• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Milieudefensie – KLM veroorzaakt bewust meer CO2-uitstoot met omvliegers

Milieudefensie – KLM veroorzaakt bewust meer CO2-uitstoot met omvliegers

5 juni 2024 door de redactie

KLM veroorzaakt bewust meer CO2-uitstoot door passagiers uit andere landen via Schiphol naar hun bestemming te laten vliegen, dat concludeert Milieudefensie. Mede door de focus van KLM op deze omvliegers gaat de luchtvaartmaatschappij tot 6% meer CO2 uitstoten in 2030, in plaats van 48% minder, zoals het klimaatakkoord van Parijs voorschrijft, dat blijkt uit onderzoek van Breda University of Applied Sciences (BUas). Milieudefensie is daarom vandaag met meer dan 100 activistische aandeelhouders in Parijs bij de aandeelhoudersvergadering van Air France – KLM om klimaatvragen te stellen.

‘De uitstoot van 6% méér CO2 in 2030 zorgt ervoor dat KLM nog meer gevaarlijke klimaatverandering veroorzaakt dan ze nu al doen. KLM’s klimaatambities zijn al boterzacht, met een CO2-reductie van 12% in 2030, en nu blijkt uit nieuw onderzoek dat de luchtvaartmaatschappij die in de verste verte niet gaat halen. In plaats van de uitstoot te laten dalen, laat KLM bewust haar uitstoot stijgen en willen ze zelfs meer gaan vliegen, dat is absurd en daarom zijn we in Parijs’, vertelt Winnie Oussoren van Milieudefensie.

Twee keer zoveel CO2-uitstoot

De onderzoekers analyseerden, in opdracht van Milieudefensie, vluchtgegevens van KLM en ontdekten dat een gemiddelde omvlieger verantwoordelijk is voor twee keer zoveel CO2-uitstoot in vergelijking met iemand die rechtstreeks vliegt. Paul Peeters, lector duurzaam transport en toerisme aan BUas: ‘60% van de KLM-passagiers vliegt om via Schiphol en deze groep is verantwoordelijk voor 78% van alle uitstoot van de luchtvaartmaatschappij. KLM kan de CO2-uitstoot terugdringen door het aantal verbindingen, die gebruikt worden voor omvliegers, wezenlijk te verminderen. Dat zal het, voor Nederland belangrijke, directe-verbindingennetwerk niet substantieel schaden. Op basis van detailleerde gegevens over januari 2023 berekenden we dat de luchtvaartmaatschappij tot wel 30% minder CO2 kan uitstoten door zo’n 400.000 minder omvliegers naar Amsterdam te trekken, terwijl het directe-verbindingennetwerk in stand blijft.’

Verdienmodel blokkeert klimaatdoelen

Volgens Milieudefensie blokkeert het verdienmodel van KLM de klimaatdoelen van de luchtvaartmaatschappij. Oussoren: ‘Met goedkope tickets lokt KLM passagiers van over de hele wereld naar Amsterdam, maar dit zorgt voor enorm veel extra uitstoot, geluidsoverlast en gezondheidsschade. Om een voorbeeld te geven: Als de KLM omvlieger een rechtstreekse vlucht van Canada naar India neemt, scheelt dat 11% in de CO2-uitstoot.’

Het onderzoek toont aan dat slechts de helft van de 12% CO2-reductie doelstelling van KLM door concrete maatregelen in het klimaatplan wordt gedekt. Oussoren: ‘KLM gelooft in luchtkastelen zoals een overvloed aan ‘duurzame’ brandstof, een Europees luchtruim en hyperefficiënte vliegtuigen, maar dat is allemaal valse toekomstmuziek. Minder (om)vliegen is dé concrete oplossing om de CO2-uitstoot nu te laten dalen.’

Bron Milieudefensie

 

Categorie: Milieu, Natuur, Nieuws, Politiek Tags: klimaatdoelen, klm, luchtkastelen, omvliegers, Schiphol, uitstoot

Lees ook:

  1. Greenpeace – Welzijn belangrijker dan welvaart in coronacrisis
  2. Nederlanders vinden: vaker vliegen, per ticket meer betalen
  3. Negenentwintig grote vervuilers liggen op ramkoers met het klimaat
  4. Greenpeace eist openheid over staatssteun aan KLM

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    5 juni 2024 om 15:37

    Heeft weinig met Dharma te maken, dus mijn respons ook ;-)
    Dit is rekenwerk a la waar men bij NS hoofdkantoor soms mee kwam, ‘we moeten de verliesgevende sprinters stoppen en focussen op de winstgevende intercities’. Zich niet afvragend waar 50% van de IC-passagiers dan een deel van de reis mee deden…

    Alle grote vliegmaatschappijen hebben een verdienmodel dat mede gebaseerd is op overstappers. En omdat de reiziger betaalt voor reis-snelheid, niet afstand, is bijvoorbeeld een ticket Dusseldorf-Amsterdam-Londen goedkoper dan Amsterdam-Londen direct.

    Dus hoe men “het aantal verbindingen, die gebruikt worden voor omvliegers, wezenlijk te verminderen” meent te moeten doen zonder dat de prijzen voor de resterende verbindingen een stuk omhoog gaan? En dus precies het tegendeel bereiken van “Dat zal het, voor Nederland belangrijke, directe-verbindingennetwerk niet substantieel schaden. “?

    Het gaat mijn pet te boven, sorry. Oftewel het is ongesubstantieerde nonsens, mogelijk ontstaan door mensen zonder kennis van luchtvaart-economie en mogelijk ontstaan vanuit doelbewust verdraaien.

    Het is allemaal veel simpeler in het kader van geëngageerd Boeddhisme (google ‘Buddhist Action Month’): ja vliegen is minder gewenst omdat alle indirecte milieuschade niet in de prijs verrekend zit. Dus accijns op kerosine invoeren (wereldwijd!), op allerlei andere vlakken zorgen voor minder vervuiling en dat wat er wel overblijft in de prijs verdisconteren, dat zijn wél passende doelstellingen. En zorgen dat op korte en middellange afstand de trein meer concurrerend wordt (qua prijs wordt ie dat al want de vliegtickets worden duurder met de genoemde maatregelen); dus meer directe internationale treinen en beter op elkaar aansluitende netwerken.
    Gaat dit even snel als de maatregelen die Milieudefensie van de daken schreeuwt: neen. Maar ze zijn i.t.t. wat zij stellen een oplossing, geen nonsens…

    Met gevouwen handen,

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade
    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.