De undercoverbeelden van Varkens in Nood kosten slachthuis Gosschalk in Epe opnieuw een grote klant. Vandaag werd bekend dat ook McDonald’s Duitsland geen zaken meer doet met het in opspraak geraakte slachthuis.
Varkens in Nood deed onderzoek naar de Europese klanten van het exportslachthuis en ontdekte dat Gosschalk veel vlees leverde aan de OSI-Group. Dit bedrijf is de belangrijkste leverancier van de 1.480 filialen van McDonald’s in Duitsland. PETA Duitsland nam contact op met beide bedrijven en informeerde ze over de undercoverbeelden. Na het zien van de beelden besloten zowel de OSI-Group als McDonald’s Duitsland om de banden met Gosschalk te verbreken.
Slachthuis Gosschalk kwam eerder dit jaar onder vuur te liggen nadat Varkens in Nood undercoverbeelden naar buiten bracht van structurele dierenmishandeling. Na het zien van de schokkende beelden, beëindigden veel klanten de samenwerking met het slachthuis. McDonald’s Nederland vertrok al eerder maar nu staakt ook McDonald’s Duitsland de inkoop bij Gosschalk. Dat is een flinke aderlating voor het omstreden slachthuis; Gosschalk leverde een hoop vlees aan de Duitse hamburgerketen.
De undercoverbeelden van Varkens in Nood veroorzaakten veel ophef in juli van dit jaar. Een medewerker van de dierenbeschermingsorganisatie was in dienst getreden bij Gosschalk en maakte daar een maand lang opnames van de uiterst dieronvriendelijke praktijken in het slachthuis. De beelden werden breed opgepakt door de media en veroorzaakten ook in Den Haag de nodige ophef. Slachthuis Gosschalk werd diezelfde week nog voor onbepaalde tijd gesloten door demissionair minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Eind augustus mocht het slachthuis weer open, maar het staat sindsdien onder streng toezicht van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.
Dierenarts en directeur van Varkens in Nood Frederieke Schouten: ‘Slachthuizen leken zich tot voor kort weinig aan te trekken van de kritiek van dierenbeschermingsorganisaties. Het is fijn om te merken dat dierenleed inmiddels ook op de agenda staat bij een hamburgerketen als McDonald’s. De angst om grote klanten te verliezen, draagt hopelijk bij aan een verhoogde aandacht voor dierenwelzijn in slachthuizen.’