Wakker Dier nomineert vandaag vijf kandidaten voor de Liegebeestverkiezing 2021. Het gaat om de merknaam ‘Keurslager’, het ’stressloze’ kalfsvlees van Meatlovers, het ‘strenge’ zuivelkeurmerk PlanetProof, de ‘pure’ babyvoeding van Olvarit en plofkip met ‘optimaal welzijn’ in een gesubsidieerde reclamecampagne van de kipsector. Mensen kunnen vanaf vandaag stemmen op het grootste Liegebeest.
Met misleidende praatjes en plaatjes over dierenwelzijn zetten sommige bedrijven volgens Wakker Dier bewuste consumenten op het verkeerde been. Dat is niet alleen hinderlijk, maar ook schadelijk. Want écht diervriendelijkere producten krijgen zo geen kans. Daarom organiseert Wakker Dier jaarlijks de Liegebeestverkiezing; om bedrijven scherp te houden en consumenten te waarschuwen. Op woensdag 22 september maakt Wakker Dier de winnaar bekend.
Keurslager: ‘het beste’ leedvlees
Denk je aan de Keurslager, dan denk je aan kwaliteit, keurmerken en dierenwelzijn. Onterecht. De slagersvereniging stelt namelijk helemaal geen dierenwelzijnseisen. Zo’n ‘Keur’-slager kan dus zelf kiezen wat hij in zijn vitrine legt. Plofkip bijvoorbeeld. Dierenleed dat de supermarkten al hebben afgekeurd.
Meatlovers: stressloos kalfsvlees
Het vleesmerk Meatlovers – onder andere te koop bij Jumbo – doet boude uitspraken over het welzijn van zijn kalfjes. Ze beweren bijvoorbeeld dat die leven in diervriendelijke stallen, grazen in de open lucht en dat ze een ‘stressloos leven’ leiden. Glasharde leugens. De kalfjes leven in dichte stallen, op roosters, in hun eigen poep. Weinig ruimte, geen gras en veel stress.
PlanetProof: strenge welzijnseisen?
Steeds meer zuivel in de supermarkt draagt het stempel PlanetProof. Dit keurmerk stelt naar eigen zeggen ‘strenge eisen’ op het gebied van dierenwelzijn. Onterecht want de eisen stellen weinig voor. De vroegtijdige sterfte onder kalfjes mag bijvoorbeeld oplopen tot één op vijf dieren. Dat is geen strenge eis, dat is hoger dan het landelijke gemiddelde.
Olvarit: pure leed-ingrediënten
Olvarit babyvoeding bevat volgens de verpakking ‘pure ingrediënten’. En op de website: ‘Daarnaast zetten we ons in om dieren een veilige en gezonde omgeving te bieden, waarin ze natuurlijke beweging en gedrag kunnen vertonen.’ Maar van die inzet is weinig te merken. Want de babyvoeding van Olvarit bevat onder andere plofkalkoen. Dit dier is doorgefokt op extreem snelle groei en leeft in volle dichte stallen in zijn eigen poep. Daar is niets puurs aan.
Kiplobby: plofkip met ‘optimaal welzijn’
De Nederlandse kipsector is met EU-subsidie een campagne gestart. Op de radio bluffen ze dat hun kip van hoge kwaliteit is. Wat dat inhoudt, lezen we op hun website. Daar spreken ze over ‘optimaal welzijn’ en zien we een prachtige foto van kippen in de wei. Een flinke portie fake news van de kippenlobby, want ‘hun’ kip is vooral plofkip. Ongezonde dieren met een rotleven zonder daglicht. En in de wei komen ze al helemaal niet.
Wakker schudden
De Liegebeestverkiezing is effectief gebleken in het wakker schudden van bedrijven. Ieder jaar kondigen kandidaten aan hun producten te verbeteren. Ze stoppen met misleiden of – nog beter – maken hun beloftes waar. ‘Met deze campagne houden we bedrijven scherp en dat is hard nodig,’ aldus Kenny Oostrik van Wakker Dier.