Extinction Rebellion (XR) voert vandaag op Schiphol opnieuw actie tegen het Frequent Flyer programma van KLM. Het is de actievoerders dit keer gelukt om achter de paspoortcontrole buiten de Schengenzone te komen. De boodschap aan KLM is duidelijk: stop het promoten van extreem vlieggedrag midden in de klimaatcrisis.
Ongeveer 70 rebellen blokkeren in een vreedzaam protest sinds 11.00 uur vanmorgen de ingang van de Frequent Flyer lounge op Schiphol nadat ze in een mars vanaf lounge 2 via de Holland Boulevard richting de ingang van de lounge zijn gelopen. Een aantal van hen heeft zich vastgeketend, onder meer aan bagagekarretjes. Het XR-orkest en de Red Rebels zijn er en ook delen actievoerders flyers uit aan passagiers en luchtvaartpersoneel. De actievoerders weigeren te vertrekken tot hun eis is ingewilligd.
Met Frequent Flyer programma’s promoot en beloont KLM volgens XR het maken van extreem veel vliegreizen. Daarbij wordt onnodig reizen gestimuleerd om de ledenstatus en de bijbehorende privileges te bereiken of behouden. Dit terwijl de wetenschap glashelder aantoont: een drastische kijk op mobiliteit is noodzakelijk voor een leefbare aarde. Woordvoerder Simone Wiegman: ‘Terwijl de klimaatcrisis steeds verder escaleert en overal op de wereld mensen hun uiterste best doen om de planeet leefbaar te houden, blijft KLM met spaarprogramma Flying Blue extreem vervuilend gedrag stimuleren, normaliseren en belonen met gratis vluchten en andere extra’s. We roepen KLM op verantwoordelijkheid te nemen in de mondiale klimaatcrisis. Wij blijven actievoeren totdat KLM stopt met Flying Blue.’
KLM beweert met technologische innovaties te kunnen verduurzamen. Nieuwe, iets zuinigere vliegtuigen en bijmenging van zogenaamd duurzamere vliegtuigbrandstof zijn echter verre van voldoende. Uit onderzoek blijkt dat KLM’s CO2-uitstoot in 2030 niet met 12 procent afneemt, zoals KLM zelf claimt, maar juist met 6 procent toeneemt. En dat terwijl volgens de EU 55 procent reductie noodzakelijk is om de klimaatdoelen te halen.
Uit een afgelopen jaar in de Tweede Kamer besproken ‘Factsheet toekomst verduurzaming luchtvaart’ blijkt bovendien dat technologische innovaties alleen de klimaatproblemen niet kunnen oplossen. Krimp van de luchtvaartsector is vereist. Saillant detail is dat slechts 1% van de wereldbevolking 50% van de CO2-uitstoot door de commerciële luchtvaart veroorzaakt. Wiegman: ‘Een eerste, logische stap om de CO2-uitstoot van de luchtvaart te verlagen, is het per direct stoppen met het Frequent Flyer programma en de perverse prikkel die hiervan uitgaat.’
XR voert acties tegen KLM op
De actie van vandaag is niet de eerste actie van XR tegen het Frequent Flyer programma van KLM. In mei en juli waren er ook blokkades van Frequent Flyer lounges op Schiphol. Daarnaast voerde XR afgelopen september actie bij een event voor ‘Elite for Life’ Platinum-leden van Flying Blue, een exclusief feestje in het Rijksmuseum waar KLM deze elite-members beloonde voor hun overdadige vliegreizen. Cynisch is echter dat iemand minimaal 383 ton CO2 moet uitstoten met vliegen om deze veelvliegstatus te bereiken. Dit is 166 keer het complete jaarlijkse CO2-budget van één persoon om binnen de doelen van Parijs te blijven.
De echte prijs van vliegen wordt volgens XR echter niet betaald door de veelvliegers, maar door de mensen die wereldwijd, nu én in de toekomst, de gevolgen van de klimaatcrisis ervaren. De komende periode zal XR daarom, onder andere met ‘frequent flyeren’, de aandacht blijven richten op het immorele Flying Blue, tot KLM stopt met het Frequent Flyer programma.