• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Twee Tibetanen verbranden zichzelf tijdens gebedceremonies bij kloosters in Amdo

Twee Tibetanen verbranden zichzelf tijdens gebedceremonies bij kloosters in Amdo

26 februari 2013 door de redactie

Aan het einde van de 15-daagse Tibetaanse Nieuwjaar periode (Losar), staken twee Tibetanen op 24 en 25 februari zichzelf in brand en stierven bij een klooster in Amdo. Grote aantallen pelgrims hadden zich bij beide kloosters verzameld voor de gebedsceremonies op de één na laatste en laatste dag van het Tibetaanse Nieuwjaar, Losar, een periode met een speciale religieuze betekenis in Tibet.

Huiveringwekkende, vanuit Tibet ontvangen beelden, geven Tsesung Kyab weer terwijl hij in vuur en vlam staat tijdens de gebedsceremonie, buiten de belangrijkste tempel van het Shitsang Gonsar klooster in Luchu (Chinees: Luqu), in de Tibetaanse Autonome Prefectuur Gannan in de provincie Gansu. Tsesung Kyab, achter in de twintig, was gerelateerd aan Pema Dorjee, die uit hetzelfde dorp kwam, die zichzelfop 8 december 2012,  bij hetzelfde klooster in brand stak, eveneens tijdens een religieuze ceremonie.

Phagmo Dundrup, begin twintig, stak zichzelf op 24 februari in brand op de plaats waar monniken debatteren in het Chachung klooster in de Tibetaanse Autonome Prefectuur Tsoshar (Chinees: Haidong) in Qinghai.

Volgens informatie van Tibetaanse bronnen in ballingschap, probeerden de monniken om de vlammen te doven, nadat Phagmo Dondrup zichzelf  in brand stak. Ze namen hem mee naar het ziekenhuis, maar volgens dezelfde bronnen, overleed hij afgelopen nacht in een ziekenhuis in Xining, de hoofdstad van de provincie Qinghai.

Op het moment van het incident waren honderden Tibetanen aanwezig in het klooster voor een traditionele gebedsceremonie en presentatie van de boterlampen van de Boeddha en Tibetaanse godheden. Het Chachung klooster is een belangrijk en eeuwenoud Gelugpa klooster.

Phagmo Dundrup werd in een dorp op ongeveer een kilometer van het Chachung klooster geboren in het Autonome Gebied Bayan Khar Hui (het Autonome gebied Hualong Hui). Hij laat zijn ouders en een broer en zus na.

Tsesung Kyab stak zichzelf vroeg in de middag van vijfentwintig februari in brand voor de belangrijkste tempel van het Shitsang Gonsar klooster in Luchu. Door ICT ontvangen afbeeldingen tonen zijn lichaam in vuur en vlam, terwijl pelgrims toekijken. De beelden laten niet zien dat de politie de vlammen probeert te doven, maar volgens de Tibetaanse bronnen in ballingschap was er politie aanwezig in het klooster. Volgens dezelfde bronnen werd zijn lichaam naar zijn huis in het dorp Choekhor meegenomen voor het reciteren van gebeden.

Veel Tibetanen waren vandaag in het Shitsang klooster voor een gebedsceremonie en rituelen waarin monniken het standbeeld van de Boeddha dragen en rond het klooster gaan.

Tsesung Kyab was een familielid van Pema Dorjee, die zichzelf op 8 december 2012 bij hetzelfde klooster in brand stak, eveneens tijdens een belangrijk religieus festival. De 23-jarige Pema Dorjee, die in hetzelfde dorp woonde als Tsesung Kyab, had zichzelf bij het Shitsang klooster in brand gestoken op het moment van de gedenkdag van het overlijden van de beroemde boeddhistische leraar en stichter van de Gelugpa school, Tsongkhapa.

Tsesung Kyab’s zelfverbranding is de zesde zelfverbranding in Luchu Dzong. Tamdrin Kyab, vroeger een monnik in Shitsang, stak zichzelf in brand en overleed in november 2012.

Veel van de nu 106 Tibetanen die zichzelf sinds 2009 in Tibet in brand hebben gestoken, hebben geprobeerd om de religieuze context van hun daden te onderstrepen. Sommige zijn gestorven met hun handen gevouwen in gebed, terwijl de velen die zichzelf in brand hebben stoken, dit  hebben gedaan buiten een klooster of stupa, of tijdens religieuze ceremonies. (ICT-rapport, Storm in de Graslanden en hier).

Copyright Savetibet.nl

Categorie: Nieuws Tags: China, ICT, International Campaign for Tibet ICT, Tibet, zelfverbrandingen

Lees ook:

  1. ICT-delegatie rondt positieve gesprekken met Dalai Lama af
  2. Nieuwe golf van repressie in Tibet na zelfverbrandingen
  3. ‘Tibetaanse overlevenden zelfverbranding: repressie en verdwijningen’
  4. ICT -‘Xi Jinping neemt openlijk afstand van “verderfelijke begrippen” als democratie en mensenrechten’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.