In een krachtig geformuleerde brief die vrijdag gepubliceerd werd, roepen Europarlementariërs, onder wie Anja Hazekamp van de Partij voor de Dieren, de levensmiddelenindustrie op om een eind te maken aan het houden van dieren in kooien in hun wereldwijde toeleveringsketen. Een van de bedrijven die dit nog niet heeft gedaan is Ahold-Delhaize.
De Europarlementariërs dringen er bij alle wereldwijd opererende Europese voedingsmiddelenbedrijven op aan om, als ze dat nog niet gedaan hebben, een termijn vast te leggen voor het beëindigen van de verkoop van legbatterij eieren in hun internationale toeleveringsketen. “De plicht van de voedingsmiddelenindustrie om zich verantwoordelijk te gedragen ten opzichte van dier en consument eindigt niet bij de grens van het continent. Dat Europese voedingsmiddelenbedrijven in hun toeleveringsketen in Azië, het Midden-Oosten of waar dan ook, praktijken gebruiken die zo wreed en onveilig zijn dat ze in de E.U. verboden zijn – en praktijken die in veel gevallen in overtreding zijn met het dierwelzijnsbeleid van de bedrijven zelf – is een afwenteling van maatschappelijk verantwoord ondernemen,” stelt de brief.
In de brief werd ook het groeiende aantal Europese bedrijven genoemd dat al een termijn gesteld heeft voor het beëindigen van gebruik van legbatterij eieren, waaronder retailers METRO, ALDI, Marks&Spencer en LIDL, restaurantketens Pret A Manger en Costa Coffee, levensmiddelenmerken Unilever, Nestle en Danone en food service leveranciers Sodexo en Compass Group.
Afwezig in dit rijtje is Ahold-Delhaize. Het moederbedrijf van onder andere Albert Heijn en Delhaize. Bij Albert Heijn en Delhaize België zijn al enkel kooivrije eieren te koop. Maar Ahold heeft verder alleen een tijdlijn opgesteld voor een kooivrij ei-assortiment in de Verenigde Staten (Stop & Shop, Giant/Martin’s, Giant Food en Peapod tegen 2022 en Food Lion and Hannaford in 2025) en Europa (Mega Image, Albert, Alfa Beta en Delhaize Serbia in 2025).
De internationale organisatie Equitas Global deed onderzoek naar de leveranciers van Ahold Delhaize’s Super Indo supermarktketen in Indonesië en vroeg Animal Rights vorig jaar om de verontrustende beelden en bevindingen met de Nederlandse en Belgische consumenten van Albert Heijn en Delhaize te delen. In totaal telt Indonesië zo’n 170 Super Indo-supermarkten. “Ahold lijkt te denken dat hun Aziatische klanten niet dezelfde behandeling verdienen als Europese en Amerikaanse klanten of minder zouden geven om dierenwelzijn,” zegt Bonnie Tang, campagnemanager van Equitas Global. “Dit is een vorm van discriminatie.”
“De krachtige uitspraak door Europese beleidsmakers en leden van het Europees parlement in de context van dierenrechten, motiveert ons onze inspanningen voort te zetten”, zegt Anna Spurek, COO van de Poolse NGO Green REV Institute, dat samen met de internationale NGO Lever Foundation de brief heeft verspreid onder de parlementariërs. “In tijden van klimaatcrisis krijgt maatschappelijk verantwoord ondernemen een hele nieuwe betekenis. Het is een alomvattende verantwoordelijkheid richting iedereen: mens, dier en planeet.”