Evanescence is een verbluffende en onthullende memoire die de lezer meeneemt op een avontuurlijke psychedelische reis van de jeugdcultuur van Amsterdam, naar het hart van de Himalaya.
Als een van de vroege boeddhistische pelgrims uit het Westen deelt de Nederlandse auteur Eva van Dam een kostbaar en uniek verhaal dat speelt in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Om haar spirituele potentieel tot volle bloei te laten komen, trekt zij solo naar het Oosten, genietend van de rauwe, inzichtelijke en soms hartverscheurende ervaringen die ze tegenkomt tijdens haar zes jaar in het hart van een ongerept Aziatisch koninkrijk.
Het beste verslag van de reis over land naar het Oosten in de jaren zestig dat u ooit zult lezen’ – Gesar Mukpo, regisseur van de film ‘Tulku’.
Het boek is geïllustreerd met een selectie van opvallende zwart-witbeelden van de auteur zelf.
De inhoud: Een jonge vrouw die psychedelische ervaringen verkent, gaat liftend naar Azië. Een unieke, intieme vertelling, een opeenvolging van buitengewone ervaringen van het Aziatische avontuur vanuit het oogpunt van een solo reizend meisje, van 1968 tot 1976, die haar voortstuwden in haar zoektocht naar de absolute waarheid naar het pad van de dharma.
Aangekomen in Kathmandu op een zeldzame plaats in de tijd vindt ze een ongerepte wereld in haar laatste fase…voordat de modernisering zijn intrede deed. In die tijd was de lucht helder en gevuld met beloften van pure magie en gelukzaligheid. Ze ontmoet de verdwijnende wereld van de grootste spirituele meesters, waardoor het rijk van het Tibetaans boeddhisme duidelijk tot leven komt Op een boeiende, kleurrijke manier vertelt ze de levensreis van een generatie, toen Kathmandu’s oude plaatsen werden verweven in het levendige sociale en religieuze weefsel van de stad.
Eva van Dam studeerde af aan de Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving in Arnhem. Van 1970 tot 1976 verbleef zij in Nepal, waar ze het boeddhisme en de Tibetaanse boeddhistische iconografie bestudeerde.
Tibet en het boeddhisme zijn dan ook de belangrijkste thema’s in haar vrije werk. Getroffen door de onderdrukking van het Tibetaanse volk door de Chinese machthebbers, begon ze eind jaren ’80 aan een stripboek over het leven van de vermaarde boeddhistische leraar Milarepa, waarin zij de veerkracht van de Tibetaanse cultuur verbeeldde. Ze is somber over de toekomst van Tibet. De Chinezen zijn nietsontziend geweest in het vernietigen van een groot deel van de Tibetaanse cultuur. Wat er over is van tempels en bezienswaardigheden wordt voor grof geld uitgebuit; de opbrengst wordt niet gebruikt voor herstel of onderhoud, maar verdwijnt in corrupte zakken. De authenticiteit en de kwaliteit van de Tibetaanse cultuur zijn helaas alleen nog maar buiten Tibet te vinden.
Eva zegt
Een mooie bespreking; Lezen!
Tantra Hardrock zegt
Evanescence
dat was toch een band, uit de jaren 2000 ?