaar.
  • AH is ‘supermarktkoning’ –marktleider – van Nederland en andere supers kijken wat AH doet. Jumbo is de ‘kroonprins’. Zolang AH en Jumbo publiekelijk verkondigen niet te stoppen met plofkip, blijven anderen ook gewoon plofkip verkopen.
  • AH stuntte de eerste helft van 2013 drie keer zo vaak in haar folder of website met plofkip als het jaar ervoor. Vooral met de aanbiedingen van de voordeelverpakking plofkipfilet voert Albert Heijn de verkoop op. Jumbo voert de laagsteprijsgarantie op veel producten, ook op plofkip.

De advertenties zijn mogelijk gemaakt door de NRC Charity Awards. Wakker Dier won de publieksprijs en kreeg een eervolle vermelding van de jury. Hiermee won de organisatie 5 gratis spreads (dubbele pagina’s) in de NRC of NRC Next.

Bron Wakker Dier.

 

Categorie: Dierenwelzijn, Nieuws Tags: Albert Heijn, campagne, JUmbo, plofkip, Wakker Dier

Lees ook:

  1. Wakker Dier start offensief tegen AH en Jumbo
  2. Nieuwe TV-campagne plofkip
  3. Wakker Dier: Verkoop plofkip daalt
  4. ‘In supermarkten weinig keus voor gezonder kipproduct’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.
    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.